• 8
  • 9
2020-03-19, 11:56
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forks
Detta r vl nd totalt nonsens? Eftersom vi alla upplever varandra existera vid namn, fysik och psyke. Vi trffar mnniskor och dom existerar ju i allra hgsta grad samt att dom kommer och gr och frsvinner inte fr n dom dr och d r dom borta fr alltid. Verkligheten r inte subjektiv det som finns finns och det som r borta och dtt r borta och dtt.

Jag knde mina nra och kra som gtt bort. Dom var hgst verkliga.

Alla upplevelser r helt subjektiva, ven om det finns en helt objektiv vrld. Det gr inte att veta ngot om vrlden som inte r tolkat av ens egna sinnesorgan.
Citera
2020-03-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Alla upplevelser r helt subjektiva, ven om det finns en helt objektiv vrld. Det gr inte att veta ngot om vrlden som inte r tolkat av ens egna sinnesorgan.

Om vi betraktar verkligheten utifrn en strikt subjektiv synvinkel s r det omjligt fr oss att avgra om det verkligen finns ngon objektiv verklighet. Det finns mnniskor som genuint tror att all sanning r subjektiv och konstrueras av oss sjlva. Det r frsts spekulation, men vi vet inte om objektiva sanningar existerar, vetbara eller ej. Givetvis mste vi dock jobba utifrn det vi har och acceptera saker som om det finns en konsekvent, objektiv verklighet.
Citera
2020-04-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Om vi betraktar verkligheten utifrn en strikt subjektiv synvinkel s r det omjligt fr oss att avgra om det verkligen finns ngon objektiv verklighet. Det finns mnniskor som genuint tror att all sanning r subjektiv och konstrueras av oss sjlva. Det r frsts spekulation, men vi vet inte om objektiva sanningar existerar, vetbara eller ej. Givetvis mste vi dock jobba utifrn det vi har och acceptera saker som om det finns en konsekvent, objektiv verklighet.
Jag r bengen att luta t att den objektiva verkligheten r en ren produkt av vr fantasi.
Eller att det bara r vra intryck av omvrlden dom existerar.
Jsg finner iaf inga bevis fr nt annat hur jag n vnder o vrider p det.
Citera
2020-04-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holocrust
Jag r bengen att luta t att den objektiva verkligheten r en ren produkt av vr fantasi.

Japp. Det r det postmodernismen frsker sga: Det finns ingen objektivitet, endast (psykologiskt) starka sikter.
Citera
2020-04-24, 18:37
Medlem
Mojokiis avatar
Syfte och mening r ett starkt mnskligt behov. Men jag ser inte ngot som indikerar p att universum har kommit med ett starkt sdant "frn ovan".

Vi bygger vr moral tillsammans och skapar vad vi tror r det bsta mjliga. Det hr r ngot som utvecklas genom tiden och vi har kommit lngt frn en tidigare mer hrd och primitiv vrld. Dremot r felen mnga och fallerandet stort nnu. I princip ingen lyckas upprtthlla de vrderingar de egentligen anser sig ha. Det r en del av livets kmpande. Att lyckas st upp till sina dygder och vrderingar.
Citera
2020-04-24, 18:41
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holocrust

Jag skulle sga att vi aldrig lyckas vara helt objektiva, eftersom det nd alltid kommer att bli silat och beskrivet genom vra sm ramar och perspektiv. Dremot knner jag det r tydligt att det finns ngot utver vr verklighet, som vi via kmpandet av objektivitet kan lyckas utnyttja. Det r t ex p s vis som vi har lyckats bygga flygplan som kan flyga. P ngot vis mste vi ha hanterat ngot som fungerar objektivt och drmed finns utver vra starkt subjektiva begreppsvrldar.
Citera
2020-04-24, 21:53
Lite upprepningar i denna trd.

Jag slnger in en frga fr att se om det kan fra diskussionen vidare: menar de som pstr att det finns ett hgre syfte/en hgre mening med universum, och de som frnekar pstendet, samma sak med hgre syfte eller hgre mening?
Citera
2020-05-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Jag skulle sga att vi aldrig lyckas vara helt objektiva, eftersom det nd alltid kommer att bli silat och beskrivet genom vra sm ramar och perspektiv. Dremot knner jag det r tydligt att det finns ngot utver vr verklighet, som vi via kmpandet av objektivitet kan lyckas utnyttja. Det r t ex p s vis som vi har lyckats bygga flygplan som kan flyga. P ngot vis mste vi ha hanterat ngot som fungerar objektivt och drmed finns utver vra starkt subjektiva begreppsvrldar.

Det r naturen av vetandet: Vi kan bara gra rimliga gissningar utifrn vra upplevelser, men aldrig vara skra p att vi uppntt objektiv sanning. Vi kan bara testa vra hypoteser och modifiera dem utifrn ny data. Vi m ha den objektiva sanningen i vra hnder, men vi kan aldrig vara skra p det.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in