• 1
  • 2
2019-12-31, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrinigGammalGubbe
Nej. Man kan lika grna gra rtt och teckna ett avtal om provanstllning. Vill man avsluta efter frsta dagen behver man inte uppge ngon anledning.

S, provjobba r bara bra fr den ena parten, och det r inte den som jobbar

Det r ju bara en dag, det spelar ingen roll fr mig jag r bara glad att f den hr chansen
Citera
2019-12-31, 19:07
Medlem
Duerfs avatar
Var nyfiken och intresserad. Det kommer skert g bra om du gillar hundar.
Citera
2019-12-31, 23:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, fr det bevisar att det r en oseris arbetsgivare. "Provjobba" existerar inte i svensk lag eller svenska kollektivavtal.
Anstllningar kan kallas fr allt mjligt. Frutsatt att provjobbaren fr ln (vilket inte alltid r fallet) br det vl handla om en tidsbegrnsad anstllning under en eller flera dagar. Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Provanstllning? Provjobba lter inte riktigt alls!
Se mitt svar ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av GrinigGammalGubbe
Nej. Man kan lika grna gra rtt och teckna ett avtal om provanstllning. Vill man avsluta efter frsta dagen behver man inte uppge ngon anledning.

S, provjobba r bara bra fr den ena parten, och det r inte den som jobbar
Tidsbegrnsad anstllning br vl vara enklare, den behver inte sgas upp.
Citera
2020-01-01, 13:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, fr det bevisar att det r en oseris arbetsgivare. "Provjobba" existerar inte i svensk lag eller svenska kollektivavtal.
Hller med, snacka om fel vg att g. Fretagen fr nd s mycket bidrag idag.

Dessutom, om du jobbar utan kontrakt s r du inte frskrad under arbetstid. Tnk om ngt hnder?
Citera
2020-01-01, 13:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knet15
Det r ju bara en dag, det spelar ingen roll fr mig jag r bara glad att f den hr chansen
Se till att det verkligen bara blir en dag. Frn dag 2 ska du ha en provanstllning eller projektanstllning
Citera
2020-01-01, 14:01
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Man ska inte arbeta gratis. Risken r ocks att arbetsgivaren knner en undermedveten tacksamhetsskuld och sedan cirkelresonerar att du var vl inte s bra, annars hade du ju ftt betalt.
Citera
2020-01-02, 12:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Man ska inte arbeta gratis. Risken r ocks att arbetsgivaren knner en undermedveten tacksamhetsskuld och sedan cirkelresonerar att du var vl inte s bra, annars hade du ju ftt betalt.
nnu vrre om nsta arbetsgivare fr se att TS jobbat gratis men inte ftt stanna p en tjnst. D r det som svart p vitt att TS r "dlig" - ven om TS gjort sitt yttersta under provjobbet.
Citera
2020-01-03, 13:00
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
nnu vrre om nsta arbetsgivare fr se att TS jobbat gratis men inte ftt stanna p en tjnst. D r det som svart p vitt att TS r "dlig" - ven om TS gjort sitt yttersta under provjobbet.

Det kan vara hrt arbete inblandat men att arbetsgivaren struntar i att se det. Arbetsgivaren har ju inte behvt betala fr det och kan drfr f fr sig att det inte var vrt ngot eller att det var "smre". (Kan ocks anvndas som argument fr att slippa knna krav p att anstlla sedan, oavsett om det r sant eller inte.)

Trskeln r ocks lgre jmfrt med en arbetsgivare som faktiskt vill betala fr arbete, s genom att vlja ett stlle dr man inte fr betalt har man kat risken fr ett stlle dr man sedan mste sluta s lnge man inte fortstter att jobba gratis.

Jobba inte gratis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in