• 1
  • 2
2019-12-29, 00:04
Medlem
armazillo715s avatar
Precis som titeln säger, vad hände med dom? Menar inte då användaren tigerraketen, utan dom små röda smällarna som tjuter som fan när man avfyrar dom. Minns att i år 2017 så kunde jag köpa ett fett stort pack med tigerraketer (samt crackling balls (dom gröna små bollarna som smäller)) i 150 styck. Dom kom i samma förpackning så visste att det var samma tillverkare. År 2018 så ville jag köpa samma sak. Problemet var att tigerraketerna inte fanns då utan bara crackling ballsen. Tänkte ba "Okej, dom kanske är slutsålda detta året, no biggie". Detta året så ville jag göra samma sak igen och då hände samma sak också. Dom fanns inte! Läste också i kommentarerna på en tigerrakets review video där folk sa att dom skulle förbjudas, men det var skrivet under 2017 vilket var under det jag året jag kunde skaffa mig sånna.

Så what gives, är dom förbjudna eller? Blir ju tvär synd om dom är det

Vet ni inte vad en tigerraket är för något så har ni en bild här! https://blogg.improveme.se/evelyne/f...2/IMG_2157.jpg
Citera
2019-12-29, 00:23
Medlem
tremades avatar
Smällarna förbjöds 2002.
Tyngre rakter förbjöds 2014.
Raketer är generellt förbjudna från och med i år (1:e Juni 2019), utan särskilt tillstånd. Tigerraketer faller under detta.
Senast redigerad av tremade 2019-12-29 kl. 00:25.
Citera
2019-12-29, 00:26
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Raketer med styrpinne är förbjudna p.g.a. blattekaos, bokstavligen: https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...erkerier-nyar/

Citat:
Detta efter en intensiv debatt de senaste åren, där olycksstatistik visat att riskerna vid användning av fyrverkerier med styrpinne är för stora för att de ska kunna säljas fritt. Den stora vändpunkten blev det våldsamma missbruket av raketer som rapporterades från centrala Malmö för två år sedan, där både nyårsfirare och blåljuspersonal blev beskjutna. Sedan dess har MSB och fyrverkeribranschen arbetat för att komma tillrätta med problemet.
Citera
2019-12-29, 00:37
Medlem
franges avatar
Vad som hände? Jo, som tidigare redan påpekat - mångkultur hände.
Citera
2019-12-29, 00:48
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Men det är väl bra! Vi slipper fira skolavslutningen i kyrkan, vi slipper sjunga nationalsången och fira svenska flaggan i skolan, vi slipper fira nyår genom att skicka upp raketer. Lite gott har dessa negroider spillt över till oss !
Citera
2019-12-29, 01:05
Medlem
armazillo715s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Smällarna förbjöds 2002.
Tyngre rakter förbjöds 2014.
Raketer är generellt förbjudna från och med i år (1:e Juni 2019), utan särskilt tillstånd. Tigerraketer faller under detta.
Nu hänger jag inte med här, om smällare förbjöds år 2002 och raketer år 2014 (2019), varför kan man fortfarande köpa smällare lagligt och att man bara behöver ha tillstånd för att köpa klassiska raketer?
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Raketer med styrpinne är förbjudna p.g.a. blattekaos, bokstavligen: https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...erkerier-nyar/
Jo för sånna raketer fattar jag, men tiger-raketer är långt ifrån sånt. Det ända tiger-raketerna gör är att tjuta och att smälla till lite. Det blir inga färger eller någonting, utan bara en liten smäll.
Citera
2019-12-29, 01:08
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armazillo715
Nu hänger jag inte med här, om smällare förbjöds år 2002 och raketer år 2014 (2019), varför kan man fortfarande köpa smällare lagligt och att man bara behöver ha tillstånd för att köpa klassiska raketer?
Antagligen för att EU:s pyrodirektiv var tvunget att antas senast 2008. Så vissa typer av smällare blev tillåtna då antar jag?

De smällarna som förbjöds var de som bara lät, om jag kommer ihåg rätt. Vad är det för smällare du sett som går att köpa idag?
Citera
2019-12-29, 01:09
Medlem
armazillo715s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Antagligen för att EU:s pyrodirektiv var tvunget att antas senast 2008. Så vissa typer av smällare blev tillåtna då antar jag?

De smällarna som förbjöds var de som bara lät, om jag kommer ihåg rätt. Vad är det för smällare du sett som går att köpa idag?
http://www.sportsonfyrverkeri.se/wp-...11/535_L-1.jpg
fast i en större förpackning ba
Citera
2019-12-29, 01:11
Bannlyst
Citat:

Jo för sånna raketer fattar jag, men tiger-raketer är långt ifrån sånt. Det ända tiger-raketerna gör är att tjuta och att smälla till lite. Det blir inga färger eller någonting, utan bara en liten smäll.

om någon får den lilla i ögat , så blir det inte så kul

har alltid varit idioter som förstört för vanliga människor

köpte upp 3-400 av de lite bättre sortens tigerraketer för ett par år sedan , så jag har kvar länge och pangar där det inte är folk som kan skadas
Citera
2019-12-29, 01:11
Medlem
tremades avatar
Citat:
http://www.sportsonfyrverkeri.se/wp-...11/535_L-1.jpg
fast i en större förpackning ba
Har antagligen med EU:s pyrodirektiv att göra. Eller så anses de inte kraftfulla nog. De där är ju rätt långt ifrån de gamla tigerskotten.
Citera
2019-12-29, 01:12
Medlem
armazillo715s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogiltit
om någon får den lilla i ögat , så blir det inte så kul

har alltid varit idioter som förstört för vanliga människor

köpte upp 3-400 av de lite bättre sortens tigerraketer för ett par år sedan , så jag har kvar länge och pangar där det inte är folk som kan skadas
Tur att du har kvar dom. Om jag visste att dom skulle förbjudas (Om dom nu e de) så skulle jag spara dom tills dom ruttnade bort
Citera
2019-12-29, 01:13
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogiltit
Hehe, kommer ihåg ungdomens obrydda dagar. Köpte upp massa lådor med Thunderkings innan de försvann. Den gamla varianten alltså, som fick väggar att skaka.
Senast redigerad av tremade 2019-12-29 kl. 01:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in