2020-02-24, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RamlosaGranatapple
Inte för att jag bryr mig om vem som sitter hur länge, men att man varit häktad i 2 månader har inte ett skit med o göra om man är skyldig eller ej. 88-89% av alla som går in på en häktesförhandling blir häktade. Krävs väldigt lite för att bli häktad idag och åklagaren väljer o vrakar vad hen lägger fram, oavsett om de finns info som talar till den misstänktes fördel. Så att man är häktad säger inte så mkt. Vårat rättsväsende är alldeles för genomruttet för det. Källa på procenten finns på BRÅ.
THIS!
Folk har ingen aning om vad de pratar om. Att häkta någon är det enklaste som finns i Sverige, efter flera veckors häktning kollar inte ens rätten igenom fallet "noggrant" utan omhäktar per automatik.
Citera
2020-02-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
THIS!
Folk har ingen aning om vad de pratar om. Att häkta någon är det enklaste som finns i Sverige, efter flera veckors häktning kollar inte ens rätten igenom fallet "noggrant" utan omhäktar per automatik.

Just dessa omhäktningar ska enligt de som säger sig stå familjerna nära bero på att åklagaren hävdar att dessa individer har resurser (pengar) och även andra pass än svenskt pass och kan därför fly landet alt begå fler brott som försvårar utredningen snarare än starka och nya bevis hela tiden.

Ps. Enligt dagens rättsystem behöver inte åklagaren heller ha ”nya” starka skäl till omhäkning. Många advokater har försökt att få igenom system där varje omhäkning ska ske med hjälp av lite mer bevis från åklagaren. Men inget sådant lär ske (källa advokat snack).
Citera
2020-02-24, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sthlm4h
Just dessa omhäktningar ska enligt de som säger sig stå familjerna nära bero på att åklagaren hävdar att dessa individer har resurser (pengar) och även andra pass än svenskt pass och kan därför fly landet alt begå fler brott som försvårar utredningen snarare än starka och nya bevis hela tiden.

Ps. Enligt dagens rättsystem behöver inte åklagaren heller ha ”nya” starka skäl till omhäkning. Många advokater har försökt att få igenom system där varje omhäkning ska ske med hjälp av lite mer bevis från åklagaren. Men inget sådant lär ske (källa advokat snack).
Det du säger stämmer nog in på många fall även om åklagare inte lägger fram det så vid häktningsförhandlingen, men med den retoriken bör inte någon dom tidigare dömts/ingår i "gäng" vara på frifort då risk finns att dem kan begå nya brott.
Citera
2020-02-24, 23:40
Medlem
LizzyLizzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamlosaGranatapple
Inte för att jag bryr mig om vem som sitter hur länge, men att man varit häktad i 2 månader har inte ett skit med o göra om man är skyldig eller ej. 88-89% av alla som går in på en häktesförhandling blir häktade. Krävs väldigt lite för att bli häktad idag och åklagaren väljer o vrakar vad hen lägger fram, oavsett om de finns info som talar till den misstänktes fördel. Så att man är häktad säger inte så mkt. Vårat rättsväsende är alldeles för genomruttet för det. Källa på procenten finns på BRÅ.

Yes, jag hör vad du säger, och jag var lite snabb/otydlig. Jag vet att Sverige är duktiga på att häkta folk och att vi faktiskt har sjukt långa häktningstider. Men jag tror knappast att bevisläget svalnat sedan första häktningen... kan ha fel, det är bara en gissning.

Det jag däremot menar är att jag har svårt att se att du häktas på sannolika skäl med helt rent mjöl i påsen. Jag vet att det sker såklart, men det skulle vara kul att se hur många som häktas på sannolika skäl, som sedan döms i målet de häktas för. Tror nog det kan matcha dina 88-89 procent (ytterligare en gissning).

Men det jag mest ville få fram med mitt första inlägg var att det finns ett gäng skribenter här inne som i varje inlägg försöker rentvå Yasin för att han är nån typ av idol för dem.
Citera
2020-02-28, 16:50
Medlem
Soulquarians avatar
https://www.youtube.com/watch?v=fodpqrIMFuY

Är det den store ledaren Merhawi som sitter i passagerar sätet på denna videon? Då hade shottaz band med Lejonen?
Citera
2020-02-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulquarian

Är det den store ledaren Merhawi som sitter i passagerar sätet på denna videon? Då hade shottaz band med Lejonen?

Jao
Citera
2020-02-28, 17:01
Medlem
Citat:

Väldigt oklart då folk även säger att merhawi var den som anlitade dp för att klippa fifty (medlem i shottaz) om jag minns rätt klara han sig genom att hoppa ut ur sin balkong och sen skyddades han i en pizzeria
Citera
2020-02-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextontre
Väldigt oklart då folk även säger att merhawi var den som anlitade dp för att klippa fifty (medlem i shottaz) om jag minns rätt klara han sig genom att hoppa ut ur sin balkong och sen skyddades han i en pizzeria

ah det var ju jaffar och yasin som var i videon, videon måste vara rätt gammal så de var nog inte med i shottaz back then

säkert 4-5 år gammal video
Citera
2020-02-28, 17:09
Medlem
Soulquarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
ah det var ju jaffar och yasin som var i videon, videon måste vara rätt gammal så de var nog inte med i shottaz back then

Men Lejonen fanns då väl när dom sitter i bilen?

Hur är det nu. Var lejonen allierade med DP eller Shottaz?
Citera
2020-02-28, 17:14
Medlem
Citat:
Men Lejonen fanns då väl när dom sitter i bilen?

Hur är det nu. Var lejonen allierade med DP eller Shottaz?

Videon var inspelad 2016/2017 med tanke på att låten skapades 2016 men släpptes 2017, och shottaz fanns vid den tiden men dem kanske inte var lika grova då, och hela fifty händelsen hände vid januari 2017 har jag för mig, men som sagt vet inte om det stämmer att merhawi ska ha goat fifty, det är bara vad jag läst från flashback inlägg
Citera
2020-02-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho

Btw, det är merhawi i bilen o inte yasin, och lejonen fanns på den tiden
Citera
2020-02-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextontre
Btw, det är merhawi i bilen o inte yasin, och lejonen fanns på den tiden
Jag sa inte bilen utan videon . Sluta leka smart när du inte kan läsa . Det där är Yasin.
https://youtu.be/fodpqrIMFuY?t=14
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in