• 1
  • 2
2006-03-20, 18:51
Medlem
Drapåtrissors avatar
Slarvig som jag är så missade jag att i tid betala en räkning till Telia.Vete fan hur det gick till men missade även påminelsen på något sätt. Ingen större summa men nu har den tydligen ändå gått till inkasso. Även om jag omedelbart snällt betalar kommer jag ändå att få en betalningsanmärkning? Och i så fall hur länge måste man dras med den?
Citera
2006-03-20, 18:59
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Slarvig som jag är så missade jag att i tid betala en räkning till Telia.Vete fan hur det gick till men missade även påminelsen på något sätt. Ingen större summa men nu har den tydligen ändå gått till inkasso. Även om jag omedelbart snällt betalar kommer jag ändå att få en betalningsanmärkning? Och i så fall hur länge måste man dras med den?

För att du skall drabbas av betalningsanmärkningar etc så måste ärendet ha gått vidare till kronofogden. Så har det inte nått det så är det lungt, ett tag till. Ring direkt till den som du är skyldig pengarna och red ut det hela.

Skulle ärendet ändå hamna/ha hamnat hos kronofogden så är det, om jag kommer ihåg rätt från det att jag hamnade där för ett antal år sedan, ändå den som har fordran som du skall reda ut affären med och så tar de tillbaka sitt ärendet från kronofogden.
Citera
2006-03-20, 19:01
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
För att du skall drabbas av betalningsanmärkningar etc så måste ärendet ha gått vidare till kronofogden. Så har det inte nått det så är det lungt, ett tag till. Ring direkt till den som du är skyldig pengarna och red ut det hela.

Skulle ärendet ändå hamna/ha hamnat hos kronofogden så är det, om jag kommer ihåg rätt från det att jag hamnade där för ett antal år sedan, ändå den som har fordran som du skall reda ut affären med och så tar de tillbaka sitt ärendet från kronofogden.
OK tack för svaret. Känner mig genast lite lugnare.
Citera
2006-03-20, 19:01
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Att ett ärende går vidare till KFM innebär inte per automatik att man erhåller en betalningsanmärkning. KFM kommer att skicka ut en inbetalningsblankett som ett sista påtryckningsmedel. Skulle du däremot missa att betala in denna tid kan du räkna med en betalningsanmärkning.
Citera
2006-03-20, 19:06
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Att ett ärende går vidare till KFM innebär inte per automatik att man erhåller en betalningsanmärkning. KFM kommer att skicka ut en inbetalningsblankett som ett sista påtryckningsmedel. Skulle du däremot missa att betala in denna tid kan du räkna med en betalningsanmärkning.

Stämmer fint det (om inget bestridande inkommer mm)

Ring inkassobolaget och fixa in betalningen, efter det är allt ok igen. Du får ingen anmärkning som syns hos något annat bolag eller i några register, du kan däremot räkna med att du har en intern notering hos Telia vilket kan ställa till det om du vill skaffa fler abonnemang, förlänga dem osv i framtiden. Allt beror på hur du skött dig tidigare.
Citera
2006-03-20, 19:09
Medlem
Drapåtrissors avatar
OK tack för alla svar. Ska ordna upp det direkt i morgon för säkerhets skull.
Citera
2006-03-21, 11:50
Medlem
Cobra Styles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Stämmer fint det (om inget bestridande inkommer mm)

Ring inkassobolaget och fixa in betalningen, efter det är allt ok igen. Du får ingen anmärkning som syns hos något annat bolag eller i några register, du kan däremot räkna med att du har en intern notering hos Telia vilket kan ställa till det om du vill skaffa fler abonnemang, förlänga dem osv i framtiden. Allt beror på hur du skött dig tidigare.

Låt oss säga att man har en stor skuld 50.000 eller uppåt som hamnat hos KFM. Man kontaktar dem och lägger upp en plan över en längre tid på hur man skall betala tillbaka skulden . Lägger då vanligtvis ändå KFM in en anmärkning på en under tiden (så man inte skall kunna skaffa sig nya skulder) eller brukar de låta ens register vara när man visar goda avsikter?.
Citera
2006-03-21, 12:12
Medlem
Carpe Diems avatar
Om man hamnar hos KFM så skall man bestrida betalningsansvar.

Detta gäller även om man inte har betalat en skuld som man är skyldig.
Citera
2006-03-21, 14:50
Medlem
Cobra Styles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Om man hamnar hos KFM så skall man bestrida betalningsansvar.

Detta gäller även om man inte har betalat en skuld som man är skyldig.

Fattar inte riktigt vad du menar ? Är det lite typ som att advokater alltid säger deras klienter skall säga sig vara "icke skyldiga " även om de är skyldiga som satan ?
Vad fyller detta för funktion att bestrida betalningsansvaret ? Kan man ha tur och slippa betala sin skuld om fordingsägaren gjort ngn liten miss eller vad ?
Citera
2006-03-21, 16:55
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Style
Låt oss säga att man har en stor skuld 50.000 eller uppåt som hamnat hos KFM. Man kontaktar dem och lägger upp en plan över en längre tid på hur man skall betala tillbaka skulden . Lägger då vanligtvis ändå KFM in en anmärkning på en under tiden (så man inte skall kunna skaffa sig nya skulder) eller brukar de låta ens register vara när man visar goda avsikter?.

Betalningsanmärkning är något som kreditupplysningsföretagen registerar
och hämtar från bl a KFM register och det kan grunda sig på ett utslag från KFM, tredskodom från tingsrätt m m och inget som KFM som påverka eller
styra självt.

Numera syns även skuldsaldo på en kreditupplysning (för inte så länge sedan
kunde folk sakna betalningsanmärkningar eftersom mer än 3 år gått sen
skulden medförde att det blev en anmärkning men ändå ha massa skulder
hos KFM) och goda avsikter eller avbetalningsplaner har ingen påverkan.

Att skicka en skuld till KFM genom den summarisk processen,
det ger ingen betalningsanmärkning och det enda gäldenären behöver
göra är att skriva ett enkelt bestridande så måste målet på begäran av
borgenären lämnas till tingsrätten för annars avskrivs målet och ger ingen
betalningsanmärkning. Bara om man blir delgiven föreläggandet och inte
svara i tid utfärdas ett utslag som kan ligga till grund för en betalningsanmärkning.

En annan sak är att skicka ett redan fastställd skuld(genom dom/utslag/beslut) till KFM för verkställighet.
Citera
2006-09-25, 22:49
Medlem
Lånar tråden lite. Har fått inkassokrav från TCMS. Har slarvat med mobiltelefonräkningar. Kommer jag att få någon anmärkning/notering någonstans? Svårare att få lån osv?

Det lustiga är att jag har betalat alla fakturor som det står att jag är skyldig. Problemet antar jag är att de kommit in för sent...
Citera
2006-09-25, 23:08
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Lånar tråden lite. Har fått inkassokrav från TCMS. Har slarvat med mobiltelefonräkningar. Kommer jag att få någon anmärkning/notering någonstans? Svårare att få lån osv?

Det lustiga är att jag har betalat alla fakturor som det står att jag är skyldig. Problemet antar jag är att de kommit in för sent...

Om dina räkningar stannar vid inkasso får du ingen betalningsanmärkning. Ring till inkassobolaget och dubbelkolla så de fått in allt kapital. Har du betalat räkningen innan de skickade till inkasso ska du inte behöva betala inkassokostnaden kan jag tycka men hör med dem för att vara på den säkra sidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in