• 1
  • 2
2020-01-02, 14:26
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Det låter kanske som att man förminskar mental ohälsa men det är samma mönster nästan varje gång. Alla jag pratar med och läser om som lider av någonting mentalt spenderar större delen av sitt liv vid datorn, knappar på Youtube, tittar på telefonen. Sitter i sina små lägenheter, har inga projekt, inga framtidsdrömmar, ingen träning, ingen kreativitet.

Är det så konstigt att folk blir störda i huvudet? Är folk helt enkelt uttråkade?
Citera
2020-01-02, 14:29
Medlem
Couplets avatar
Min kvalificerade gissning är att du inte ser alla de andra med psykisk ohälsa. Folk skäms fortfarande för att berätta sånt och de flesta har tämligen välordnade liv med jobb och familj och sånt.
Citera
2020-01-02, 14:32
Bannlyst
Min erfarenhet är att 9/10 lider av psykisk ohälsa. Den är den lilla fraktionen som sitter och gör ingenting som gnäller och pundar medan resten försöker ta hand om sitt liv.
Citera
2020-01-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Det låter kanske som att man förminskar mental ohälsa men det är samma mönster nästan varje gång. Alla jag pratar med och läser om som lider av någonting mentalt spenderar större delen av sitt liv vid datorn, knappar på Youtube, tittar på telefonen. Sitter i sina små lägenheter, har inga projekt, inga framtidsdrömmar, ingen träning, ingen kreativitet.

Är det så konstigt att folk blir störda i huvudet? Är folk helt enkelt uttråkade?

Det är egentligen symptomen du beskriver.

Orsaken är oftast mer komplicerad.
Citera
2020-01-02, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren

Gör ingenting? Jobbar 75%.. engerar mig politiskt i kommunen och hjälper till på min boxnings klubb . Jag är extremt engerad i psykiatri frågorna . I år ska jag även engera mig i missbruk / psykisk hälsa ännu mer genom läsa böcker , föreläsning mm.
Senast redigerad av Jens86 2020-01-02 kl. 14:39.
Citera
2020-01-02, 14:40
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y
Det är egentligen symptomen du beskriver.

Orsaken är oftast mer komplicerad.

Symptomen börjar ju alltid någonstans som en ovana. Om vi har två personer som förlorar sin partner i en olycka. Den ena väljer att "hålla igång" och fortsätter sträva efter sina drömmar men den andre väljer att sitta hemma i några år. Vem tror du mår bäst i slutändan?
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Min erfarenhet är att 9/10 lider av psykisk ohälsa. Den är den lilla fraktionen som sitter och gör ingenting som gnäller och pundar medan resten försöker ta hand om sitt liv.

På riktigt. 9/10 på din arbetsplats gör ingenting?
Citera
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag tror du börjar i fel ändå, dvs tror att man blir psykiskt sjuk för att man sitter hemma. Det är i de flesta fall tvärt om, man blir psykiskt sjuk och pga det orkar man inte göra saker. Sen blir d3
Många av dem som går in i väggen gör det ju just för att de har för mycket bollar i luften, och sen tappar man all ork fullständigt när man går in i väggen.
Citera
Medlem
Läs på lite om nedstämdhet och initiativlöshet, som är affektiva symtom på depressiv sjukdom. Det du beskriver är följden av psykisk ohälsa, sen finns det förstås samband mellan dessa symtom/följder och möjligheten till rehabilitering och risken för återinsjuknande.
Citera
2020-01-02, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
På riktigt. 9/10 på din arbetsplats gör ingenting?
Jag var kanske för otydlig. 9 av 10 mår dåligt, men det är en liten fraktion av dem som inte gör något, pundar och gnäller och det är de som syns och hörs. Resten gör sin plikt.
Citera
2020-01-02, 14:42
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag tror du börjar i fel ändå, dvs tror att man blir psykiskt sjuk för att man sitter hemma. Det är i de flesta fall tvärt om, man blir psykiskt sjuk och pga det orkar man inte göra saker. Sen blir det en ond cirkel där det ena göder det andra och man har svårt att ta sig ur spiralen.

Många av dem som går in i väggen gör det ju just för att de har för mycket bollar i luften, och sen tappar man all ork fullständigt när man går in i väggen. Omvänt finns också, de som tillfrisknar från sin depression och blir otroligt engagerade i jobb och intresse.
Citera
2020-01-02, 14:43
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag tror du börjar i fel ändå, dvs tror att man blir psykiskt sjuk för att man sitter hemma. Det är i de flesta fall tvärt om, man blir psykiskt sjuk och pga det orkar man inte göra saker. Sen blir d3
Många av dem som går in i väggen gör det ju just för att de har för mycket bollar i luften, och sen tappar man all ork fullständigt när man går in i väggen.

Jag tror inte på att man kan tappa all ork. Man kan gå in i en nedstämd period och huruvida det leder till psykisk ohälsa beror på om man VÄLJER att göra ingenting eller hålla sig aktiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in