Citat:
Ursprungligen postat av
Reidji
Ramminnen är nog ditt minsta problem. 2666 vs 3200 du märker ingen skillnad. Kanske ett litet högre score på en benchmark och kanske någon halv fps mer i något spel.
Men som svar till din fråga, du kan alltid underclocka minnen, cpu osv. Ska du framtidssäkra hänger allt på grafikkortet. Jag ägde ett GTX 690 som jag köpte 2011 som jag bytte ut först 2019. Minnen är inget som kommer påverka din upplevelse i spel. Jag sitter fortfarande på min I7 3770 och Asrock z77 Extreme4 med ddr3 minnen som köptes in tillsammans med mitt GTX 690 2011. Med nuvarande grafikkort GTX 1060 kan jag köra det mesta på väldigt höga inställningar. Men allt beror på upplösningen du siktar in dig på att köra. Jag kör själv i 2560x1440 60hz.
Men ett tips är att kolla att ditt moderkort stödjer ram:et. Annars kan det bli en flaskhals.
Ok då har jag missförstått hur det fungerar, minnena jobbar alltså i sin egna hastighet oberoende av processorn.
Kollar man minneshastigheter på moderkortets specifikationer står det (OC) på allt över 2666Mhz, därför trodde jag att det ökade när man överklockade processorn.
Det skiljer ju bara nån femtilapp i pris mellan minnen som är speccade för 2666 och 3200Mhz så man kan väl lika gärna köpa de snabba? De här t ex:
https://www.netonnet.se/art/datorkom.../1004828.8996/ -Måste väl funka bra ihop med moderkortet jag länkade till?
Angående grafikkortet fick jag reda på genom
min andra tråd att mitt grafikkort är snabbare än resten av datorn (jag hade inte så stor koll, köpte datorn billigt av en jobbarkompis), därför tänkte jag uppgradera processorn för att kräma ur allt ur mitt GTX 980 nu och vänta tills något sjysst grafikkort dyker upp på blocket.
Tack för alla tips!