Citat:
Ursprungligen postat av
Gubbelisa
Tack för svaren. Meditera har jag testat, men det är inte min grej.. känner mig inte bekväm alls i det, blir bara mer stressad av att sitta tyst och inte göra nånting. Blir otålig. Kliar på näsan och då tappar jag fokus.
Det där med att lyssna på en lugn pratande röst är nog nånting som kan fungera för mig. Det ska jag nog testa

Du har mediterat fel. Poängen med meditation är att du ska observera allting som händer utan att identifiera med det.
Tänk dig att du sitter och kollar på en pjäs men pjäsen är dina tankar, sinnesintryck och känslor, såsom du är nu så tror du att pjäsen är på riktigt och du är en karaktär i pjäsen. I meditation tittar du på pjäsen med interagerar inte. Med tiden så börjar du inse att du inte ingår i pjäsen utan du är bara en åskådare. Dina tankar slutar upphöra.
Att du blir stressad är därmed poängen med hela meditationen och inte något som sabbar!
Tappa fokus gör man konstant även om man mediterat skitlänge, grejen är att hjärnan spelar dig spratt och varje gång du märker det så tar du ditt fokus till andningen. Det är inte dåligt om du tappar fokus för då förstår du att hjärnan leker med dig.