2020-01-06, 12:51
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Visst! De bör bombas till stenåldern så snart de ger sig på en amerikan/västerlänning igen!

Det kanske blir en andra nyårsafton med lite extra fyrverkerier i år.
Citera
2020-01-06, 12:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Väldigt svårt att säga

Som du såg så bojkottade kurderna och Sunnis parlamentet så Iraq borde inte vara ett problem.

Iran blir svårare men ett av världens mest oljerika länder fick höja bensinskatten. Om det inte säger var Iran ligger ekonomiskt så vet jag inte vad.

Tror faktiskt Trumps svåraste uppgift blir opinionen på hemmaplan i USA då konflikt inte är så uppskattat hos både demokrater och republikaner runt om i landet.
Det är det jag försöker säga pucko. Idag har USA visst stöd från sunnimuslimer och naturligtvis kurder. Det kan mycket snabbt ändra på sig. Om de t.ex. återigen blir kastade under bussen av USA. Man kan inte vara selektiv när det gäller sanktioner som kommer att få de som är riktade mot Iran att blekna (Trumps ord).
Citera
2020-01-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Israel och usa är terrorister, lär dig skillnaden

Gå tillbaka till Bergsjön och lek gangster med dina brushor
Citera
2020-01-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, alla känner till detta uttryck. Har du just googlat upp det eller? Det har väl ingenting med denna konflikt att göra, man kan likagärna vända på steken och säga att Iran till varje pris skulle vilja utplåna Israels möjlighet att uttrycka sig.

Men du gjorde ett litet misstag när du försökte argumentera för Irans sak genom att ta upp ett av de mest kända uttrycken för det fria ordet och det öppna samhället. Knappast någon skulle väl påstå att Iran är öppnare och friare än USA och Israel.

Här är det berömda och erkända Demokratiindexet:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...Index_2018.png

Du ser Israel som en liten grön ö mitt i eländet.

USA: Plats 25
Israel: Plats 30
:
Iran: Plats 150

Visst, varken USA eller Israel har några av de absoluta topp-platserna. Men de är gröna. I USA's fall beror fallet på Trumpetens framfart, och i Israel så går det helt enkelt inte att komma upp högre, med tanke på grannländerna.

USA är världens sista utpost när det gäller individens rätt att utöva självbestämmande. De ska vara på plats 1 på alla demokrati och frihetsindex.
Citera
2020-01-06, 12:56
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, alla känner till detta uttryck. Har du just googlat upp det eller? Det har väl ingenting med denna konflikt att göra, man kan likagärna vända på steken och säga att Iran till varje pris skulle vilja utplåna Israels möjlighet att uttrycka sig.

Men du gjorde ett litet misstag när du försökte argumentera för Irans sak genom att ta upp ett av de mest kända uttrycken för det fria ordet och det öppna samhället. Knappast någon skulle väl påstå att Iran är öppnare och friare än USA och Israel.

Här är det berömda och erkända Demokratiindexet:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...Index_2018.png

Du ser Israel som en liten grön ö mitt i eländet.

USA: Plats 25
Israel: Plats 30
:
Iran: Plats 150

Visst, varken USA eller Israel har några av de absoluta topp-platserna. Men de är gröna. I USA's fall beror fallet på Trumpetens framfart, och i Israel så går det helt enkelt inte att komma upp högre, med tanke på grannländerna.

Antingen missar du min poäng med flit eller så kan du faktiskt inte tänka djupare än så.

Kan ge dig en liten ledtråd:

Går ej att gå runt och hata folk i världen för de har olika kulturer än en själv, går definitivt inte att bomba dem tills de börjar tänka som du. Det är ingen demokrati, ett land och folk måste själva bestämma hur de vill ha det, vare sig du delar deras åsikter eller inte. Det är därför de kallas suveräna och internationellt erkända stater.

Begrips?

Och nej, du kommer absolut inte övertyga mig om något annat eftersom det jag säger är det som är normalt, du vill tvinga på folk saker. Kommer aldrig gå, så ge dig bara och inse att det är en oändlig konflikt så länge sånna som du inte lär er tolerans och respekt för andras liv.
Citera
2020-01-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag tror inte att man tar parti för Irans regering men däremot för internationella reglerna, vad man får göra och inte får göra.

Tex hur kunde få USA invadera Irak medans världssamfundet såg på, allt baserat på en ren lögn om massförstörelsevapen.

nope de hade massförstörelse vapen. Det vill säga CBRN vapen.

https://theintercept.com/2015/04/10/...d-story-right/
Citera
2020-01-06, 12:58
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur har du det med logiken? Varför tror du att stora grupper av just muslimer flytt MÖ. vad tror du ett krig med Iran får för konsekvenser förutom en kraschad världsekonomi? Tror du att Trump eller Israel kommer att "rädda" oss från "det muslimska hotet"?

Fråga till mig själv: Är Svärje vänner så korkade?

Många flyr MÖ som ekonomiska migranter som vill utnyttja västvärldens utvecklade ekonomier och välfärd. De kan uppenbarligen inte skapa välfungerande länder och ekonomier själva. Israel har som ensamt land i regionen lyckats skapa ett välfungerande samhälle, dock.

Jag hoppas inte på krig, men kommer dagen så är det ju självklart för vilken normalt tänkande svensk som helst att stödja USA.
Senast redigerad av trailblaser 2020-01-06 kl. 13:01.
Citera
2020-01-06, 13:00
Medlem
Citat:
Israel och usa är terrorister, lär dig skillnaden

Du är medveten om att postnummer i sitt namn och ghettoglorifiering är Amerikansk kultur va?
Citera
2020-01-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är det jag försöker säga pucko. Idag har USA visst stöd från sunnimuslimer och naturligtvis kurder. Det kan mycket snabbt ändra på sig. Om de t.ex. återigen blir kastade under bussen av USA. Man kan inte vara selektiv när det gäller sanktioner som kommer att få de som är riktade mot Iran att blekna (Trumps ord).

Njaa Kurderna lär nog aldrig gå med på Irans sida lol

Sunni finns det en liten chans men inte stor då de fört stora protester mot Shia regeringen vilket i sin tur fick Iran att beordra regeringen att skjuta mot protesterna.

Men Trump är inte den bästa personen med ord så kommer han få ihop en allians med Kurder och Sunnis tveksamt där.
Citera
2020-01-06, 13:02
Medlem
https://www.ncr-iran.org/en/news/ter...ssem-soleimani

Lite om Irans hjälte.

Rymdkramar till alla
Citera
2020-01-06, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
USA förklarar nästan aldrig krig nuförtiden. De bara bombar och förstör som de känner för det utan sådana formaliteter. Hela Vietnamkriget var ur amerikanskt perspektiv officiellt inget krig.
Det finns ett ord för hur USA agerarat sedan 2:a världskriget. Imperalism och det är inget ord som bara kommunister säger som vissa verkar tro.

"Imperialism är en strävan hos vissa stater eller nationer att bilda imperier som omfattar områden av främmande folkslag och nationer.[1] Termen började användas i slutet av 1800-talet om främst europeiska nationers strävan att bygga upp koloniala imperier. Därefter har termen använts om liknande processer under både tidigare och senare historiska epoker. Ordet imperium kommer från latinet och betyder "befallning", "myndighet", "herravälde".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Imperialism
Citera
2020-01-06, 13:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Antingen missar du min poäng med flit eller så kan du faktiskt inte tänka djupare än så.

Kan ge dig en liten ledtråd:

Går ej att gå runt och hata folk i världen för de har olika kulturer än en själv, går definitivt inte att bomba dem tills de börjar tänka som du. Det är ingen demokrati, ett land och folk måste själva bestämma hur de vill ha det, vare sig du delar deras åsikter eller inte. Det är därför de kallas suveräna och internationellt erkända stater.

Begrips?

Och nej, du kommer absolut inte övertyga mig om något annat eftersom det jag säger är det som är normalt, du vill tvinga på folk saker. Kommer aldrig gå, så ge dig bara och inse att det är en oändlig konflikt så länge sånna som du inte lär er tolerans och respekt för andras liv.

Du missade helt att svara på det jag skrev. Det handlar i detta fall inte om att "gå runt och hata folk för att de har olika kulturer än en själv".

I detta fall diskuterar vi Iran, och:
- de ligger på plats 150 i Demokrati-index. Det är fakta.
- de har extremt dålig kvinnosyn och i stort sett inga kvinnor har någon makt överhuvud taget. Det är fakta.
- de har som uttalat mål att utplåna Israel och skulle göra så varje dag i veckan om de fick chansen, medan Israel inte har som mål att utplåna Iran. Det är fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in