Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-31, 13:57
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag bor också i Uppland, och ser ofta ödetorp när man är ute och åker. Frågan är varför man inte säljer istället för att låta stället stå och förfalla? Uppland är ändå ganska attraktivt för stockholmare, många är intresserade av torp att renovera och ha som fritidshus. Ibland ha förfallet gått för långt, och det skulle bli för mycket jobb att rädda stället, lite tragiskt.

Det där har jag också funderat på många gånger, kanske är arvstvister som ligger bakom, någon äldre människa som bor på ålderdomshem eller helt enkelt någon som inte vill sälja pga det varit släkten länge eller dylikt.

Torpet jag tipsat om i tidigare i tråden ute på söderön har stått tomt sen 80-talet vad jag vet och är idag riktigt förfallet men där går det att sälja vad "skit som helst" till sommarstugor och så redan för 20-30 år sedan så märkligt är det allt.
Citera
2019-12-31, 15:19
  #14
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
Kanon detektivarbete, tack så mycket . Verkar dock inte helt enkelt att besöka iaf inte utan att tala med ägaren först då ha verkar bo på samma fastighet.
DigitaltMuseum är en riktig guldgruva. Sökte helt enkelt på olika byar utanför Vattholma och efter omkring 5 minuter så fann jag torpet.

Björhammar ligger på ömse sidor av järnvägen, och jag kan inte riktigt avgöra via satellitfoton på vilken sida torpet är beläget.
Citera
2020-01-01, 11:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
DigitaltMuseum är en riktig guldgruva. Sökte helt enkelt på olika byar utanför Vattholma och efter omkring 5 minuter så fann jag torpet.

Björhammar ligger på ömse sidor av järnvägen, och jag kan inte riktigt avgöra via satellitfoton på vilken sida torpet är beläget.

Ja det verkar onekligen så . Fastighetsbeteckningen Björhammar 1:4 som det står på DigitaltMuseum ligger på västra sidan om järnvägen om man kollar fastigheter på ex. hitta.se eller lantmäteriets kartor. Verkar även stämma med de övriga byggnaderna på din länk, lada, vedförråd etc.

Känner du förresten till något om några gamla skyddsrum/ledningscentral vid Tierps flygbas? var där i våras och tror jag hittade något som verkar igenschaktat men har inte kollat upp det mer ännu, det var på högra sidan om gamla E4 alltså inte där arenan och det är idag.
__________________
Senast redigerad av RA_86 2020-01-01 kl. 11:57.
Citera
2020-01-01, 17:00
  #16
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
Ja det verkar onekligen så . Fastighetsbeteckningen Björhammar 1:4 som det står på DigitaltMuseum ligger på västra sidan om järnvägen om man kollar fastigheter på ex. hitta.se eller lantmäteriets kartor. Verkar även stämma med de övriga byggnaderna på din länk, lada, vedförråd etc.

Känner du förresten till något om några gamla skyddsrum/ledningscentral vid Tierps flygbas? var där i våras och tror jag hittade något som verkar igenschaktat men har inte kollat upp det mer ännu, det var på högra sidan om gamla E4 alltså inte där arenan och det är idag.
Ja jäklar, du har helt rätt. Jag glömde bort att man kan se fastighetsbeteckningar på Hitta.se, vilket man inte kan på exempelvis Eniro.

Nej tyvärr, men det är inte omöjligt. När jag ännu bodde kvar i Tierp så begav man sig dit tämligen ofta med mopeden och sedermera bilen. Brukade även cykla och springa på åsen som löper bakom området. Men jag noterade ingenting anmärkningsvärt då i alla fall. Hmmmm, nu fick jag blodad tand. Skall nog rekognoscera markerna mer ingående nästa gång jag befinner mig i trakten.
Citera
2020-01-01, 17:37
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Ja jäklar, du har helt rätt. Jag glömde bort att man kan se fastighetsbeteckningar på Hitta.se, vilket man inte kan på exempelvis Eniro.

Nej tyvärr, men det är inte omöjligt. När jag ännu bodde kvar i Tierp så begav man sig dit tämligen ofta med mopeden och sedermera bilen. Brukade även cykla och springa på åsen som löper bakom området. Men jag noterade ingenting anmärkningsvärt då i alla fall. Hmmmm, nu fick jag blodad tand. Skall nog rekognoscera markerna mer ingående nästa gång jag befinner mig i trakten.

Finns ju en militärbarack som står kvar idag det jag hittat ligger i slyskogen en bit nordväst om den. Ja på tal om åsen så kom jag på det finns ju ett öde torp där också det känner du säkert till men även det typ helt tomt och rätt vandaliserat.

https://www.hitta.se/kartan!~60.3276...8147?usergeo=1
__________________
Senast redigerad av RA_86 2020-01-01 kl. 17:41.
Citera
2020-01-01, 23:21
  #18
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
Finns ju en militärbarack som står kvar idag det jag hittat ligger i slyskogen en bit nordväst om den. Ja på tal om åsen så kom jag på det finns ju ett öde torp där också det känner du säkert till men även det typ helt tomt och rätt vandaliserat.

https://www.hitta.se/kartan!~60.3276...8147?usergeo=1
Ja, det torpet har man observerat genom åren. Men jag har inte tordats gå in på tomten och ta en närmare titt, för det är inte så länge sedan det var i någons ägo tror jag.
Citera
2020-01-01, 23:40
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Ja, det torpet har man observerat genom åren. Men jag har inte tordats gå in på tomten och ta en närmare titt, för det är inte så länge sedan det var i någons ägo tror jag.

Ingen aning hur länge det kan ha stått tomt, stötte på det under cykeltur där på skogsstigarna. Var sönderslagna rutor förspikade med skivor, uppbruten dörr etc.
Uthuset är helt ihoprasat så kändes rätt safe att kolla runt lite ändå, misstänker att någon missbrukare bott där ett tag också.
Citera
2020-01-06, 14:47
  #20
Medlem
Earees avatar
Under hösten och vintern har ett 100-tal övergivna hus och torp brunnit runt om i Närke/Västmanland/Värmland. Kan va bra att tänka på när folk outar ställen i tråden som alla kan läsa. Kanske ta det lite piano med koordinater osv till mindre kända objekt så dom får står kvar.
Citera
2021-07-15, 16:53
  #21
Medlem
Konstigt att de värdefulla torpen överges och förfaller. Om ägaren inte klarar av att ta hand om torpet pga sjukdom (hög ålder etc) så borde det tas omhand av allmänna arvsfonden eller liknande, säljas, om arvingar inte tar hand om det av någon anledning.

Personligen känner jag inte till några övergivna förfallna diton. Bortsett från något enstaka som köpts upp innan förfall av kommuner då fastigheter av detta slag inte ansågs passa in i den moderna stadsplaneringen- Detaljplan kallas det. Marken används nu till köpcentrum, golfbanor, vägbyggen, cykelbanor mm. Mycket tragiskt.
Citera
2021-07-15, 18:55
  #22
Medlem
Dessutom: I en del fall övergavs torpen och de tilläts förfalla pga att det inte ansågs tillräckligt fint att bo i små stugor tyvärr.

Vi svenskar förväntades göra klassresor. Svenska 40-talister, 50-talister och senare förväntas bli medelklass, göra karriär osv. En liten stuga på 30-40 kvm med låg standard i stadens utkant ville ingen ta i ens med tång för något årtionde sedan alltså. Större villa ca 100 kvm alt. bostadsrättslägenhet i större stad ansågs medelklassigt så svensken valde dessa alternativ istället. Vi tillät/accepterade förfallet i en del fall helt enkelt.
Citera
2021-07-15, 19:20
  #23
Medlem
Tornedalen har många vemodiga och stora övergivna gårdar lite överallt från folk som sökte sig till Amerika osv osv.
Citera
2021-07-15, 19:32
  #24
Medlem
På fornsök kan man hitta alla gamla ödetorp som är klassade som fornminnen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback