2020-04-19, 19:46
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripan555
OMXS30 peakade på 1905,62 den 20 februari till 1261,17 den 16 mars, vilket blir -33,8%.

Ok.
Citera
2020-04-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OMXSTHLM
Byggmax (27,03kr/aktie 27/12 - 2019)

Lågt värderad, pressad kurs 2019. Återhämtning och en nyannonserad utdelning under 2020 enligt deras tidigare utdelningspolicy på ~50% av vinst kommer driva upp aktiekursen under nästkommande år 80-100%. Min riktkurs är 48kr.

NetEnt (25,90kr/aktie 27/12 - 2019)

Återhämtning i gamblingsektorn under 2020 kommer vara ett tema under året. NetEnt tror jag kommer vara en av de stora vinnarna och jag tror kursen kan stiga uppemot 43-45kr/aktie, 70-75% uppgång.

Telekom

Telekomsektorn kommer påbörja en bullmarknad delvis drivet av 5G men också som kapitalflyktsort som en mer "defensiv" sektor med relativt sunda värderingar över brädet. Störst uppgång bör kunna ske i de mindre listorna med bolag exponerade mot 5G.

Fastigheter

Fastigheter kommer ha ett tufft år 2020 efter ett otroligt starkt 2019. Värderingarna är alldeles för höga i hela sektorn. En korrektion på 25-30% bör inte vara orimligt. Tvärtom för banker där jag istället ser 20-25% uppsida.

Råvaror

Råvaror (olja inkluderat) kommer kunna hitta styrka under 2020, mestadels drivet av svagare dollar i och med pengaflödet in i marknaden nu som försvagar dollarn vilket lär fortsätta under 2020 exponentiellt. Att sitta på de större oljebolagen kommer högst troligt vara en bra affär. Även bolag som Lundin Mining och Boliden bör kunna stiga ordentligt.

Börsen bör se en större korrektion under 2020 gissningsvis runt sen vår/tidig sommar för att sedan återhämta sig mot presidentvalet i november då vi strax efter valet börja tugga på mot nya höjder återigen. OMXS30 kommer stiga 11% 2020. Vi toppar sommaren/hösten 2021 för en korrektion på 30-35% brett över världens index. OMXS30 står i 2100 när det toppar.

Follow up:

Byggmax är upp 40% sedan 27:e december 2019 då jag gjorde inlägget, trots krisen.

NetEnt är upp 15% sedan 27:e december 2019, helt OK sett till index som är ner lika mycket.

Telekomspekulationen måste ses som godkänd ändå. Telekom har klarat sig betydligt bättre än index (Millicom exkluderat).

Fastigheter måste jag säga jag fick rätt i, hittills. Enkelt bet med tanke på de nivåer vi kom ifrån.

Råvaror har jag haft tokfel i, olja blev inte bra.

Större korrektion i index runt sen vår/tidig sommar var väl mer eller mindre rätt (?) för att sedan ha påbörjat en återhämtning som jag fortsatt tror varar till presidentvalet i höst. Kommer gå längre upp än vad många tror, men gissningsvis slagigt på vägen dit.
Citera
2020-08-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OMXSTHLM
Follow up:

Byggmax är upp 40% sedan 27:e december 2019 då jag gjorde inlägget, trots krisen.

NetEnt är upp 15% sedan 27:e december 2019, helt OK sett till index som är ner lika mycket.

Telekomspekulationen måste ses som godkänd ändå. Telekom har klarat sig betydligt bättre än index (Millicom exkluderat).

Fastigheter måste jag säga jag fick rätt i, hittills. Enkelt bet med tanke på de nivåer vi kom ifrån.

Råvaror har jag haft tokfel i, olja blev inte bra.

Större korrektion i index runt sen vår/tidig sommar var väl mer eller mindre rätt (?) för att sedan ha påbörjat en återhämtning som jag fortsatt tror varar till presidentvalet i höst. Kommer gå längre upp än vad många tror, men gissningsvis slagigt på vägen dit.

Fan att jag läste dina inlägg först nu.
Lyckades rätt bra ändå dock.
Köpte faktiskt både Netent och byggmax så njuter av uppgången. Jävla tur jag sålde av Bonava också.

Vad tror du angående höst?
Citera
2020-10-09, 01:10
Medlem
Flera bolag i energisektorn där fokus ligger på förnybar el kommer med stor sannolikhet vara bra val. Men för att vara mer konkret kommer här två kandidater i olika branscher:

Minesto - De har en unikt patenterad produkt som drar nytta av tidvattnets strömmar för att producera elektricitet. Innehar stöd från EU:s olika klimatprojekt. Global expansionspotential upp till ca 600 gigawatt installationer världen över. Utöver detta så har de omkring 20.000 aktieägare på Avanza vilket ger indikationer på både trovärdighet och starkt stöd för produkten.

Adverty - Ad-tech tjänst som sätter upp sömlösa annonseringsytor i spel. De starkaste faktorerna är att e-sport växer i rask takt och att större företag nu väljer att lämna mer traditionella digitala annonsytor i jakt på nya. En erfaren ledningsgrupp, flera spännande partnerskap och utrullning av sina tjänster i Asien gör likaså att kursen har mycket god potential.
Citera
2020-10-09, 05:07
Medlem
Alibaba
It's worth noting that Amazon (which bears similarities to Alibaba) trades at an enterprise value of $1.6 trillion with annual net income of $13.18 billion. Meanwhile Alibaba trades at an enterprise value of $762 billion with almost double the net income ($24.8 billion).

Not only does Alibaba have stronger margins and net income than Amazon, it also operates with less competition in a region with more potential for growth. That said, Amazon has significantly higher revenues and a thriving cloud business.
Citera
2020-10-20, 10:26
Medlem
Risky men ganska förutsägbar. BVB Dortmund fotbollsklubbens aktier steg under fotbollens transferfönster. Som klubben styrs just nu, har dem väldigt stor potential att bli lönsamma kommande fem åren, med tanke på deras 17-20 år gamla stortalanger som är eftertraktade, samt att dem investerar i nya talanger när dem sålt. Inte oväntad om Jadon Sancho blir såld kommande transferfönster för över 100m
Vill tillägga att intäkter kommer att öka i samband med champions league och när publik tillåts igen på Signal Iduna Park.
Citera
2020-10-20, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullet344
Flera bolag i energisektorn där fokus ligger på förnybar el kommer med stor sannolikhet vara bra val. Men för att vara mer konkret kommer här två kandidater i olika branscher:

Minesto - De har en unikt patenterad produkt som drar nytta av tidvattnets strömmar för att producera elektricitet. Innehar stöd från EU:s olika klimatprojekt. Global expansionspotential upp till ca 600 gigawatt installationer världen över. Utöver detta så har de omkring 20.000 aktieägare på Avanza vilket ger indikationer på både trovärdighet och starkt stöd för produkten.

Intressant bolag som gått uppåt rejält. Ligger väl ungefär på ATH just nu men kommer antagligen gå uppåt
Citera
2020-12-17, 19:33
Medlem
Moneygram som jag rekommenderade i slutet av dec-19. Upp över 300%
Citera
2020-12-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontyouworrychild
Moneygram som jag rekommenderade i slutet av dec-19. Upp över 300%

Vad gör dom?
Citera
2020-12-17, 20:20
Medlem
Borde inte ett bolag som tex SAS återhämta sig hyfsat om vaccineringen går som det är tänkt?
Citera
2020-12-17, 20:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Borde inte ett bolag som tex SAS återhämta sig hyfsat om vaccineringen går som det är tänkt?

Jo, men det förutsätter att du orkar stå på -70% ett tag eller liknande.

Intressant med just SAS ä att det skapats en möjlig högre högsta om man ser på dagliga:
https://i.imgur.com/ituAsKT.png

Ett enkelt stopp vore helt enkelt nuvarande lägsta i det nuvarande klustret, dvs runt 1.376 kr med lite marginal.
Citera
2020-12-17, 20:43
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee

SAS är upp 100 % i år. Dess börsvärde alltså. Att kolla på aktiekurs är totalt meningslöst då SAS gått full Zimbabwe och printat aktier som fan. Alltså äger man mindre del av bolaget för varje aktie.

Fråga dig om du tror SAS plötsligt kommer gå med vinst om Corona försvinner. De hade problem med det redan innan viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in