Citat:
Ursprungligen postat av
RamlosaGranatapple
Inte för att jag bryr mig om vem som sitter hur länge, men att man varit häktad i 2 månader har inte ett skit med o göra om man är skyldig eller ej. 88-89% av alla som går in på en häktesförhandling blir häktade. Krävs väldigt lite för att bli häktad idag och åklagaren väljer o vrakar vad hen lägger fram, oavsett om de finns info som talar till den misstänktes fördel. Så att man är häktad säger inte så mkt. Vårat rättsväsende är alldeles för genomruttet för det. Källa på procenten finns på BRÅ.
Yes, jag hör vad du säger, och jag var lite snabb/otydlig. Jag vet att Sverige är duktiga på att häkta folk och att vi faktiskt har sjukt långa häktningstider. Men jag tror knappast att bevisläget svalnat sedan första häktningen... kan ha fel, det är bara en gissning.
Det jag däremot menar är att jag har svårt att se att du häktas på sannolika skäl med helt rent mjöl i påsen. Jag vet att det sker såklart, men det skulle vara kul att se hur många som häktas på sannolika skäl, som sedan döms i målet de häktas för. Tror nog det kan matcha dina 88-89 procent (ytterligare en gissning).
Men det jag mest ville få fram med mitt första inlägg var att det finns ett gäng skribenter här inne som i varje inlägg försöker rentvå Yasin för att han är nån typ av idol för dem.