2020-01-03, 07:57
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Precis så reagerade jag också. Jag fick en klump både i halsen och i magen av vad jag fick se och höra i Svt:s morgonnyheter. Nu får man hoppas att inte Iran vågar sig på något extra i vedergällning som isåfall sannolikt kommer att innebära en eskalering av tidigare ej skådat slag länderna emellan. Min största farhåga är att Iran skulle vara kapabla att ge sig på att i USA spränga en atomladdning av mindre format, tillverkad eller insmugglad i USA, men ändå av så stort format så USA ger igen med samma myntslag och naturligtvis av större valör. Är min djupa oro att något sånt kan ske obefogad eller...?

Problemet är dock att det även var en bombning direkt riktad mot en amerikansk allierad (Irak) så vi får se...Det behöver inte eskalera till ett kärnvapenkrig då Iran inte brukar eskalera saker, de brukar slå tillbaka lika hårt dock.

Så vi får nog tyvärr vänta o se vart detta leder
Citera
2020-01-03, 08:00
Medlem
okok1s avatar
Citat:
At the direction of the President, the U.S. military has taken decisive defensive action to protect U.S. personnel abroad by killing Qasem Soleimani, the head of the Islamic Revolutionary Guard Corps-Quds Force, a U.S.-designated Foreign Terrorist Organization.

General Soleimani was actively developing plans to attack American diplomats and service members in Iraq and throughout the region. General Soleimani and his Quds Force were responsible for the deaths of hundreds of American and coalition service members and the wounding of thousands more. He had orchestrated attacks on coalition bases in Iraq over the last several months – including the attack on December 27th – culminating in the death and wounding of additional American and Iraqi personnel. General Soleimani also approved the attacks on the U.S. Embassy in Baghdad that took place this week.

This strike was aimed at deterring future Iranian attack plans. The United States will continue to take all necessary action to protect our people and our interests wherever they are around the world.
https://www.defense.gov/Newsroom/Rel...nt-of-defense/
Citera
2020-01-03, 08:04
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
😂😂😂

Du är så trasig om du tror att jag inte ska fira att en islamistisk folkmördare är död!

Jag är ingen islamistsupporter, till skillnad från dig.

Suleiman var en del av den shitiiska versionen av IS. Varför hyllar du högt uppsatta ledare i shitiiska IS?

Daesh är sunni och inte shia.

Det är som att påstå att påven är ortodox, katolik och Jehovas vittne samtidigt.

Att du sväljer propaganda är så extremt tydligt.

Ska du inte passa på o påstå att Irak hade kärnvapen och att Hussein låg bakom 9/11 också?
Citera
2020-01-03, 08:06
Medlem
Hamsterbolls avatar
”Kommer USA att välja att inte besvara det iranska svaret lär det tolkas som om Iran och USA inte vill skynda till ett öppet krig mellan länderna. Svarar USA eller dess allierade i regionen på den iranska hämnden, som lär komma vilken timme som helst, finns det flera frontlinjer som kommer att öppnas: Syrien/Israel, Libanon/Israel, Jemen/Saudiarabien inklusive Irak, där både USA och Iran har stark närvaro.
USA dödade Usama bin Laden och försvagade al-Qaida. USA dödade Abu Bakr al-Baghdadi och lyckades med det att få terrorgruppen IS att kollapsa. Men att döda Soleimani kan med stor sannolikhet få oberäkneliga resultat.”

https://www.expressen.se/kronikorer/...da-till-krig-/

Tror ni hämnden kommer vilken timme som helst som Kassem skriver? Vad kommer Iran göra?
Citera
2020-01-03, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vilket i sin tur betyder att Iran, Ryssland och Kina kan anse att det är en krigsförklaring och vips så har vi ett tredje världskrig.

Eller har du missat att Ryssland och Iran nyligen hade militära övningar tillsammans?

Nej, det handlar inte om att sätta Iran på plats, Trump behöver ett krig för att flytta fokus från omval och impeachment och då Nordkorea absolut inte är en möjlighet så kör han på det garanterade kortet och börjar slåss med Iran trots att en av hans vallöften var att inte starta några krig.
Kina eller Ryssland skulle gå i krig för Iran?

lol
Citera
2020-01-03, 08:09
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Kina eller Ryssland skulle gå i krig för Iran?

lol

Ryssland har bokstavligen haft militära övningar tillsammans med Iran, och skulle Iran bli invaderat så är det ett bra läge för Kina att ge Iran vapen samtidigt som Ryssland bara behöver spänna musklerna utan att egentligen göra något realt.

Grejen är den att Iran är inte Irak och USA har inte samma stöd idag som de hade 2002.

Underskatta aldrig länder som potentiellt kan dra in andra länder i krig, hade vi backat 106 år så hade nog väldigt få trott att Serbien skulle kunna skapa skapa första världskriget genom att vägra gå med på Österrike-Ungerns krav
Senast redigerad av Ondahamstern 2020-01-03 kl. 08:17.
Citera
2020-01-03, 08:12
Medlem
dANiis avatar
Iran kommer inte göra något såvida dom inte vill bli Irak 2.
Citera
2020-01-03, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Det här bådar inte gott inför framtiden.
Tvärt om. Det är första steget till lugn i området.
Citera
2020-01-03, 08:13
Medlem
arbetets avatar
Jag tror inte att vi får se någon omedelbar attack på amerikanska intressen- Möjligtvis återupptagna demonstrationer. Något WWIII är uteslutet. Däremot så har USA omöjliggjort sig själv som part i alla framtida fredsförhandlingar i MÖ. Ingen kommer att lita på USA. Även fredsutsikterna på Koreahalvön är nog väldigt dåliga efter det här. Hämnden kommer nog smygande för USA och vore jag som amerikan stationerad i MÖ utanför Israel skulle jag nog åka hem.

För alla som är intresserad av var det Iranska folket står, här har ni en databas:

https://static1.squarespace.com/stat...01819_full.pdf

https://www.iranpoll.com/voxiran

Stödet är massivt i Iran för militären och utrikespolitiken. Sluta lyssna på sådana som Hanif Bali.
Citera
2020-01-03, 08:15
Medlem
Iran kan inte göra särskilt mycket och det vet Trump. Det här handlar först och främst om det stundande presidentvalet.
Han vill visa att han är handlingskraftig och orädd att sätta ner foten, till skillnad från Hillary och Obama när det begav sig i Libyen.
Inget nytt under solen.
Citera
2020-01-03, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dANii
Iran kommer inte göra något såvida dom inte vill bli Irak 2.
Frågan är nu först och främst vad Irak kommer göra. Dels kan de inte vara glada att USA bombar som de vill på deras territorium, och dels vill de knappast att Iran skall se dem som delaktiga i mordet.
Citera
2020-01-03, 08:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Tvärt om. Det är första steget till lugn i området.

Iran är inte de som skapar problem i området, Saudiarabien är problemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in