2020-05-21, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Korrekt men nu är detta en tråd för svensk fotboll och kontexten är då allsvenskan. Malmös anfallsbred & kvalité är unik inom den ramen. Prica är en väldigt stor talang och endå är malmö så breda i offensiven att det är svårt att ens få in han som en rotationsspelare.
Fast nu var kritiken som riktades att MFF inte satsar på sina talanger, och du förklarar det med att Malmö har så pass hård konkurrens i anfallet som om det inte vore fullt medvetet av Malmö?

Nu har man värvat in IKT. Det är ett aktivt val. Man hade istället kunna valt att inte låna in honom och istället gett Prica platsen. Så kritiken är helt berättigad.

Därmed inte sagt att det är förjävla svårt som topplag i allsvenskan att både satsa på talanger samtidigt som man måste konkurrera i europa, och då måste man ha spelare av IKT kvalité. Tuff balansgång helt klart. Det underlättar ju inte heller att man tar in nya tränare vart och vartannat år, och instinkten för en ny tränare är ju sällan att man ska satsa på en 18årig junis när man har möjligheten att plocka in en spelare som kan leverera omgående (och därmed leverera resultat som i förlängningen innebär att du som tränare behåller jobbet).
Citera
2020-05-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jo visst ser jag problemet men en av anledningarna till att "sparka" Uve var att han inte släppte fram ungdomarna.
Samtidigt läser man om att Ola T eventuellt är på väg till MFF. Det blir dubbla budskap.
Absolut! Det verkar lite svajjigt vad gäller budskapet, helt klart.
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Fast nu var kritiken som riktades att MFF inte satsar på sina talanger, och du förklarar det med att Malmö har så pass hård konkurrens i anfallet som om det inte vore fullt medvetet av Malmö?

Nu har man värvat in IKT. Det är ett aktivt val. Man hade istället kunna valt att inte låna in honom och istället gett Prica platsen. Så kritiken är helt berättigad.

Därmed inte sagt att det är förjävla svårt som topplag i allsvenskan att både satsa på talanger samtidigt som man måste konkurrera i europa, och då måste man ha spelare av IKT kvalité. Tuff balansgång helt klart. Det underlättar ju inte heller att man tar in nya tränare vart och vartannat år, och instinkten för en ny tränare är ju sällan att man ska satsa på en 18årig junis när man har möjligheten att plocka in en spelare som kan leverera omgående (och därmed leverera resultat som i förlängningen innebär att du som tränare behåller jobbet).

Jag "försvarar"(förklara snarare) PRICAS fall på så sätt. Sen är ju MFFs anfalls situation lite skum med då de har tappat stor identitet och säkerhet i Rosenberg och därför värvat de väldigt bra(för allsvenska mått) och SÄKRA(man vet vad man får) spelarna Thelin och Molins. Så i Pricas fall har man hellre tänkte att man säljer han för en bra summa och endå har ett anfall som är redan nu redo att kämpa för guldet, som MFF är pressade att fixa OCH visa att de kan köra på direkt och bra utan Rosenberg.

Så det är mest så jag "förstår" MFF i specifikt Pricas fall.
Citera
2020-05-21, 15:20
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Sen är ju MFFs anfalls situation lite skum med då de har tappat stor identitet och säkerhet i Rosenberg och därför värvat de väldigt bra(för allsvenska mått) och SÄKRA(man vet vad man får) spelarna Thelin och Molins. Så i Pricas fall har man hellre tänkte att man säljer han för en bra summa och endå har ett anfall som är redan nu redo att kämpa för guldet, som MFF är pressade att fixa OCH visa att de kan köra på direkt och bra utan Rosenberg.
Va? Molins har inte värvats nu. Han återvände till oss sommaren 2018.

Några futtiga miljoner är för övrigt inte en bra summa för Prica.
Citera
2020-05-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Va? Molins har inte värvats nu. Han återvände till oss sommaren 2018.

Några futtiga miljoner är för övrigt inte en bra summa för Prica.

Jag skrev inte att han värvats nu? Man värvade Molins & Thelin m.m då man bl.a visste att Rosenberg var på utgång. Det var ju inte ens givet att han skulle spela senaste året.

Nu vet jag inte exakta summan, vilket ingen gör än, men tyckte jag läste nånstans att de endå handlar om 8+ millar. Det kan visserligen vara väldigt off, och om Prica är så bra som vissa menar så är det t.o.m lågt så där var det väl kanske lite optimistiskt ordat av mig.

Men min övriga poäng kvarstår.
Citera
2020-05-21, 17:11
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Jag skrev inte att han värvats nu? Man värvade Molins & Thelin m.m då man bl.a visste att Rosenberg var på utgång. Det var ju inte ens givet att han skulle spela senaste året.

Nu vet jag inte exakta summan, vilket ingen gör än, men tyckte jag läste nånstans att de endå handlar om 8+ millar. Det kan visserligen vara väldigt off, och om Prica är så bra som vissa menar så är det t.o.m lågt så där var det väl kanske lite optimistiskt ordat av mig.

Men min övriga poäng kvarstår.
OK, då misstolkade jag, men Molins har inte alls kommit upp i nivå den här gången och kan inte ses som mer än en rutinerad truppspelare i nuläget. Möjligen att han blommar ut igen när Rosenberg är borta, men det återstår att se. Thelin är ju på lån. Antonsson lär vi inte behålla i all evighet. Berget är mångsidig och kan användas på flera positioner.

Det finns definitivt utrymme för Prica att stanna utifrån nuvarande truppsituation, även om Toivonen ansluter, om han vill. Han är dessutom bara nyss fyllda 18 år. Med tanke på vårt ekonomiska läge ska det till ett riktigt bra bud, eller en väldigt krånglig Prica, för att försäljning ska vara aktuell (hoppas jag).
Citera
2020-05-21, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
OK, då misstolkade jag, men Molins har inte alls kommit upp i nivå den här gången och kan inte ses som mer än en rutinerad truppspelare i nuläget. Möjligen att han blommar ut igen när Rosenberg är borta, men det återstår att se. Thelin är ju på lån. Antonsson lär vi inte behålla i all evighet. Berget är mångsidig och kan användas på flera positioner.

Det finns definitivt utrymme för Prica att stanna utifrån nuvarande truppsituation, även om Toivonen ansluter, om han vill. Han är dessutom bara nyss fyllda 18 år. Med tanke på vårt ekonomiska läge ska det till ett riktigt bra bud, eller en väldigt krånglig Prica, för att försäljning ska vara aktuell (hoppas jag).
Jaa alltså där är jag helt med dig vad gäller hur allt "spelar ut" när de gäller lån. former, vem mer som kommer osv. Men enligt senaste rapporten verkar de som Prica själv gjort en vändning och nu vill flytta. Om den som lockar är Rosenborg så är det nog en rätt bra flytt för honom personligen med.

För mig själv som främst är Dortmundare (och Varbergare men inte lika hårt) så hade jag gärna sett en säsong där Prica krigar till sig en startplats i ett starkt MFF samtidigt som kanske Roback gör detsamma i Hammarby och man får en ball parallel där. Kul för svensk utveckling med.
Citera
2020-05-21, 19:43
Medlem
Korders avatar
Eric Smith på lån till Peking, medan Ian Smith flyttar hem till Costa Rica pga hemlängtan.

Kul med Eric, men vi har ett jääävligt brett innermittfält nu. Blir knapert med speltid för somliga. Fransson, Smith, Thern, Blomqvist, IBJ, Kusu och Ishaq...
Citera
2020-05-22, 06:42
Medlem
kostymnisses avatar
Tydligen vill grekerna bryta kontraktet med Wernbloom, det lär ju inte starta några spekulationer om att han ska återvända hit.

Dock har ju den familjen varit rätt klara med att det blir Sthlms-trakten efter karriären innan men frågan är hur det blir nu då när karriären ändå inte kan anses vara över än.

Jag har svårt att se att vi verkligen går för honom med, vi har precis plockat in JJ, har ett välbefolkat mittfält och om vi nu ska plocka hem någon mer på mitten tror jag snarare vi väntar in Gurra.
Citera
2020-05-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Tydligen vill grekerna bryta kontraktet med Wernbloom, det lär ju inte starta några spekulationer om att han ska återvända hit.

Dock har ju den familjen varit rätt klara med att det blir Sthlms-trakten efter karriären innan men frågan är hur det blir nu då när karriären ändå inte kan anses vara över än.

Jag har svårt att se att vi verkligen går för honom med, vi har precis plockat in JJ, har ett välbefolkat mittfält och om vi nu ska plocka hem någon mer på mitten tror jag snarare vi väntar in Gurra.

Det tror jag absolut inte att vi gör, hoppas inte det iaf.

Vi har Hasse, Erlingmark Jr, Titi, JJ och eventuellt Toko där. Skulle vi inte förlänga med Toko tycker jag vi har perfekt täckning. 4 gubbar på 2 positioner. Personligen skulle jag gärna vilja se Sana prövas där också, som en spelskicklig regista.

Gurras kontrakt går ju ut i vinter också... finns typ inte utrymme för honom enligt mig, om vi inte säljer någon av de 4 ovanstående...

Vi behöver 1 mittback och 1 central anfallare.
Citera
2020-05-22, 11:40
Medlem
Gent(k?) vill inte ha kvar Lustig. Senast var aik som mest på tapeten men skulle inte det vara en rätt bra värvning som mittback till Djurgården?
Citera
2020-05-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det tror jag absolut inte att vi gör, hoppas inte det iaf.

Vi har Hasse, Erlingmark Jr, Titi, JJ och eventuellt Toko där. Skulle vi inte förlänga med Toko tycker jag vi har perfekt täckning. 4 gubbar på 2 positioner. Personligen skulle jag gärna vilja se Sana prövas där också, som en spelskicklig regista.

Gurras kontrakt går ju ut i vinter också... finns typ inte utrymme för honom enligt mig, om vi inte säljer någon av de 4 ovanstående...

Vi behöver 1 mittback och 1 central anfallare.
Wernbloom var visserligen en bra anfallare i CSKA när han lirade där hehe. Men ja.. de lär nog inte vara varken passande eller ekonomiskt vettigt att ge sig på Wernblom. DÅ gör GBG bättre i att jaga Berg hårdare än man redan gör
Citera
2020-05-22, 17:43
Medlem
Citat:
Wernbloom var visserligen en bra anfallare i CSKA när han lirade där hehe. Men ja.. de lär nog inte vara varken passande eller ekonomiskt vettigt att ge sig på Wernblom. DÅ gör GBG bättre i att jaga Berg hårdare än man redan gör

Framförallt så har vi en långsiktig strategi som vi bör hålla fast vid.

Berg hade varit drömvärvningen, nu har vi Farnerud som en interimslösning vilket jag tror blir rätt bra, men nästa år... eller efter sommaren... ja tack.

Farnerud och Söder delar många egenskaper, framförallt så är dom spelintelligenta fotbollsspelare, men Söder är ingen typisk djupledslöpande anfallare som t ex Vibe, han möter och fördelar boll i många situationer istället. Ungefär så förväntar jag mig väl att Farnerud skulle agera också om han skulle spela som #9 i vårt lag. Vibe och Söder är väldigt olika varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in