Citat:
Ursprungligen postat av
OMXSTHLM
Byggmax (27,03kr/aktie 27/12 - 2019)
Lågt värderad, pressad kurs 2019. Återhämtning och en nyannonserad utdelning under 2020 enligt deras tidigare utdelningspolicy på ~50% av vinst kommer driva upp aktiekursen under nästkommande år 80-100%. Min riktkurs är 48kr.
NetEnt (25,90kr/aktie 27/12 - 2019)
Återhämtning i gamblingsektorn under 2020 kommer vara ett tema under året. NetEnt tror jag kommer vara en av de stora vinnarna och jag tror kursen kan stiga uppemot 43-45kr/aktie, 70-75% uppgång.
Telekom
Telekomsektorn kommer påbörja en bullmarknad delvis drivet av 5G men också som kapitalflyktsort som en mer "defensiv" sektor med relativt sunda värderingar över brädet. Störst uppgång bör kunna ske i de mindre listorna med bolag exponerade mot 5G.
Fastigheter
Fastigheter kommer ha ett tufft år 2020 efter ett otroligt starkt 2019. Värderingarna är alldeles för höga i hela sektorn. En korrektion på 25-30% bör inte vara orimligt. Tvärtom för banker där jag istället ser 20-25% uppsida.
Råvaror
Råvaror (olja inkluderat) kommer kunna hitta styrka under 2020, mestadels drivet av svagare dollar i och med pengaflödet in i marknaden nu som försvagar dollarn vilket lär fortsätta under 2020 exponentiellt. Att sitta på de större oljebolagen kommer högst troligt vara en bra affär. Även bolag som Lundin Mining och Boliden bör kunna stiga ordentligt.
Börsen bör se en större korrektion under 2020 gissningsvis runt sen vår/tidig sommar för att sedan återhämta sig mot presidentvalet i november då vi strax efter valet börja tugga på mot nya höjder återigen. OMXS30 kommer stiga 11% 2020. Vi toppar sommaren/hösten 2021 för en korrektion på 30-35% brett över världens index. OMXS30 står i 2100 när det toppar.
Follow up:
Byggmax är upp 40% sedan 27:e december 2019 då jag gjorde inlägget, trots krisen.
NetEnt är upp 15% sedan 27:e december 2019, helt OK sett till index som är ner lika mycket.
Telekomspekulationen måste ses som godkänd ändå. Telekom har klarat sig betydligt bättre än index (Millicom exkluderat).
Fastigheter måste jag säga jag fick rätt i, hittills. Enkelt bet med tanke på de nivåer vi kom ifrån.
Råvaror har jag haft tokfel i, olja blev inte bra.
Större korrektion i index runt sen vår/tidig sommar var väl mer eller mindre rätt (?) för att sedan ha påbörjat en återhämtning som jag fortsatt tror varar till presidentvalet i höst. Kommer gå längre upp än vad många tror, men gissningsvis slagigt på vägen dit.