2019-12-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Har inga mer frågor, jag ville bara knyta upp denna knut där du förväxla pappret med verkligheten.
Då ska jag bara tillägga att jordens befolkning i stort lider av Stockholmssyndrom, för att förtydliga svårigheten i verkligheten.
Citera
2019-12-26, 13:14
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Då ska jag bara tillägga att jordens befolkning i stort lider av Stockholmssyndrom, för att förtydliga svårigheten i verkligheten.

Intressant tanke, vad eller vem är "kidnapparen"?
Citera
2019-12-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Tyvärr har jag inte tid att räkna upp alla rika som skaffar väldigt många barn, men att rikedom gör att färre barn skaffas stämmer ej.

Dina siffror i övrigt stämmer inte.

"Just nu äger de rikaste 10 procenten av världens befolkning 82 procent av den totala globala förmögenheten och de 1 procent rikaste 45 procent."

https://www.va.se/nyheter/2019/12/12...6-miljardarer/

Ingen ide ge pengar till de som inte kan sköta pengar. Om man gör det, så kommer pengarna snart ha hamnat hos fåtalet igen, som blir superrika. Att ge pengar till folk som direkt kommer konsumera upp dom, lär dessutom förvärra miljöproblemen tusenfalt.

Att ta 1 person som exempel och sedan ursäkta med att du inte har tid att nämna fler, är enbart löjligt och juvenilt. Funkar på dagis, kanske.
Fö, haltar tesen rejält då du tar en man som exempel. En kvinna kan inte skapa lika många barn som en man kan.

Din lista är för övrigt ingalunda korrekt.
Den listar bara västvärlden och bara en del och bara vad som officiellt har deklarerats.

Du ser inga Rotchilds på listan, de kan köpa resten utav de där.

Var är alla oljemiljardärer? Det Saudiska Kungahuset skull platsa långt däröver.
Resten av oljeländerna?? Det saknas massor.
De svinrika Indierna? De äger mest guld.
Chineserna? Listan kan göras lång, men det vet du säkert.
Citera
2019-12-26, 13:51
Medlem
Citat:
Intressant tanke, vad eller vem är "kidnapparen"?
Stater. Makthavare med våldsmonopol. Många människor har genom historien tom varit villiga att dö för att försvara sina "ägare".
Citera
2019-12-26, 14:22
Medlem
Kosmos.s avatar
Tror att datorn skulle bli rasistisk då den gör statistik och fakta -baserade operationer.

False/True -> vidare till nästa fråga med svar.

Exempel på datorns operation

Vilka begår flest brott? raddar upp ett gäng parametrar som intressen/jobb/etnicitet/betyg/boendeområde/etc. - > största gemensamma faktorer -> fler frågor om vad och vilka som kopplas till brottsligheten -> leder till slutsats om den största gemensamma faktorn.

Såvida datorn inte programmerades till att styras från att göra slutsatser baserat på etnicitet osv.
Senast redigerad av Kosmos. 2019-12-26 kl. 14:52.
Citera
2019-12-26, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad är etiskt för en superdator? Finns det någon människa som skall definiera denna etik för datorn. I så fall vem, alltså vems etik?

Där har du problem nummer 1.

En dator skulle lika gärna enligt någon slags etik kunna komma fram till att avliva 5 miljarder människor i sömnen skulle vara det mest etiska för alla människor och människans överlevnad efter massdöden.

Etik kommer definieras som det som människor definierat som etiskt i all data som
lämnats om ämnet exempelvis år 2040 eller när man nu ställer frågan till superdatorn.

Det du pratar om är ett välkänt dilemma för forskare/filosofer som även är kallat
"the paperclip-scenario"

Jag räknar med att man har löst det problemet när man ställer frågan.
Citera
2019-12-26, 15:04
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Hur eliminerar vi fattigdom på ett etiskt sätt?

Vad tror ni?

Inom 20-50 år har vi säkert superdatorer som kommer att kunna
svara på denna och andra liknande svåra frågor.

Intressant fråga och väldigt aktuell. Jag tror som du att man i allt större utsträckning kommer att luta sig mot matematiska svar i den här typen av frågeställningar, vilket gör det intressant att fundera över.

Innan jag går djupare in i sakfrågan måste vi slå fast vad fattigdom är och hur vi definierar det.

Enligt de flesta vanliga definitioner innebär fattigdom någonting i stil med att "inte ha tillräckligt mycket materiella tillgångar för sina egna behov."

Materiella tillgångar kan vi se som kläder, hus, mat men även sådant som kan bytas mot detta; ex. pengar. Egentligen bara ett medel för att tillfredsställa de grundläggande behov varje människa har.
Grundläggande behov brukar definieras som mat, vatten, kläder och tak över huvudet. Jag tror dock att man även kan lägga till sanitet för att nå långsiktighet. En del vill även ha med saker som internet, skola och liknande, men det tycker jag skjuter förbi målet. Enligt mig handlar grundläggande behov om överlevnad med viss marginal för långsiktighet.

FN räknar fattigdom i pengar (1,92$ = 18,09 SEK om dagen) och har som mål att fördela de rika ländernas pengar till de fattiga för att komma till rätta med detta. Fel analys och metod enligt mig, men mer om det senare.

Den stora delen av din fråga handlar ju dock om hur man gör detta etiskt. Bara ordet etik öppnar upp för en enorm diskussion om vad detta är, och att hitta en gemensam linje i det. Detta är förmodligen svårare än att lösa sakfrågan skulle jag tro.
Citera
2019-12-26, 17:46
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Stater. Makthavare med våldsmonopol. Många människor har genom historien tom varit villiga att dö för att försvara sina "ägare".
Så för att erhålla den frihet du beskriver behöver man bara frigöra sig från staten och eventuellt makthavare med våldsmonopol?
Citera
2019-12-26, 18:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Etik kommer definieras som det som människor definierat som etiskt i all data som
lämnats om ämnet exempelvis år 2040 eller när man nu ställer frågan till superdatorn.

Det du pratar om är ett välkänt dilemma för forskare/filosofer som även är kallat
"the paperclip-scenario"

Jag räknar med att man har löst det problemet när man ställer frågan.

Så vad jag tror superdatorn kommer ge för förslag baseras egentligen mer på hur jag tror människan kommer utveckla tankar om etik fram tills vi har lyckats utveckla en superdator (på någon nivå som du inte har definierat).

Då tror jag att datorn kan ge två olika svar lite beroendes på vilken ideologi (grovt sett höger- eller vänsterpolitiskt) som vinner mest mark i världen i framtiden.

Om samhället är vänsterstyrt:
Då blir svaret lite klimat-Greta stil. Sluta genast onödig konsumtion och lägg ner kapitalistiskt styrd ekonomi. Fördela jordens resurser jämlikt.
Det räcker.

Om samhället är högerstyrt:
Sortera ut en grupp människor på ca 1 miljard individer. Sortera genom att bedöma hälsa, IQ och något personlighetstest. Dom styrande kommer givetvis se till att den grupp som är aktuell är den rika mäktiga eliten. När gruppen är utsorterad så kommer superdatorn att ge förslaget på hur resten av jordens människor tas om hand. Förmodligen så löser man det genom att man säger till människorna som skall tas bort att dom skall frysas ned för att tinas i framtiden. Det blir spännande för dom. Men själva frysögonblicket är egentligen en box där personen sövs och sen helt sonika kremeras.

Ett bonusscenario:
NMR och liknande partier i världen tar makten. Då kommer superdatorn inte att tillfrågas utan då sköter halvintelligenta trolliknande nazister alltihopa genom att sortera ut alla människor som är brunare än italienare och fäster dom i stora cementblock i tusentals i varje block. Sen sänks dom i vattnet rätt upp å ner. Nazisterna står i stora drivor och runkar när människorna drunknar.
Citera
2019-12-26, 23:10
Medlem
Citat:
Så för att erhålla den frihet du beskriver behöver man bara frigöra sig från staten och eventuellt makthavare med våldsmonopol?
Som sagt, det är inte tillåtet. Stater tillåter inte sina slavar att vara fria.
Men om vi spånar fritt, så är svaret ja.
Citera
2019-12-26, 23:23
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Som sagt, det är inte tillåtet. Stater tillåter inte sina slavar att vara fria.
Men om vi spånar fritt, så är svaret ja.

Finns väl inget som hindrar dig att leva "off-grid" på ett självförsörjande vis?
Citera
2019-12-26, 23:24
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Hur eliminerar vi fattigdom på ett etiskt sätt?

Vad tror ni?

Inom 20-50 år har vi säkert superdatorer som kommer att kunna
svara på denna och andra liknande svåra frågor.

Nej en KvantSuperDator kommer inte kunna lösa de problem du räknar upp. Du lever i en dröm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in