2019-12-27, 14:21
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quenn
Ungdomarna va en från stockaryd phi*lip Gustav*sson 17 år jak*ob sand*er kom från vrigstad men bodde i österbymo född 97 jessi*ka bjö*rk bodde i Bodafors och va förlovad med jak*ob sand*er jesp*er flinkm*an bodde utanför vrigstad 17 år gammal han å jessi*ka lever mannen i 50 års åldern va fre*drik sto*lpe hade varit vakt på kulturhuset i sävsjö och va på väg hem ! finns en stefa*n bertils*on som va först på plats och skrivit ut så här på fb
Har funderat fram och tillbaka på om jag ska skriva men känner att jag måste då den otäcka olyckan i natt utanför Sävsjö är så nära men ändå så långt bort.
Jag kan inte ens tänka mig hur fruktansvärt det måste kännas för de omkomnas nära och kära men vill bara berätta att jag/vi var först på plats vid olyckan då vi blivit omkörda strax innan. Om någon anhörig vill så får ni gärna kontakta mig. Styrka till alla inblandade💖😢 och han bord verkligen veta vad som hänt detta är tragiskt för många läste också att församlingshemmet i stockaryd skulle hållas öppet vila i frid 😢❤️

Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Möjligen en 3:e part inblandad i olyckan som orsakat att ordningsvakten och ungdomarna frontat?

Facebook-mannen som skriver att han var först på olycksplatsen och på det sätt han skriver att "vi" blivit omkörda strax före samt att han och den förolyckade 50-åringen vaktat tillsammans under kvällen så osannolikt att 50-åringen kört om sin kollega.

Jag gissar på att den som körde om kollegan även körde om 50-åringen och klantade till det rejält men själv lyckades undkomma och smita.

WeAreMotorhead är det ovanstående inlägg från Quenn du refererar till? Isf har du en helt annan läsförståelse än jag har, för jag tolkar det som att Stef*n skriver att han, med sällskap, blev omkörda strax före olyckan. Att Stef*n skulle vara arbetskamrat med 50-åringen hittar jag ingen information om. Stef*n verkar vara behandlingsassistent medan 50-åringen jobbade som vakt.

Rent statistikt är unga män överrepresenterade i olycksstatistiken, men det händer att även 50-åriga män gör ogenomtänkta omkörningar.
Jag har ingen aning om vem, om någon, som bär ansvaret för olyckan, men jag tycker att det är oerhört tragiskt och lider med de närstående.
Troligen kommer vi få mer information om vad som lett fram till olyckan, men oavsett så är det en tragedi. Dock så leder trådsanningar inte till något positivt - därför undrar jag om du har andra källor än det som framkommit i tråden?
Citera
2019-12-27, 14:56
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
WeAreMotorhead är det ovanstående inlägg från Quenn du refererar till? Isf har du en helt annan läsförståelse än jag har, för jag tolkar det som att Stef*n skriver att han, med sällskap, blev omkörda strax före olyckan. Att Stef*n skulle vara arbetskamrat med 50-åringen hittar jag ingen information om. Stef*n verkar vara behandlingsassistent medan 50-åringen jobbade som vakt.

Längre ner i kommentarerna finns ett inlägg där en skriver att dom jobbat ihop den aktuella kvällen, kan vara så att jag missuppfattat vem som skrev vad (facebook är inte min grej).
Citera
2019-12-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Längre ner i kommentarerna finns ett inlägg där en skriver att dom jobbat ihop den aktuella kvällen, kan vara så att jag missuppfattat vem som skrev vad (facebook är inte min grej).

Det du skrev stämmer, det står bland kommentarer att de jobbat ihop den aktuella kvällen osv
Citera
2019-12-27, 15:25
Angående artikeln om att alla ungdomarna gick eller hade gått pä särskolan: Får särskoleelever ens ta körkort? Måste man inte ha ett IQ under 70 för att få gå i särskolan eller har det ändrats?
Citera
2019-12-27, 16:05
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidnightFlower
Angående artikeln om att alla ungdomarna gick eller hade gått pä särskolan: Får särskoleelever ens ta körkort? Måste man inte ha ett IQ under 70 för att få gå i särskolan eller har det ändrats?

En av dem jobbade på däckverkstad, så helt mongo kan han inte ha varit. Finns många på Samhall som kör ut mat, de har naturligtvis körkort även om de inte är några genier direkt. Olyckan skedde den kl 2 på natten. Tiden på dygnet spelar roll för olycksrisken. Vägen var antagligen tom på trafik, ungdomarna tänkte att det var fritt fram att köra om och så plötsligt dök 50 åringen upp i motsatt riktning.
Citera
2019-12-27, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
En av dem jobbade på däckverkstad, så helt mongo kan han inte ha varit. Finns många på Samhall som kör ut mat, de har naturligtvis körkort även om de inte är några genier direkt. Olyckan skedde den kl 2 på natten. Tiden på dygnet spelar roll för olycksrisken. Vägen var antagligen tom på trafik, ungdomarna tänkte att det var fritt fram att köra om och så plötsligt dök 50 åringen upp i motsatt riktning.
I nuläget finns ju inget som talar för att detta var en omkörningsolycka! Var är då den som blev omkörd, i mediebruset?
Det går att fantisera hur mycket som helst, det enda som är säkert är att tre människor inte finns mera, två skadade, samt att det är föga sannolikt att FU ska klara ut, vare sig olycksförlopp eller ev. vållande!
Citera
2019-12-27, 16:33
Medlem
Att spekulera i vad som ligger bakom en olycka är naturligt.

De senaste åren har vi dock här inne fått se de mest bisarra teorier framkastade i olika olyckstrådar, som vore dom absolut sanning.

Gemensamt för alla dessa stolleförslag är...

Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Frontalkrock där 3 dör betyder höga hastigheter och oftast är båda parter risktagare som överskattat sin körförmåga.

Antar att 50-åringen var på väg hem till Vetlanda medan ungdomarna körde åt andra hållet mot Sävsjö.

Ungdomarna gjorde en vågad omkörning och den 50-åriga ordningsvakten stod på sig och kontrade med ett "chicken race" för att visa dem vem som bestämmer.

Har kollat i google och vägen i fråga är ju för det mesta rak med god sikt, har sett betydligt farligare vägar.

...att det blir knäpptyst när röken skingrats och den officiella förklaringen presenterats.
Det hade varit klädsamt med en ursäkt i efterhand från åtskilliga skribenter i flera av dessa trådar.

Kanske är det trådens hittills dummaste post jag har citerat ovan.
Att kolla vägen i Googlemaps och sedan tvärsäkert uttala sig kring vem som kört om och hur motparten anordnar ett litet chicken race på väg hem från jobbet typ kl 2 på natten blir bara syreslukande idiotiskt.

Jag uppskattar när man gemensamt kan skala lök kring en olycka och därmed skapa sig en rimlig och realistisk bild av vad som hänt. Att fabulera fritt hjälper föga.

Vad som intresserar mig är vilka fordon / modeller / årsmodeller de omkomna färdades i.
Det kan säga en del om hur krockvåldet fortplantades i respektive bil.
Likaså är det intressant hur det låg till med bältesanvändningen.

De omkomna satt alla tre fram i respektive bil, korrekt?
Man tycker att någon fram borde kunnat överlevt med korrekt anbragt bilbälte.
Citera
2019-12-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natale28
Personen i fråga borde berätta för polisen att han/hon har sett filmen och vad den innehöll

Det är gjort!
Citera
2019-12-27, 16:43
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Det du skrev stämmer, det står bland kommentarer att de jobbat ihop den aktuella kvällen osv

Stef*n skriver:
"Har funderat fram och tillbaka på om jag ska skriva men känner att jag måste då den otäcka olyckan i natt utanför Sävsjö är så nära men ändå så långt bort.
Jag kan inte ens tänka mig hur fruktansvärt det måste kännas för de omkomnas nära och kära men vill bara berätta att jag/vi var först på plats vid olyckan då vi blivit omkörda strax innan. Om någon anhörig vill så får ni gärna kontakta mig. Styrka till alla inblandade💖😢"

Varpå Bo-G*ran svarar: "Stef*n Bertilss*n det var en vaktkollega som omkom där. Vi hade jobbat ihop hela kvällen på Kulturhuset.😥".
Citera
2019-12-27, 16:51
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:

Stef*n skriver i sin status: "Har funderat fram och tillbaka på om jag ska skriva men känner att jag måste då den otäcka olyckan i natt utanför Sävsjö är så nära men ändå så långt bort.
Jag kan inte ens tänka mig hur fruktansvärt det måste kännas för de omkomnas nära och kära men vill bara berätta att jag/vi var först på plats vid olyckan då vi blivit omkörda strax innan. Om någon anhörig vill så får ni gärna kontakta mig. Styrka till alla inblandade💖😢

Då svarar B*-G*ran: "Stef*n Bertilss*n det var en vaktkollega som omkom där. Vi hade jobbat ihop hela kvällen på Kulturhuset.😥"

Det innebär väl att det är Bo-G*ran som var kollega till 50-åringen?
Jag förstår det som att Stef*n var en okänd, utomstående bilist som hade oturen att behöva se den fruktansvärda syn detta måste ha varit.

Har det kommit någon uppdatering angående de två överlevande? Är de inlagda på sjukhus? Något om deras skador?
Citera
2019-12-27, 17:02
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Att spekulera i vad som ligger bakom en olycka är naturligt.

De senaste åren har vi dock här inne fått se de mest bisarra teorier framkastade i olika olyckstrådar, som vore dom absolut sanning.

Gemensamt för alla dessa stolleförslag är...

...att det blir knäpptyst när röken skingrats och den officiella förklaringen presenterats.
Det hade varit klädsamt med en ursäkt i efterhand från åtskilliga skribenter i flera av dessa trådar.

Kanske är det trådens hittills dummaste post jag har citerat ovan.
Att fabulera fritt hjälper föga.

Vad som intresserar mig är vilka fordon / modeller / årsmodeller de omkomna färdades i.
Det kan säga en del om hur krockvåldet fortplantades i respektive bil.
Likaså är det intressant hur det låg till med bältesanvändningen.

De omkomna satt alla tre fram i respektive bil, korrekt?
Man tycker att någon fram borde kunnat överlevt med korrekt anbragt bilbälte.

Naturligt att spekulera. Inte ovanligt att folk har begått självmord genom att krocka med avsikt.
Citera
2019-12-27, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Stef*n skriver i sin status: "Har funderat fram och tillbaka på om jag ska skriva men känner att jag måste då den otäcka olyckan i natt utanför Sävsjö är så nära men ändå så långt bort.
Jag kan inte ens tänka mig hur fruktansvärt det måste kännas för de omkomnas nära och kära men vill bara berätta att jag/vi var först på plats vid olyckan då vi blivit omkörda strax innan. Om någon anhörig vill så får ni gärna kontakta mig. Styrka till alla inblandade💖😢

Då svarar B*-G*ran: "Stef*n Bertilss*n det var en vaktkollega som omkom där. Vi hade jobbat ihop hela kvällen på Kulturhuset.😥"

Det innebär väl att det är Bo-G*ran som var kollega till 50-åringen?
Jag förstår det som att Stef*n var en okänd, utomstående bilist som hade oturen att behöva se den fruktansvärda syn detta måste ha varit.

Har det kommit någon uppdatering angående de två överlevande? Är de inlagda på sjukhus? Något om deras skador?

Tösen är väl flyttad till Linköping!

Bo-G*ran o Fre*rik hade vaktat ihop på kulturhuset i säsvjö på kvällen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in