2019-12-29, 12:05
Medlem
Gubbelisas avatar
Har väldigt svårt att komma till ro på kvällen. Känner att jag aldrig blir riktigt "färdig" och tillfredsställd med saker och ting så jag kan lägga mig till ro för att sova. Har alltid saker jag tänker på att jag ska "göra".. pga det kan jag inte sova, eller jag kommer inte till ro.
Sen är det även så att när jag ska koncentrera mig på ett intresse, så blir det att jag samtidigt vill fokusera på andra intressen samtidigt, så det känns som att jag är intresserad av 20 olika saker som jag "hoppar" mellan. Det kan vara olika dokumentärer eller att jag läser flashback eller nåt annat. Känns som hjärnan hela tiden arbetar på högvarv. Även om jag vill lägga mig för att sova så kan jag inte. Har inte förmågan att göra det även om det gick. Har alltid nåt som jag inte är "färdig" med. Känns nästan som att det är som ritualer jag har som är extremt svårt att bryta och dygnsrytmen är det som blir mest lidande. Lyckas jag hålla mig vaken på dagen så är jag ständigt trött och sömnig.

Vad kan jag göra för att ändra på mig själv, mina beteenden/ritualer/whatever? känns nästan som det är omöjligt, hoppas nån känner igen sig och kan ge tips.
Citera
2019-12-29, 12:16
Medlem
Belavias avatar
En starköl och en runk brukar kunna leverera lite ro till ett stressat sinne. Skippa porren bara, den bidrar till stressen.

En enkel runk för avslappnade syfte. Du behöver inte ens koppla det till sexualitet i fantasin. Se det som en yoga-runk typ.

Och så en starköl på det(50cl på burk).

Låter enkelt, men det fyngerar bättre än något annat. Det var min farbror som lärde mig detta knepet och sen dess har jag spridit det vidare till andra.

Det är så många som inte förstår att runkeriet också kan fungera som yoga för avslappnings-orgasm.
Citera
2019-12-29, 12:27
Medlem
kangas92s avatar
Provat meditera nån gång?
Om inte, så finns det bra ljudböcker som kan hjälpa dig att komma igång och hitta lugnet genom andning & mindset.
Citera
2019-12-29, 21:00
Medlem
Börja meditera! Som någon skrev innan.

Meditation är inget flummigt påhitt utan träning för psyket. Det är som att träna på gym fast för hjärnan. Man lär sig bland annat att sluta tänka och hitta ro och tillfredsställelse i nuet.

Hur mycket ro du vill ha i vardagen kan du i princip välja beroende på hur mycket energi du lägger på meditationen.

Skrattar nästan när jag skriver det här för jag var precis som du innan jag började meditera. Tog kanske en vecka innan jag fick kläm på det, jag förstod att det fanns ett botemedel mot min självsaboterande hjärna som inte gick bli av med.

+Lyssna på Alan Watts som in i helvete! Han kommer få allting du bryr dig om att bli obetydligt. Kom-ihåg att du inte är dina tankar.
Citera
2019-12-29, 21:07
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Har väldigt svårt att komma till ro på kvällen. Känner att jag aldrig blir riktigt "färdig" och tillfredsställd med saker och ting så jag kan lägga mig till ro för att sova. Har alltid saker jag tänker på att jag ska "göra".. pga det kan jag inte sova, eller jag kommer inte till ro.
Sen är det även så att när jag ska koncentrera mig på ett intresse, så blir det att jag samtidigt vill fokusera på andra intressen samtidigt, så det känns som att jag är intresserad av 20 olika saker som jag "hoppar" mellan. Det kan vara olika dokumentärer eller att jag läser flashback eller nåt annat. Känns som hjärnan hela tiden arbetar på högvarv. Även om jag vill lägga mig för att sova så kan jag inte. Har inte förmågan att göra det även om det gick. Har alltid nåt som jag inte är "färdig" med. Känns nästan som att det är som ritualer jag har som är extremt svårt att bryta och dygnsrytmen är det som blir mest lidande. Lyckas jag hålla mig vaken på dagen så är jag ständigt trött och sömnig.

Vad kan jag göra för att ändra på mig själv, mina beteenden/ritualer/whatever? känns nästan som det är omöjligt, hoppas nån känner igen sig och kan ge tips.

Styrketräning någon gång under dagen kan hjälpa.
Citera
2019-12-29, 23:27
Medlem
Gubbelisas avatar
Tack för svaren. Meditera har jag testat, men det är inte min grej.. känner mig inte bekväm alls i det, blir bara mer stressad av att sitta tyst och inte göra nånting. Blir otålig. Kliar på näsan och då tappar jag fokus.

Det där med att lyssna på en lugn pratande röst är nog nånting som kan fungera för mig. Det ska jag nog testa
Citera
2019-12-29, 23:33
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Tack för svaren. Meditera har jag testat, men det känns inte som det är min grej.. känner mig inte bekväm alls i det, känner mig nästan mer stressad av att sitta tyst och inte göra nånting. Blir otålig. Kliar på näsan och då tappar jag fokus.
Är inte det ett tecken på att du bör fortsätta att göra det, jag menar vill du inte ha kapaciteten kunna sitta stilla tyst och inte göra någonting utan att bli stressad?

Kan säga från erfarenhet då jag utövat meditation i många år att det är en väldigt fördelaktig kapacitet att ha när det gäller framförallt hälsa, har man denna kapacitet blir fenomen som stress nästan helt obefintligt i ens liv.
Citera
2019-12-30, 09:43
Medlem
Citat:
Tack för svaren. Meditera har jag testat, men det är inte min grej.. känner mig inte bekväm alls i det, blir bara mer stressad av att sitta tyst och inte göra nånting. Blir otålig. Kliar på näsan och då tappar jag fokus.

Det där med att lyssna på en lugn pratande röst är nog nånting som kan fungera för mig. Det ska jag nog testa

Du har mediterat fel. Poängen med meditation är att du ska observera allting som händer utan att identifiera med det.

Tänk dig att du sitter och kollar på en pjäs men pjäsen är dina tankar, sinnesintryck och känslor, såsom du är nu så tror du att pjäsen är på riktigt och du är en karaktär i pjäsen. I meditation tittar du på pjäsen med interagerar inte. Med tiden så börjar du inse att du inte ingår i pjäsen utan du är bara en åskådare. Dina tankar slutar upphöra.

Att du blir stressad är därmed poängen med hela meditationen och inte något som sabbar!

Tappa fokus gör man konstant även om man mediterat skitlänge, grejen är att hjärnan spelar dig spratt och varje gång du märker det så tar du ditt fokus till andningen. Det är inte dåligt om du tappar fokus för då förstår du att hjärnan leker med dig.
Citera
2019-12-30, 09:47
Medlem
AbsolutGregers avatar
Rör du på dig mycket?

Framförallt regelbunden löpning/annan cardio är bra för att rensa skallen.
Citera
2019-12-31, 14:58
Medlem
Citat:

Slappna av med dina ögon. Låt dem stirra rakt fram.
Detta lugnar ner hjärnan eftersom beroende på vilken typ av minne du underhåller, vilken del av hjärnan du aktiverar, informationen du försöker få tillgång till så kommer dina ögon att titta på olika ställen i ditt synfält. t.ex när du försöker minnas en viss lukt så kommer du titta upp till vänster eller när du minns nåt som någon sa så kommer du titta ner till höger. Det är så här polisförhörare kan se om du talar sanning eller inte. De frågar en specifik fråga som t.ex berätta vad som hände från början till slut, steg för steg, scen för scen. De kan se om du hittar på en berättelse eller talar sanning genom att faktiskt minnas vad som hände.

Poängen är att låta dina ögon vara stilla. Du kan självklart blinka om det blir för torrt. Se allt som dina ögon ser. Du kan fortfarande se vad som är ovanför dig utan att titta upp med ögonen. Du kan se vad som är nedanför, till höger och vänster. Märk hur det blir tystare och lugnare i hjärnan när du gör det här ett tag.

Hoppas det hjälper.
Citera
2019-12-31, 22:27
Medlem
Gubbelisas avatar
Tack för tipsen, ska prova!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem