Citat:
Ursprungligen postat av
fruciante
Hur eliminerar vi fattigdom på ett etiskt sätt?
Vad tror ni?
Inom 20-50 år har vi säkert superdatorer som kommer att kunna
svara på denna och andra liknande svåra frågor.
Intressant fråga och väldigt aktuell. Jag tror som du att man i allt större utsträckning kommer att luta sig mot matematiska svar i den här typen av frågeställningar, vilket gör det intressant att fundera över.
Innan jag går djupare in i sakfrågan måste vi slå fast vad fattigdom är och hur vi definierar det.
Enligt de flesta vanliga definitioner innebär fattigdom någonting i stil med att "inte ha tillräckligt mycket materiella tillgångar för sina egna behov."
Materiella tillgångar kan vi se som kläder, hus, mat men även sådant som kan bytas mot detta; ex. pengar. Egentligen bara ett
medel för att tillfredsställa de grundläggande behov varje människa har.
Grundläggande behov brukar definieras som mat, vatten, kläder och tak över huvudet. Jag tror dock att man även kan lägga till sanitet för att nå långsiktighet. En del vill även ha med saker som internet, skola och liknande, men det tycker jag skjuter förbi målet. Enligt mig handlar grundläggande behov om överlevnad med viss marginal för långsiktighet.
FN räknar fattigdom i pengar (1,92$ = 18,09 SEK om dagen) och har som mål att fördela de rika ländernas pengar till de fattiga för att komma till rätta med detta. Fel analys och metod enligt mig, men mer om det senare.
Den stora delen av din fråga handlar ju dock om hur man gör detta
etiskt. Bara ordet etik öppnar upp för en enorm diskussion om vad detta är, och att hitta en gemensam linje i det. Detta är förmodligen svårare än att lösa sakfrågan skulle jag tro.