• 1
  • 2
2019-12-27, 12:45
Medlem
Aktieklipparns avatar
Hur stor är egentligen inflationen, och VAD är den "riktiga" inflationen?

Jag sitter och funderar på inkomster och utgifter.. jämför med FÖRR

Om jag använder mig av denne inflationstabell:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ek...a-inflationen/
Ex: 10.000 kr så motsvarar det efter 20år = 12.731 kr (ca 27%)
vilket stämmer ganska exakt in på min sjukpension/ersättning (20år)

Men matkassen.. Löneutveckling.. Bopriser.. känns som allt skenat iväg betydligt mer?

Mitt hus: Värdeökning på minst 200% på bara 15år

Så har inte genomsnittet av folket betydligt bättre
ekonomiskt idag, jämfört med för 20 år sen?

Jag ser att hushållens disponibla inkomster har ökat över 100% under 20 års tid
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...ens-inkomster/
Citera
2019-12-27, 12:56
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Hur stor är egentligen inflationen, och VAD är den "riktiga" inflationen?

Jag sitter och funderar på inkomster och utgifter.. jämför med FÖRR

Om jag använder mig av denne inflationstabell:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ek...a-inflationen/
Ex: 10.000 kr så motsvarar det efter 20år = 12.731 kr (ca 27%)
vilket stämmer ganska exakt in på min sjukpension/ersättning (20år)

Men matkassen.. Löneutveckling.. Bopriser.. känns som allt skenat iväg betydligt mer?

Mitt hus: Värdeökning på minst 200% på bara 15år

Så har inte genomsnittet av folket betydligt bättre
ekonomiskt idag, jämfört med för 20 år sen?

Jag ser att hushållens disponibla inkomster har ökat över 100% under 20 års tid
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...ens-inkomster/

Inflation och tillväxt är svårt att sära på men det är vad du behöver göra. Att den disponibla inkomsten har ökat beror delvis på tillväxt, delvis på inflation.
Citera
2019-12-27, 12:58
Medlem
Fromlandss avatar
Man säger ibland alltför vårdslöst att det var bättre (och billigare) förr, men det allra mest har blivit avsevärt billigare. Vi har haft reallöneökningar sedan mitten på åttiotalet.

Konsumtionsvaror som kläder och tekniska prylar kostar ofta samma eller mindre i kronor än vad de gjorde på 80-talet (alltså samma på prislapparna).
Resor, flyg och hotell är ofta betydligt billigare än vad de var då.
Möjligtvis är vissa tjänster som hantverkare och taxi minst lika dyra som då samt boendekostnaderna är ungefär på samma nivå. (Just nu är ofta boende billigare pga låg ränta).

Den som tycker det är dyrt nu bör leta fram gamla annonser och priser från förr och jämföra - Räkna på dåtidens inkomst efter skatt!
Citera
2019-12-27, 14:04
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Man säger ibland alltför vårdslöst att det var bättre (och billigare) förr, men det allra mest har blivit avsevärt billigare. Vi har haft reallöneökningar sedan mitten på åttiotalet.

Konsumtionsvaror som kläder och tekniska prylar kostar ofta samma eller mindre i kronor än vad de gjorde på 80-talet (alltså samma på prislapparna).
Resor, flyg och hotell är ofta betydligt billigare än vad de var då.
Möjligtvis är vissa tjänster som hantverkare och taxi minst lika dyra som då samt boendekostnaderna är ungefär på samma nivå. (Just nu är ofta boende billigare pga låg ränta).

Den som tycker det är dyrt nu bör leta fram gamla annonser och priser från förr och jämföra - Räkna på dåtidens inkomst efter skatt!
Stämmer! En helt ordinär IT-konsult kostade på 80/90-talet 1000:-/timmen. Idag, 30-40 år senare, kostar en helt ordinär IT-konsult också 1000:-/timmen.
Citera
2019-12-27, 14:20
Medlem
Genomsnittet har det definitivt mycket bättre. Reallöneökningarna har ju varit större jämfört med tidigare. Många trodde däremot att de hade det bättre eftersom de fick nominella löneökningar på typ 8 procent per år men det käkades ju upp av en inflationstakt på typ 7,5 procent.

Sen revideras ju sättet att mäta inflation konstant. Idag kör ju riksbanken på KPIF t.ex. Finns flera faktorer som gör att inflationsmätningen över tid egentligen är lite skev eller i varje fall så är det svårt att rakt av ta ett medelvärde över en viss period.
Citera
2019-12-27, 15:09
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag känner väl av inflationen lite extra eftersom jag haft sjukersättning i ca 20år.

Då hänger väl inte "inkomsten" med utgifterna på samma sätt.. men jag klagar inte

Tack för era svar, och ha en fortsatt trevlig helg.
Citera
2019-12-27, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Inflation och tillväxt är svårt att sära på men det är vad du behöver göra. Att den disponibla inkomsten har ökat beror delvis på tillväxt, delvis på inflation.

I de flesta fall överstiger ökningen av penningmängden BNP-ökningen. Tänk noll ökning av penningmängden, då inga tillväxtsiffror alls förutom vid enstaka år. Sverige saknar alltså tillväxt i verkligheten. Landet utvecklas åt fel håll.
Citera
2019-12-27, 16:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
I de flesta fall överstiger ökningen av penningmängden BNP-ökningen. Tänk noll ökning av penningmängden, då inga tillväxtsiffror alls förutom vid enstaka år. Sverige saknar alltså tillväxt i verkligheten. Landet utvecklas åt fel håll.

Vi har tillväxt, men den är pytteliten sett till befolkning.
Citera
2019-12-27, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vi har tillväxt, men den är pytteliten sett till befolkning.

Jag vidhåller att Sverige saknar tillväxt. Folk tror fortfarande att landet har lite tillväxt men det är i själva verket bara inflationssiffror.

Har tidigare kollat upp detta och sett att 1980-talet var det sista årtiondet när BNP-siffror översteg ökningen av penningmängden. Skedde så de flesta år på 1980-talet. På 90-talet, 00-talet och 10-talet är det tvärtom. De allra flesta år överstiger inflationssiffrorna BNP-siffrorna. Sverige har ingen tillväxt. Så blir det med generös massinvandring. Landet pallar det inte och det är det som är meningen.

Det går att ljuga och påstå att tillväxt råder. Det är det som är det piffiga med KPI-måttet. tillväxten är med hjälp av KPI ett bedrägeri. Vitsen är att underskatta inflationen och det görs med KPI. Då kan samtidigt tillväxtsiffror "överträffa" inflationen. Visst, när man använder sig av KPI.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2019-12-27 kl. 18:56.
Citera
2019-12-27, 19:33
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Jag vidhåller att Sverige saknar tillväxt. Folk tror fortfarande att landet har lite tillväxt men det är i själva verket bara inflationssiffror.

Har tidigare kollat upp detta och sett att 1980-talet var det sista årtiondet när BNP-siffror översteg ökningen av penningmängden. Skedde så de flesta år på 1980-talet. På 90-talet, 00-talet och 10-talet är det tvärtom. De allra flesta år överstiger inflationssiffrorna BNP-siffrorna. Sverige har ingen tillväxt. Så blir det med generös massinvandring. Landet pallar det inte och det är det som är meningen.

Det går att ljuga och påstå att tillväxt råder. Det är det som är det piffiga med KPI-måttet. tillväxten är med hjälp av KPI ett bedrägeri. Vitsen är att underskatta inflationen och det görs med KPI. Då kan samtidigt tillväxtsiffror "överträffa" inflationen. Visst, när man använder sig av KPI.

Trots det har de flesta det bättre idag än på nittiotalet och har råd med avsevärt mer...
Citera
2019-12-27, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Trots det har de flesta det bättre idag än på nittiotalet och har råd med avsevärt mer...

Vilket är blaj. Gemene man är skuldsatt som fan. Lägg till att offentlig sektor blir alltmer ineffektiv och förhållandevis värdelös. Den är mest bara en utgift.

Återigen. Då kommer nästa systemlojala statistiker, eller människa livrädd att veta av sanningen, och tittar på medelvärden för att förbli lugn.

Grejen är att titta närmare på medianen.
Citera
2019-12-27, 21:34
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Vilket är blaj. Gemene man är skuldsatt som fan. Lägg till att offentlig sektor blir alltmer ineffektiv och förhållandevis värdelös. Den är mest bara en utgift.

Återigen. Då kommer nästa systemlojala statistiker, eller människa livrädd att veta av sanningen, och tittar på medelvärden för att förbli lugn.

Grejen är att titta närmare på medianen.

Tittar jag på de i min närhet som jag har vet ekonomin för har alla fått det bättre de senaste årtiondena.

Deras lån har minskat, deras köpkraft ökat, deras sparande stigit o.s.v.
Detta även om man jämför över generationerna.

Vilka alla dessa skuldsatta är vet jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in