2019-12-28, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreakFucker
Stenskott kostar 0 kr att laga. Därför.
Du behöver inte ens besöka verkstad, de kommer till din parkering. Därför.
Stänkskydd ser fult ut på en bil. Därför.

Happy old man?
Tusentals mycket små stenskott blästrar rutan. Stenskotten träffar också strålkastare, huv, speglar och tak.
Citera
2019-12-28, 01:26
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Sluta kör i arslet på folk så kommer det att gå bättre ska du se.

Stenskott går inte alltid rakt bakåt,
Jag har fått de flesta i samband med omkörning.

Sen verkar det som att dagens rutor inte tål stenskott lika bra.
(tunnare rutor för att spara vikt antar jag)
Citera
2019-12-28, 01:29
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:

Happy old man?

Tror du på fullaste allvar att alla bilägare har helförsäkring?

Kör man en rishög som hängt med sen millenieskiftet är det inte lönt att ha helförsäkring, eller ens halvförsäkring.
Citera
2019-12-28, 01:32
Bannlyst
Citat:

Happy old man?

Kostar stenskott 0kr att laga?

Jag fick ett stenskott som slog sönder rutan och skapade en spricka som täckte hela vindrutan i horisontal led.

Vars åker man för att få den rutan lagad gratis?
Citera
2019-12-28, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp

Kör man en rishög som hängt med sen millenieskiftet är det inte lönt att ha helförsäkring, eller ens halvförsäkring.
Glasskada ingår i delkasko. Mindre än så bör man inte ha på en bruksbil.
Citera
2019-12-28, 01:48
Medlem
KiselMupps avatar
Jag läste villkoren för delkasko,
det var så många villkor för att glasskada skall gälla att jag tolkade det som att den delen av försäkringen aldrig kommer att gälla.

För övrigt anser jag att man bör ha åtminstone en årslön undanlagt för eventuella oförutsedda utgifter.
Citera
2019-12-28, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp

Dessutom är det enbart ett fåtal försäkringar som ger 0 kr självrisk för stenskott.
Har man något utav de företagen så är ju något annat sämre jämfört med en försäkring som tar t.ex 100kr/stenskott.

Så även om man betalar 0 kr så "betalar" man ju genom att man får sämre villkor på andra skador.

Vete tusan vad den personen går på.... Snackar ur nattmössan hur som...
Citera
2019-12-28, 02:40
Medlem
RAGEDs avatar
Bespara dig med en plastfilm på vindrutan, huv och kofångare
Citera
2019-12-28, 03:23
Medlem
problemet verkar vara dom som kör med dubbfria däck,stenarna på vägen bokstavligen suger
sig fast mellan sajpningen o släpper sen när man kommer upp i drygt 90-100 av g-kraften på däcket
,sen förstår jag inte alls varför dom har stenkross att häva ut på vägbanan när dom kan sanda eller salta istället , sen har ju vägarna en tendens att inte underhållas ordentligt, skatterna som bilägarna betalar bör/ska gå tillbaka till vägunderhåll o dyl, dvs inte till nåt försörjningstöd eller dylik till blattas
Citera
2019-12-28, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
EU som tog bort kravet på stänkskydd.

Ändå säljs det lastbilar i det här landet?

Din avslutande fråga verkar närmast korkad...
Pratar vi om lastbilar i denna tråd då....?
Kan det vara skillnad på hur lätt det är att få in stänkskydd i designen på personbilar och lastbilar..?
Citera
2019-12-28, 09:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Din avslutande fråga verkar närmast korkad...
Pratar vi om lastbilar i denna tråd då....?
Kan det vara skillnad på hur lätt det är att få in stänkskydd i designen på personbilar och lastbilar..?
Nu vet jag inte om stänkskydd gör någon riktig nytta, men om det finns lagkrav, så nog kommer de att integreras i designen.
Citera
2019-12-28, 09:11
Medlem
Lika roande som vanligt att se hur spridda och vilsna åsikterna bland folk är, och hur fort det drar mot ”konspirationsteorier”

Stenskott förekom tämligen rikligt även på den tiden det var krav på stänkskydd, så det kan bevisligen inte få stenskotten att upphöra. Att stänkskydd kan minska risken för stenskott ja, men de kan även orsaka stenskott....

Stänkskydd är svåra att montera på personbilar utan att det kan uppstå följdproblem som vi säkerligen skulle klaga lika mycket på. Rostangrepp, fästpunkter förstörda av snö/is i hjulhusen, stänkskydd som går sönder vid körning på sämre vägar, eller backning i djup hård snö eller liknande. Dessutom torde det ha varit olika krav i olika länder/marknader vilket försvårat och fördyrat för tillverkare eller importörer, och därmed även för oss själva.

Stänkskydd gör det mer komplicerat att få till lägre luftmotstånd.

Stenskott kommer ofta även från mötande bilar och de är ofta mycket kraftfullare och riskerar att skada mer, inte enbart från bilar man åker bakom.

Kompletteringsdubbat gissar jag på är extremt få som pysslar med idag.

Det är mycket mer sajpning på däcken idag, vilket samlar mer grus etc i däcken, som sen kan släppa i fart.

Man grusar idag vägarna för det ger mer fördelar än sand vad gäller grepp etc, men även större tyngre och vassare partiklar som kan skada mer.

Att hålla större avstånd kan hjälpa att minska risken för stenskott ja, men då det sker även från mötande bilar så är det ingen garanti att slippa stenskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in