2020-01-06, 20:34
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Han slösar miljarder i Syrien och i Libyen. Osmart, Ryssland är inte i närheten så starkt som Sovjetunionen var. Ryssland har inte ens råd med ett hangarfartyg.
Ryssland har egentligen inte råd med militära aktioner i den storleksklassen, men de är tvungna. De ser hur USA och andra fiender kommer närmare och närmade, och Ryssarna måste behålla sina maktpositioner i närområdet.
Det var ju samma sak under kalla kriget, USA tvingade Sovjet att att lägga mer resurser på kapprustning än man hade råd med. En medveten strategi från USA för att försvaga Sovjet, vilket man också lyckade med.
Citera
2020-01-06, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Han slösar miljarder i Syrien och i Libyen. Osmart, Ryssland är inte i närheten så starkt som Sovjetunionen var. Ryssland har inte ens råd med ett hangarfartyg.
Såklart dom inte är, men vem sa att dom inte har råd med ett hangarfartyg om dom nu skulle behöva sådana, tyvärr får sådana ej gå in i svarta havet vilket gör det hela lite korkat om dom skulle skaffa några eller hur!

Däremot beställde dom två LHD men USA stoppade affären.
Citera
2020-01-06, 20:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werupmannen
EU har redan tagit avstånd från handlandet. Trump är ensam.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...airstrike.html
Njaa, Nato backar upp USA i alla fall, det är väl större delen av EU.
'https://www.di.se/nyheter/nato-backar-upp-usa-krismote-i-eu/
Citera
2020-01-06, 20:37
Medlem
Citat:

Det har dom inte, dom manar däremot till återhållsamhet då dom inte vill se en eskalering av våldet.

Jag kan egentligen inte komma på nån som har ett intresse av fler konflikter i regionen.
Citera
2020-01-06, 20:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaphe
Fast att Iran har brutit mot internationella lagar och ljugit om deras kärnvapenutveckling ser du inte som ett hot alls va?
Iran hade ett kärnvapenprogram på Shahens tid, med USA:s fulla stöd. USA skickade en forskningsreaktor till dem som gick på höganrikat uran som direkt gick att använda för kärnvapen. Efter revolutionen konverterade Iran den där reaktorn till att gå på lägre anrikat uran, drygt 20%, som inte går att använda för bomber. Den används idag mer för att tillverka isotoper för medicinsk strålbehandling.

Under den tiden USA hävdade att Saddam hade ett kärnvapenprogram hade även Iran ett sådant för att vid behov kunna svara. De hade ju lite dåliga erfarenheter av Saddam. Efter att USA störtade denne lades dock detta av vad man kunnat avgöra i malpåse. Iran vill ha teknik för att vid behov, om omvärldsläget så kräver, kunna bygga en bomb, men verkar inte ha någon direkt brådska. Ungefär som Japan m fl länder som också anses kunna bygga en bomb på ytterst kort tid vid behov.

När det gäller att bryta mot internationella lagar är USA med sitt angreppskrig mot Irak m m sju resor värre. Där har vi ett land som genom hela sin historia angripit andra länder.
Citat:
Vad tror du deras intentioner var/är?
Du vill kanske hellre få reda på det när Iran står med ett färdigutvecklat kärnvapenprogram redo att invadera sina grannländer? Sen då?
Vad får dig att tro att Iran skulle invadera grannländer? De har inte någon speciellt militant historia i det avseendet.
Citera
2020-01-06, 20:39
Medlem
jimmythegents avatar
Rekommenderar alla i tråden att läsa Magda Gads(Expressen) mycket välformulerade krönika i ämnet. Den förklarar på ett väldigt bra sätt om varför det ser ut som det gör i Mellanöstern
Citera
2020-01-06, 20:40
Medlem
Cuckslayers avatar
Om det nu är så att USA attackerar Iran så hoppas jag att Iran tänker smart och ignorerar USA och skickar allt de har på Israel istället.

USA är i Mellanöstern av EN orsak:

Skydda judens juvel. Om Iran förstör Israel så vinner Iran även fast de förlorar.
Citera
2020-01-06, 20:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Njaa, Nato backar upp USA i alla fall, det är väl större delen av EU.
'https://www.di.se/nyheter/nato-backar-upp-usa-krismote-i-eu/
NATO:s uttalande var totalt obalanserat. Enbart kritik mot Iran, avslutat med
"So Iran must refrain from further violence and provocations."
Ja, det är verkligen fruktansvärt provocerande att de placerar sin general precis under en amerikansk drönare. Nästan lika provocerande som att de lägger sitt land mitt emellan alla amerikanska militärbaser
https://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_172346.htm
Citera
2020-01-06, 20:41
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Det är inte mig du ska tro. Där bekräftade du var din egen IQ ligger...

https://www.huffpost.com/entry/intel...6?guccounter=2
https://nyheter24.se/nyheter/utrikes...umma-i-huvudet

Du hänvisar fortfarande till msm utan djuplodande analys men jag läste den sk undersökningen när den kom och den går att applicera på både vänster och högerfolk beroende på hur man vill tolka den . Den har inget med iq att göra och psykologi är inte direkt den skarpaste vetenskapen enligt mig så. Nu släpper jag det.

Har inte tid att läsa mer om min frågeställning i tråden och trådens ämne annars.
Citera
2020-01-06, 20:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ja , ungefär som SD-anhängare ansågs som mindre begåvade enligt landet lagoms vänsterliberala mainstreammedia en gång i tiden innan sanningen/ar hann ikapp. Cry baby cry!!

ont. På P1 idag sa de att Suleimani ev var i Irak för att förbättra förbindelserna med Saudi. Vad har Usa mot det tror ni?

Har också läst det. Lönnmorden kan ju inte förhindra det ändå om det är på gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ni som gillar Trump här (och andra också). Tror ni han går in i krig. Eller är han som jag tror mest en gambler. Som hotar etc. Men egentligen absolut inte vill ha krig. Utan bara good business som den affärsman han är.
Eller tar han risken för krig för att vända opinionen i USA mot yttre fiender. Och därmed öka sina chanser för omval.

Han verkar allt mer som en impulsstyrd galning.

Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag ser en upptrappning i regionen framför mig närmaste tiden.

Ajatollan har lovat att hämnas.
Samtidigt som USA skickar 3500t killar. Börja osa krig nu.

Iran har sagt att de ska hämnas, inte proxystyrkor och att de ska slå mot militära mål. Förhindrar ju ändå inte att även andra gör det, vilket redan har börjat.

Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Du hoppas att han inte blir omvald. Men du låter ditt önsketänkande påverka förmågan att analysera omvärlden. Han kommer med stor sannolikhet bli omvald ändå. Många amerikaner kommer se hans handlande som nödvändigt och rätt. Självklart kommer en hel del vänsterpussys att gnälla men så är det ju alltid. Det får man vänja sig vid.

Jag hoppades att Trump skulle vinna. Han har steg för steg handlat så att jag gått till att nu inte vilja att han blir omvald. Ja, jag hoppas det. Vad jag tror, tja. USAs befolkning röstar inte direkt logiskt. Han kan mycket väl bli det.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Det beror ju på Iran. Krossar de hans "röda linjer" kan det mycket väl bli en eskalering. Om de nöjer sig med att attackera USA:s proxies här och där osv, blir det nog inget krig.

Se ovan.

Citat:

Lakejorganisationen Nato stod samlad bakom Trumpen. Eu och Nato (så gott som detsamma) är Washingtons vasallorgan.
Citera
2020-01-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det har dom inte, dom manar däremot till återhållsamhet då dom inte vill se en eskalering av våldet.

Jag kan egentligen inte komma på nån som har ett intresse av fler konflikter i regionen.
Kallas passivt avståndstagande.

Trump, Israel och Saudiarabien vill nog det?
Citera
2020-01-06, 20:43
Medlem
Citat:
Varför skriva en C uppsats om saker som redan tagits upp i tråden och länkats till?

Såg att det jag skrivits skrivits. Sorry.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Eh...

De hölls nyss ansvariga och Soleimani fick betala priset. Just pga vad Irans proxies gjorde...
De har dock legat lågt innan, men har börjat trappa upp det lite på senare tid. Iofs pga Trumps sanktioner.
Hur vet du att det var en iransk proxy? Iran har inte erkänt någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in