2019-12-28, 19:05
Medlem
Kan någon förklara för mig vad polisen tar för dna på en brottsplats säg tex vid en stöld och hur lång tid kan dna ligga /sitta fast innan det förstörs alltså menar innan polisen hinner säkra dna från brottsplatsen ?
Citera
2019-12-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runessonen
Kan någon förklara för mig vad polisen tar för dna på en brottsplats säg tex vid en stöld och hur lång tid kan dna ligga /sitta fast innan det förstörs alltså menar innan polisen hinner säkra dna från brottsplatsen ?

Hår, blod ,saliv, sperma osv.

Hur länge det dna håller beror på sin omgivning, om det är ute eller inomhus, vad det utsätts för osv
Citera
2019-12-28, 19:18
Medlem
Du ska göra något dumt men orkar inte läsa en forensisk analys av ett liknande brott du ska utföra? Eller oj sa jag för mycket nu? Spelar ändå ingen roll. Ett tips är att ha på dig mörka kläder och en mask med afghansk utseende, det blir direkt locket på, kod 291 och nedlagd anmälan trots dna.

Är du extra smart snor du dna från din fiende och strösslar fritt över brottsplatsen. Den har man använt sig av många ggr. Funkar lika bra varje gång.
Citera
2019-12-28, 19:19
Medlem
Rullandegalnings avatar
Senaste rönen jag hörde kring dnas livslängd uppskattas till 6,3 miljoner år under optimala förhållanden.

Men har du lämnat det ute och det regnar är det bortskölj på ett nafs, lika så om det brinner.

Summa sumarum, efter väl planerat brott, bränn platsen och låt brandkåren spola bort det😝
Citera
2019-12-28, 19:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokro
Hår, blod ,saliv, sperma osv.

Hur länge det dna håller beror på sin omgivning, om det är ute eller inomhus, vad det utsätts för osv

Glöm inte bort urin, avföring och spya. En del som begår brott blir så stressade att de måste spy eller bajsa.

Cigaretter, snus och tuggummin kan man hitta DNA på. Och de flesta som begår brott är en smula ofokuserade och lämnar just sånt på brottsplatsen.
Citera
2019-12-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Glöm inte bort urin, avföring och spya. En del som begår brott blir så stressade att de måste spy eller bajsa.

Cigaretter, snus och tuggummin kan man hitta DNA på. Och de flesta som begår brott är en smula ofokuserade och lämnar just sånt på brottsplatsen.
Om fler/alla busar kunde samla andras fimpar och slänga på brottsplatser vore det ett genombrott för brottsligheten, till slut skulle dom inte kunna lita på dna-bevis.
Citera
2019-12-28, 20:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Om fler/alla busar kunde samla andras fimpar och slänga på brottsplatser vore det ett genombrott för brottsligheten, till slut skulle dom inte kunna lita på dna-bevis.

Brottslingar har sällan den typen av IQ. Lägg till det droger och alkohol som drar ner tankeförmågan ännu mer. De flesta brott görs med ett större mått av impulsivitet. Även om man planerat dådet till en viss mängd, har man sällan tänkt på allt.

Jag såg följande i ett av alla brottsprogram på Discovery: En förövare (minns inte om det var våldtäkt eller mord) tog de genom att han kissat hos offret och sedan inte spolat. Bingo! Förmodligen spolade han inte alltid hemma och gjorde likadant hos offret av gammal vana.

Andra mördare har tagits för att de spytt bredvid sitt mordoffer. Svårt att få bort all spya.
Citera
2019-12-29, 18:51
Medlem
Tack för tips i min sits är det en vän som behöver hjälp 🥴🥴 han kan ha gått in på ett inhägnat ställe o de regna 2 timmar innan o va runt 6 + ute vilket ledde till att snuten upptäcke det 2 dagar senare hur stor chans för dna e det då om han har spotat där på backen
Citera
2019-12-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runessonen
Tack för tips i min sits är det en vän som behöver hjälp 🥴🥴 han kan ha gått in på ett inhägnat ställe o de regna 2 timmar innan o va runt 6 + ute vilket ledde till att snuten upptäcke det 2 dagar senare hur stor chans för dna e det då om han har spotat där på backen
Men snälla. Lägg av med knarket och stölderna. Vi kan inte veta om snuten slickade upp "din kompis" spottloska som låg i backen, topsade den, eller ignorerade. Ska du ta tag i ditt liv snart? Helvete.

Klicka på länk.
https://samhall.se/om-samhall/lediga-jobb/

Mod, lås tråd.
Senast redigerad av godjulfilmbio 2019-12-29 kl. 19:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in