Citat:
Ursprungligen postat av
Okokko
Ok, någon som vill sätta diagnos på mig?

n, skämt o sido. Fast ändå, såhär va:
Har min depression nummer 6. Ätit antidepp sedan 2012. Första tabletten första dagen fick världen färg, jag fick tankerusningar och kunde inte sitta still.
Depressionen 2017 varade en månad och gick plötsligt över på några timmar. Sedan bestod kommande 2 månader av en hel del nya bekantskaper, lesbiskt sex (trodde jag var hetero), många vakna dygn, bra studieresultat. Slutade i krasch, ilska, arga brev, depression.
I somras slutade jag med antidepp. En månad senare var jag deprimerad. Har nu ätit antidepressiva sedan september. Pendlar mellan: dygn med mycket sömn, tårar, trötthet, meningslöshet samt dygn med sömn mellan 0-4 timmar, som ett ljus i huvudet, kan inte vara stilla med händer, fötter, spånd som fan.
Och ibland dyker guldstunder som den här upp! Har inte sovit alls i natt men är väldigt pigg och planerar inför att jag ska börja jobba igen. Kan knappt sätta mig in i att jag mådde skit igår. Heh, skrev ju ett inlägg här för några dagar sedan när jag hade självmordtankar och ville dö.
Har en remiss som väntar till psyk och har prata lite med läkare på vårdcentralen om detta men inte fått så mycket respons.
Om jag ska börja jobba, borde jag säga nåt till chefen om att jag ”tror kanske att jag är bipolär”? Borde jag gå till läkaren och be om råd kring om jag ska jobba eller inte? Eller tar man upp viktig läkartid då, han verkar ju ändå inte kunna säga nåt om huruvida jag är bipolär eller inte. Jag vet inte hur man gööööör med jobb och sjukdom som man tror att man har men inte har än.
Men ni kanske kan säga om jah är bipolär eller inte?

he.....
Hej Okokko,
Jag har levt nära en person som fick diagnosen bipolär typ två under den tiden. Därför fokuserar mina råd på bipolär typ 2 och jag använder begreppet hypomani istället för mani. Hypomanier har inte riktigt lika kraftiga konsekvenser på ditt liv som manier. Råden kan nog vara användbara för bipolaritet 1 även om jag saknar personlig erfarenhet i det fallet.
Jag vill börja med att ge dig ett tips om en väldigt duktig kvinna som på Youtube gör videos. Hon är professionell och ger seriösa råd. Dr Tracy Marks, All things bipolar disorder.
https://m.youtube.com/playlist?list=...l0_tFtBVqA3bu-
Kolla de filmerna så är du mer förberedd för dina fortsatta vårdkontakter.
Just att du haft relativt många depressioner är ett tecken som jag känner igen, och att de går över otroligt fort, dvs ersätts av en hypomani. Bipolaritet förväxlas ofta i de första vårdkontakterna med depression, helt enkelt eftersom man känner sig fantastisk och oövervinnerlig vid hypomanierna. Därför söker personen bara vård vid depressionerna.
Antidepressiva läkemedel är inte bra för bipoläritet eftersom de kan utlösa hypomanier. Huruvida du ska ta dem eller ej kan inte jag råda dig till. Gör som du tror är bäst för ditt eget mående så att du är stabil, tills du träffar vården.
När du säger att det känns som ett ljus i huvudet tolkar jag det som att du känner dig otroligt smart, smartare än alla andra, och idéer bara "kommer" till dig, på löpande band. Också ett typiskt tecken. Många hinns tyvärr inte slutföras innan en depression kommer.
Ljuset i huvudet, tankerusningarna, många nya vänner, hypersexualiteten, och ditt, ärligt talat, osunt minimala sömnbehov är också tydliga tecken på hypomani som jag känner igen från personen i min närhet. Just tankerusningarna är något som vi pratade om. Personen upplevde dem både som härliga och läskiga.
En fråga, hur ser din konsumtion ut i dina guldstunder? Det jag såg var shopping på en nivå som ledde till att månadslönen som kom den 25:e var slut innan månadsskiftet. Skulder fanns med i bilden också.
Sedan följer kraschen och jag känner igen det som du beskriver. Sängliggande, ignorerar vänner och anhöriga för ibland veckor åt gången, arga brev, säger upp bekantskaper över struntsaker, och de hypersexuellla dragen är som bortblåsta.
Det här är viktigt, jag tycker att det är jättebra att du när du är i guldstunden, (hypomani) ändå inser att något kanske är fel. Ta vara på den insikten, se till att följa upp din vårdkontakt. Som en annan sade, beskriv det du skrivit här. Och ge inte upp! Bipolaritet är farlig om den är obehandlad, det har jag sett på nära håll (självmordsförsök).
Jag som anhörig ser att du inte beskriver om du har anhöriga. Föräldrar, barn, partner,. vänner etc. Tänk på att de vill ditt bästa och älskar dig oavsett. Och det bästa om man har bipolaritet är vård.
Har du anhöriga? Är de medvetna om ditt mående? Att det svänger från depression till hypomani och tillbaka? Har ni pratat om dina självmordstankar? Just att jag och personen med bipolaritet typ 2 pratade om hens självmordstankar var det som gjorde att hen kontaktade mig under sitt självmordsförsök. Det räddade hens liv.
Så, till frågan om du ska börja jobba. Det här är min personliga åsikt, om du har tiłgångar som tillåter det så kan det vara bra att låta bli att börja på ett nytt jobb, eftersom för mycket nya intryck, krav och så skulle kunna leda endera till en stark hypomani eller en depression. Men om du har dåligt med pengar så tror jag att det är bättre att jobba. Det kanske är bra för att ha ett sammanhang med arbetskamrater, känna sig behövd och liknande också. Min erfarenhet är att arbetsgivare ändå bryr sig, som medmänniskor.
Återkom gärna med uppföljning så att vi här i tråden får veta hur det går med dina vårdkontakter och kan fortsätta stödja dig. Det finns personer här på Flashback som bryr sig om dig 🙂
Sök professionell hjälp inom landstingsvården och stå på dig! Ett liv med behandlad bipolaritet är ett bra liv. Och du är värd det!