• 4
  • 5
2020-01-02, 19:02
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym1969
Alltså... Det är klart det är bra med 100 tusen sparat på banken. Men behöver inte vara ett as eller idiot om man inte har det. Hans tjej har pluggat och varit mammaledig. Bara ett svin skulle inte ta kostnaderna då...

Vi har pratat med SBAB. Men dom vill ha jättemarginaler och då kan han bara låna typ 1 mille. Då räcker det inte till en tvåa. Dom har annons inne för lägenhetsbyte. Men den är nyproduktion och svindyr. Har själv bytt lägenhet via Lägenhetsbyte. Tog 1,5 år. Jag tror inte ni som bor i Stockholm fattar hur jävla sjukt svårt det är med boende här! :-(. Min fråga är egentligen, man kollar typ på Lyxfälkan och värsta idiotetna har två miljonerslpn och a-kassa. Borde inte en person med jobb och inga skulder få låna till lägenhet? Verkar skumt...

Vore det hjärtlöst av mig att föreslå en etta till att börja med i så fall? En tvåa vore helt klart optimalt, särskilt om barnet är lite äldre (framgick inte i trådstarten). Men om det handlar om en bebis eller ett relativt litet barn så är ju en etta ändå gångbart.

Bostadssituationen är liksom som den är precis som du säger.
Citera
2020-01-02, 19:48
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Om vederbörandes UC inte ska belastas (och därigenom försvåra ett bostadslån) kan han låna upp till kontantinsatsen genom att ta SMS-lån. Han kan nog lätt komma upp i 250-400 000 kr utan att det syns på UC.

Däremot löper lånen på en årsränta om 39% vilket kanske blir svårt klara månadskostnaden på.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2020-01-03, 13:07
Medlem
Okej, sms-lån? Vilken jävla skuldfälla... Om man köper en lägenhet i renoveringsbehov kanske man kan ta ett lån och baka ihop det samma vecka? Var svårare än jag trodde detta. Jag hoppades det fanns nån som hade ett trix eller tips att komma med...
🤔

Nu har han dock blivit kallad på en visning på en hyresrätt i Spånga . Med lite tur går det vägen! Är däremot lite chockad att det inte går att köpa bostad utan kontantinsats men att låna 200 tusen till en bil går visst bra!?!?

Hans sambo har problem med alkohol och vägrar söka hjälp. Det är därför han behöver lite större (2a) och måste flytta nu.

Och grattis till er som har 200 tusen på banken och aldrig skulle befatta sig med en annan människa som senare ska visar sig ha problem. Vilka perfekta liv ni har och vilka fantastiska människor ni är. Grattis!!! 🎉🎉🎉
Citera
2020-01-03, 13:46
Medlem
Citat:
Okej, sms-lån? Vilken jävla skuldfälla... Om man köper en lägenhet i renoveringsbehov kanske man kan ta ett lån och baka ihop det samma vecka? Var svårare än jag trodde detta. Jag hoppades det fanns nån som hade ett trix eller tips att komma med...
🤔

Nu har han dock blivit kallad på en visning på en hyresrätt i Spånga . Med lite tur går det vägen! Är däremot lite chockad att det inte går att köpa bostad utan kontantinsats men att låna 200 tusen till en bil går visst bra!?!?

Hans sambo har problem med alkohol och vägrar söka hjälp. Det är därför han behöver lite större (2a) och måste flytta nu.

Och grattis till er som har 200 tusen på banken och aldrig skulle befatta sig med en annan människa som senare ska visar sig ha problem. Vilka perfekta liv ni har och vilka fantastiska människor ni är. Grattis!!! 🎉🎉🎉
Tjänar personen bra och kan bära ett blancolån utöver bolån på 1400 tkr (eller hur mycket det nu handlade om) så skulle han kunna ta ett blanco på 200 tkr nu, vänta ett par månader, sedan söka om bolån. Blanco betalas ut till en annan bank än där han söker bolån, så att den banken inte ser att det betalats ut och ligger på ett konto. Till banken säger han att han tog lån för att köpa bil, då kommer banken ta med 200 tkr blanco i kalkylen, men om han har lön nog att bära det så är det grönt. Kan dock bli svårt med bara en lön, då det även finns barn i hushållet.
Citera
2020-01-03, 13:51
Medlem
Citat:
Okej, sms-lån? Vilken jävla skuldfälla... Om man köper en lägenhet i renoveringsbehov kanske man kan ta ett lån och baka ihop det samma vecka?
Går tyvärr inte att göra. Bästa sättet är nog att göra som jag skrev i posten ovan.
Citera
2020-01-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Går tyvärr inte att göra. Bästa sättet är nog att göra som jag skrev i posten ovan.

okej. Tack för tipset. Men det kanske bli svårare att ta ett bolån sen, men ett högt blancolån?
Citera
2020-01-03, 19:40
Medlem
Citat:
okej. Tack för tipset. Men det kanske bli svårare att ta ett bolån sen, men ett högt blancolån?
Absolut! Kräver som sagt en ganska bra lön. Speciellt om det finns barn i hushållet, då dom är en ganska stor kostnad i kalpen.

Men om alternativ 1 är ingen bostad alls, och alternativ 2 är en lite billigare bostad, som han sedan kan byta upp sig ifrån när han väl fått ihop lite sparpengar, så känns alternativ 2 något mer lockande tänker jag.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in