2019-12-30, 06:52
Medlem
EastCoastWays avatar
Det händer ganska ofta

Vid uppstart går den upp till 100%'s användning i ca 3-4 minuter. Jag har kört kommando i cmd med adminrättigheter: D: chkdsk /x /f /r och den hittar några bad blocks ibland.

Men den går likväl upp och ner i kraftig använding. Ibland går det så dålligt att disken blir i RAW format och jag får köra en full formatering på i hopp om att det kanske kan lösa det.
Är det en fysisk skada är det ju kört det fattar jag. Men den funkar ju i 70-80% av användningen men det är väldigt irriterande.

I event viewern dyker förklaringen ShadowCopy som jag inte riktigt förstår.

Någon som kan upplysa mig vad det kan handla om?
Senast redigerad av EastCoastWay 2019-12-30 kl. 07:00. Anledning: Den här skulle nog postats i hårdvara, lite morgontrött...
Citera
2019-12-30, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastCoastWay
den hittar några bad blocks ibland

Någon som kan upplysa mig vad det kan handla om?

Dåliga block innebär hårdvaruproblem.

Gissningsvis säger SMART registren att disken mår dåligt om du läser ut dem.
Citera
2019-12-30, 08:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det låter som partitionstabellen har blivit skadad.

Är detta en extern HDD?
Citera
2019-12-31, 16:07
Medlem
EastCoastWays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det låter som partitionstabellen har blivit skadad.

Är detta en extern HDD?

Nej det är interna diskar, en SSD disk och HDD disk

antagligen är det förstörd då

Den fryser hela datorn när den går upp i hundra procent och sen är det lugnt ett bra tag.
Jag har testat att fylla hela 1gigs disken men inga problem då

Undrar om chkdsk på nåt isolerar dom dåliga blocken

Däremot kvarstår problemet

Jaja, tack för eran input men det blir väl att köpa en ny disk
Citera
2019-12-31, 23:39
Medlem
TinFoilHats avatar
En korrupt partitionstabell är enkelt fixat med ex Testdisk vilket inte tar många sekunder att återställa.

Men, och det med ett stort MEN, om partitionstabellen återkommande blir korrupt och chkdsk visar på skadade block så indikerar det starkt för att disken är på väg att dö. Börja planera för att köpa in och ersätta disken och fram tills dess avgör du själv hur mycket du orkar jobba med att återställa/formatera/whateva så du kan använda den som en temporär disk för helt menlösa oviktiga filer.

Dra hem CrystalDiskInfo och kolla lite SMART-värden och så får du nog svar svart på vitt hur pass disken mår.

Gott Nytt!
Citera
2020-01-01, 00:41
Medlem
EastCoastWays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
En korrupt partitionstabell är enkelt fixat med ex Testdisk vilket inte tar många sekunder att återställa.

Men, och det med ett stort MEN, om partitionstabellen återkommande blir korrupt och chkdsk visar på skadade block så indikerar det starkt för att disken är på väg att dö. Börja planera för att köpa in och ersätta disken och fram tills dess avgör du själv hur mycket du orkar jobba med att återställa/formatera/whateva så du kan använda den som en temporär disk för helt menlösa oviktiga filer.

Dra hem CrystalDiskInfo och kolla lite SMART-värden och så får du nog svar svart på vitt hur pass disken mår.

Gott Nytt!

Tack för goda råd och gott nytt år på dig också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in