2020-06-23, 10:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Kan nog tänka mig att Lustig skulle kunna ta ut kanske 150 000 kr/månaden om inte ännu mer.
Med tanke på dagens ekonomi så är 100 000 kr väldigt mycket pengar för en månadslön.

Eftersom Rasmus Bengtsson tyvärr ser ut att bli borta en tid, låter det ju faktiskt klokt att ta in Lustig. Ett defensivt ankare med offensiva kvalitéer, som inte lär göra bort sig, och som har enorm rutin.

Lasse Nielsen har gjort det lysande så här långt. Sett till de senaste matcherna har han hållit ihop laget. Inte ens snabbare spelare har lyckats ta sig förbi. Men utöver det är försvarsbesättningen svajig, när det kommer till att inte släppa någon "över bron". Skärpan ska ju helst finnas i båda riktningarna.

Knudsen suverän och resolut framåt med sina passningar och inkast, samt jävlar anamma. Fast har väl hamnat lite på mellanhand ibland när motståndarna växlat upp? Behöver täta till det något där? Eric Larsson springer med en omvänd blåslampa monterad där bak, men är inte alltid i position. Ahmedhodzic har en fin passningsfot, som erinrar om "Bjärreds", men har setts drulla till det under press. Behrang Safari är väl solid, men inte lika snabb och följsam längre ...

MFF:s försvar är förstås trots dessa anmärkningar mycket bra, men med Bengtsson borta vore säkert Lustig den kugge som behövs för att ge mer stabilitet i defensiven. Inte minst i det täta matchandet ...

Vågar inte tänka på hur det kommer se ut om även Nielsen blir skadad. Offensivt går det bra, ja, men ... Lewicki kan förstås gå ner på högerbacken igen, och Eric Larsson in i mitten.

Tydligen finns det två ungdomar att tillgå också, Hugo Andersson och Linus Borgström. Någon som vet hur statusen är på dem? Kan de gå in och hålla ihop försvaret?
Senast redigerad av Dalulven 2020-06-23 kl. 10:11.
Citera
2020-06-23, 13:48
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Eftersom Rasmus Bengtsson tyvärr ser ut att bli borta en tid, låter det ju faktiskt klokt att ta in Lustig. Ett defensivt ankare med offensiva kvalitéer, som inte lär göra bort sig, och som har enorm rutin.

Lasse Nielsen har gjort det lysande så här långt. Sett till de senaste matcherna har han hållit ihop laget. Inte ens snabbare spelare har lyckats ta sig förbi. Men utöver det är försvarsbesättningen svajig, när det kommer till att inte släppa någon "över bron". Skärpan ska ju helst finnas i båda riktningarna.

Knudsen suverän och resolut framåt med sina passningar och inkast, samt jävlar anamma. Fast har väl hamnat lite på mellanhand ibland när motståndarna växlat upp? Behöver täta till det något där? Eric Larsson springer med en omvänd blåslampa monterad där bak, men är inte alltid i position. Ahmedhodzic har en fin passningsfot, som erinrar om "Bjärreds", men har setts drulla till det under press. Behrang Safari är väl solid, men inte lika snabb och följsam längre ...

MFF:s försvar är förstås trots dessa anmärkningar mycket bra, men med Bengtsson borta vore säkert Lustig den kugge som behövs för att ge mer stabilitet i defensiven. Inte minst i det täta matchandet ...

Vågar inte tänka på hur det kommer se ut om även Nielsen blir skadad. Offensivt går det bra, ja, men ... Lewicki kan förstås gå ner på högerbacken igen, och Eric Larsson in i mitten.

Tydligen finns det två ungdomar att tillgå också, Hugo Andersson och Linus Borgström. Någon som vet hur statusen är på dem? Kan de gå in och hålla ihop försvaret?

Kan inte riktigt hålla med dig gällande Lustig. Främst på grund av att vi ska gå mot en föryngring av laget och då passar det naturligtvis inte att vi tar in en 33-årig Lustig oavsett vad han håller för klass. Då kan man naturligtvis ifrågasätta värvningen av Toivonen men där har vi skillnaden att Toivonen är en av våra och då är det självklart att vi tar hem en sådan spelare så länge de håller en bra nivå. Dessutom tackade han nej till oss men nu när det krisar så har han inga problem med att komma hit. Må så vara att det anses vara småaktigt men det skiter jag fullständigt i.

Hellre att man lägger pengar på säg Ekpolo i Häcken, fortfarande utvecklingsbar samtidigt som vi redan vet håller allsvensk nivå.

Hugo Andersson har redan fått spela i a-laget när det krisade tidigare och gjorde mål i sin debut mot TFF. Gick på lån dit följande säsong och rosade inte marknaden direkt av det man hört från TFFs håll. Men naturligtvis en fullgod ersättare ifall det krisar, kan Göteborg och AIK så ska vi också kunna lira med en ung spelare. Vi har även Brorsson som återvänder om ca en månad.
Citera
2020-06-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LT10
Vet inte hur mycket gnagare Nyholm är.

Väldigt kul att gnagarna blir upprörda över det här, ännu roligare att de tror att Nyholm är Danielsons ersättare. Man förstår de som lackar men även Nyholm.

En rejäl chansning med prestationsbaserat kontrakt som kan brytas efter sex månader. Min gissning är att det bryts efter sex månader och så var det med det. Min förhoppning är att han mot alla odds kommer tillbaka och på allvar konkurrerar om en plats i elvan. Men det känns inte särskilt troligt.
Har Nyholm varit med på bänken eller har han haft läktarplats?
Citera
2020-06-23, 22:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Kan inte riktigt hålla med dig gällande Lustig. Främst på grund av att vi ska gå mot en föryngring av laget och då passar det naturligtvis inte att vi tar in en 33-årig Lustig oavsett vad han håller för klass. Då kan man naturligtvis ifrågasätta värvningen av Toivonen men där har vi skillnaden att Toivonen är en av våra och då är det självklart att vi tar hem en sådan spelare så länge de håller en bra nivå. Dessutom tackade han nej till oss men nu när det krisar så har han inga problem med att komma hit. Må så vara att det anses vara småaktigt men det skiter jag fullständigt i.

Hellre att man lägger pengar på säg Ekpolo i Häcken, fortfarande utvecklingsbar samtidigt som vi redan vet håller allsvensk nivå.

Hugo Andersson har redan fått spela i a-laget när det krisade tidigare och gjorde mål i sin debut mot TFF. Gick på lån dit följande säsong och rosade inte marknaden direkt av det man hört från TFFs håll. Men naturligtvis en fullgod ersättare ifall det krisar, kan Göteborg och AIK så ska vi också kunna lira med en ung spelare. Vi har även Brorsson som återvänder om ca en månad.

Är filosofin att föryngra viktigare än att gå för guld?

Det torde vara en balansgång. Lasse Nielsen kan nog inte hålla fortet hela jäkla säsongen i detta täta matchande, då kunde det vara fint att ha en Lustig att tillgå. Likaså om Eric Larsson springer sig trött.

Kan tänka mig att laget kommer behöva gå runt på spelare. Det var nog detta man försökte mot Varberg, vilket inte föll väl ut. Först när tunga kuggar som Knudsen, Lewicki och Molins byttes in etablerades ett massivt tryck ... Det kommer behövas rutinerade kuggar att gå runt på också.

Man har redan satsat ungt med Ahmedhodzic, Prica och Nalic, och redan tappat fyra poäng.

Kommer säkert bli bra vad det lider, men i första hand behöver man sätta sig i förarsätet för tabellen.

Nu kommer några avgörande dagar. Dubbelmöte med AIK, och sedan match mot Djurgården.

Bygget hade behövt vara på plats inför detta, och inte i en trevande testfas.

Visst ska man föryngra, men helst inte på bekostnad av medaljjakten.
Citera
2020-06-23, 22:41
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP

Hugo Andersson har redan fått spela i a-laget när det krisade tidigare och gjorde mål i sin debut mot TFF. Gick på lån dit följande säsong och rosade inte marknaden direkt av det man hört från TFFs håll. Men naturligtvis en fullgod ersättare ifall det krisar, kan Göteborg och AIK så ska vi också kunna lira med
ung spelare. Vi har även Brorsson som återvänder om ca en månad.

Synd att trazke inte är i form. Han hade inte varit svaret skyldig. Jag håller med dig samt tycker även att Wright i ÖSK är intressant för Berra kanske lägger av efter denna säsong.
Citera
2020-06-24, 05:31
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är filosofin att föryngra viktigare än att gå för guld?

Det torde vara en balansgång. Lasse Nielsen kan nog inte hålla fortet hela jäkla säsongen i detta täta matchande, då kunde det vara fint att ha en Lustig att tillgå. Likaså om Eric Larsson springer sig trött.

Kan tänka mig att laget kommer behöva gå runt på spelare. Det var nog detta man försökte mot Varberg, vilket inte föll väl ut. Först när tunga kuggar som Knudsen, Lewicki och Molins byttes in etablerades ett massivt tryck ... Det kommer behövas rutinerade kuggar att gå runt på också.

Man har redan satsat ungt med Ahmedhodzic, Prica och Nalic, och redan tappat fyra poäng.

Kommer säkert bli bra vad det lider, men i första hand behöver man sätta sig i förarsätet för tabellen.

Nu kommer några avgörande dagar. Dubbelmöte med AIK, och sedan match mot Djurgården.

Bygget hade behövt vara på plats inför detta, och inte i en trevande testfas.

Visst ska man föryngra, men helst inte på bekostnad av medaljjakten.

Det ena utesluter inte det andra, precis som det uttalats utåt inför säsongen, vi ska både föryngra och vinna guld. Vi kan absolut vinna med unga spelare, det har både vi och andra lag bevisat tidigare.

Jag vill inte se Lustig pga ålder och kostnad. Varför inte gå efter Papagiannopoulos istället som har betydligt fler år kvar på sin karriär som ett exempel. Vi måste även göra oss av med spelare först, bara för att den är stor så är vår krigskista är inte ändlös. Vi har dessutom Sveriges bästa akademi, vem på senare år bortsett från Svanberg har vi lyft fram och gett dem en ärlig chans? Nu menar jag inte på att alla våra ungdomar är/kommer vara en Svanberg men ifall vi inte testar dessa ungdomar på högsta nivå så kommer vi aldrig veta ifall de håller eller inte.

Jag finner det även märkligt att du insinuerar på att det skulle vara föryngringsstrategin fel att vi inte tagit full pott. Tycker att man istället ska vända sig främst mot tränarstaben till varför vi inte tagit full pott. Varför väljer man att backa och ge bort initiativet efter att man har krossat Häcken i första halvlek. Att vi inte lyckas vinna mot Varbergs b-lag när vi ställer upp med vad jag skulle anse bortsett från Bachirou, Bengtsson och Toivonen ordinarie förstaelva får även JDT ta på sig.

Prica har varit helt okej för en 18-åring med sina första matcher för allsvenskans största klubb och Ahmedhodzic har varit helt enastående i dessa matcher.

Du nämner en annan sak som jag anser att tränarstaben får ta på sig, varför har man inte förberett sig bättre då man uttalat sig så mycket att man haft lyxproblemet med att ha två fulla startelvor i träning och att detta skulle ge oss en fördel gentemot våra konkurrenter. Återigen så faller detta inte på föryngringsstrategin utan är en fråga för tränarstaben varför vi fortfarande provar oss fram.

Vi är tre matcher in på säsongen, medaljjakten är långt ifrån över.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Synd att trazke inte är i form. Han hade inte varit svaret skyldig. Jag håller med dig samt tycker även att Wright i ÖSK är intressant för Berra kanske lägger av efter denna säsong.

Jo Wright är spännande. Lite för svag bakåt vill jag minnas. Men det är inte riktigt där vi behöver förstärka just nu.
Citera
2020-06-24, 12:56
Medlem
mikeymikeys avatar
Toko lämnar tydligen Blåvitt, tråkigt enligt mig.
Handlar inte om ekonomi enligt Kennet.
Kan det vara att man vill satsa helhjärtat på Jallow/Holm?
Citera
2020-06-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Toko lämnar tydligen Blåvitt, tråkigt enligt mig.
Handlar inte om ekonomi enligt Kennet.
Kan det vara att man vill satsa helhjärtat på Jallow/Holm?

Gillar Toko, hög lägstanivå och väldigt stabil, offensivt blir ju dock lite lidande då det inte är samma fart framåt som vi hade med SebO, eller för den delen Holm, men visst det är lite synd, då det är en väldigt nyttig spelare att ha truppen men på sätt och vis var det ju väntat, det kan ju vara så att han vill spela som mittfältare också, på den positionen är ju Gurra eventuellt aktuell nu i vinter.
Citera
2020-06-25, 10:45
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Gillar Toko, hög lägstanivå och väldigt stabil, offensivt blir ju dock lite lidande då det inte är samma fart framåt som vi hade med SebO, eller för den delen Holm, men visst det är lite synd, då det är en väldigt nyttig spelare att ha truppen men på sätt och vis var det ju väntat, det kan ju vara så att han vill spela som mittfältare också, på den positionen är ju Gurra eventuellt aktuell nu i vinter.

Är rätt övertygad om att det är som du säger, han vill spela mittfältare.
Visst har han varit bra som hb med men han är ju innermittfältare i grunden och den positionen är ju tämligen knökad hos oss.
Det handlade ju inte om pengar iaf det har ju såväl han själv som klubben sagt.
Citera
2020-06-26, 00:26
Medlem
När Bosse Andersson ifjol av Bajen hade snuvats på Vidar Örn Kjartansson, hittade han en annan islänning Kolbeinn Sigthorsson som dock gick till AIK "för han ville spela i Europa". Nu verkar det som att han får vänta minst ett år med detta.!
Citera
2020-06-26, 12:48
Medlem
Jag är lite kär i Mats Gren. Skulle hellre stympa pungen än att se han i Bajen men fan vad han förgyller svensk fotboll med skratt.

Angående hans fullkomligt felaktiga och icke-diskreta jobbansökan på Linkedin.
Citera
2020-06-26, 13:42
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Jag är lite kär i Mats Gren. Skulle hellre stympa pungen än att se han i Bajen men fan vad han förgyller svensk fotboll med skratt.

Angående hans fullkomligt felaktiga och icke-diskreta jobbansökan på Linkedin.

Udda man, det där. Att kalla det för en "skoj grej" är ju att ljuga. Läser man vad han skrev så är det ingen uns av glimten i ögat alls.

Han hoppades på lite sköna oljepengar i Arabien helt enkelt.

Undrar f.ö. hur många spelare han sa att han ville värva när han var sportchef i IFK. Måste varit uppemot 20 namn som vädrades friskt och öppet i media.

Diskretion är inte hans starka sida, uppenbarligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in