2019-12-27, 23:11
Medlem
Vad är skillnaden mellan privatkonto (när man klickar på öppna nytt konto) och sparande/placeringar (när man klickar på öppna nytt e-sparkonto).

Sulle öppna ytterligare ett sparkonto på appen men tryckte fel, hade öppnat ett till vanligt privatkonto. Ja det är inte hela världen det går nog att ta bort. Men vad är skillnaden?

Tänkte bara ha ett nytt konto eftersom istället för att ha olika sparmål har jag olika konton för mina olika sparmål. Men vad är skillnaden om man jag sparar för tex semester på ett e-sparkonto vs ett privatkonto ?
Citera
2019-12-27, 23:37
Medlem
Sn0o0oZs avatar
jag tror den enda skillnaden är att man inte kan koppla ett betalkort till e-sparkonto.
Citera
2019-12-27, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
jag tror den enda skillnaden är att man inte kan koppla ett betalkort till e-sparkonto.
hmmm ok. vet du ifall man kommer betala för det då? eller räcker det med att jag betalar för att ha 1 betalkort bara.
låter ej troligt men önsketänkande
Citera
2019-12-27, 23:50
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
hmmm ok. vet du ifall man kommer betala för det då? eller räcker det med att jag betalar för att ha 1 betalkort bara.
låter ej troligt men önsketänkande
betala för vad?
nej e-sparkontot är gratis eller ingår i nyckelkund, vet ej viilket.
Citera
2019-12-28, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
betala för vad?
nej e-sparkontot är gratis eller ingår i nyckelkund, vet ej viilket.
nej menade privatkonto. om man har 2 olika privatkonto och även 2 olika betalkort , betalar man då för båda korten 250 kr /år
Citera
2019-12-28, 08:54
Medlem
Citat:
nej menade privatkonto. om man har 2 olika privatkonto och även 2 olika betalkort , betalar man då för båda korten 250 kr /år
Du kan ha massa privatkonton eller sparkonton, dom kostar inget. Till privatkonton kan du däremot koppla betaltjänster, vilket du inte kan till sparkonton. Har du två kort till två olika konton betalar du givetvis för båda korten. Har du deras samlingstjänst för 30-40 kr per månad ingår ett betalkort och ett kreditkort, vill du ha ett betalkort ytterligare blir det en kortavgift till.
Citera
2019-12-28, 11:48
Medlem
Citat:

Du får ju inte automatiskt ett andra bankkort bara för att du råkade öppna ett extra privatkonto. Men om du beställer ytterligare ett bankkort så får du ju betala för det med.

Men även med ett enda bankkort så kan du ju ta ut pengar från båda privatkontona. Du kan inte ta ut pengar från ett e-sparkonto i automat.

När räntan någon gång kommer tillbaka så kommer den ju vara högre på e-sparkontot än privatkontot(som sannolikt ligger kvar på nollränta) men att det blir någon form av "straff" om man tar ut pengar utöver de fria uttagen från e-sparkontot.
Senast redigerad av Engineer 2019-12-28 kl. 11:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in