2019-12-26, 11:33
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Kapitalism och frihet går hand i hand. Så enkelt är det. Skulle kunna baka ihop allt till bara frihet iofs.
Rätten att äga är den bästa förutsättningen, och att inte stå under statligt förtryck är en annan. Frihet och ansvar går hand i hand, människans naturliga tillstånd.

Du förklarar fortfarande inte vad frihet är, vad är frihet? Att äga ett hus?
Citera
2019-12-26, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Hur eliminerar vi fattigdom på ett etiskt sätt?

Vad tror ni?

Inom 20-50 år har vi säkert superdatorer som kommer att kunna
svara på denna och andra liknande svåra frågor.
Är det en ai el agi?
Citera
2019-12-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Du förklarar fortfarande inte vad frihet är, vad är frihet? Att äga ett hus?
Frihet är att inte stå under någon annan människas beslut. Så ser jag det iaf. Du har givetvis rätt att skapa din egen uppfattning.
Citera
2019-12-26, 11:42
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Frihet är att inte stå under någon annan människas beslut. Så ser jag det iaf. Du har givetvis rätt att skapa din egen uppfattning.
Och hur ger man denna frihet till människor?
Citera
2019-12-26, 11:52
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Jag tror vi skulle haft det ungefär lika bra utan de två världskrigen.
Menar du att det krävs ett till världskrig för att kunna ta nästa steg i välståndsutveckligen?

Jorden är ett slutet system, resurserna är begränsade.
Om för många som måste dela på välståndet så sjunker det per capita.
Bland annat därför måste befolkningen begränsas.
Naturen reglerar det själv genom svält, sjukdomar, jorderosion, om vi inte själva gör det mha krig eller födelsekontroll.
Finns ingen naturlag som säger att välståndet måste öka hela tiden.
Snarare strider det påståendet mot termodynamikens andra sats, den om att allting tenderar att rinna ut i sanden.
Imperier faller samman, civilisationer glöms bort.
Citera
2019-12-26, 12:07
Medlem
Citat:
Du kommer behöva definiera det..
Människa och frihet betyder för "oss".
Citera
2019-12-26, 12:11
Medlem
Framställ en ny sorts människa som kan leva på sitt egna kiss och bajs. De hade fortfarande varit fattiga men svältfrågan hade varit löst.
Citera
2019-12-26, 12:14
Medlem
Citat:
"Ger"? Du menar "ger tillbaka"?
Människans frihet upphör i samma stund då någon, istället för att skapa något själv, använder våld för att ta det någon annan skapat.

Att leva under någon annans våld är dock relativt nytt i människans historia, 4000-5000 år av hundratusentals år som vi levt så?
Jag är mycket väl medveten om att denna längtan efter frihet är mer eller mindre en omöjlighet eftersom ingen/väldigt få ens kan tänka tanken att leva i ett samhälle utan våldsmonopol. Det har dock funnits samhällen med mer som mer eller mindre fungerat så.

Denna ovilja att söka ett fritt samhälle utan våldsmonopol är också anledningen till att fattigdom inte kan bekämpas, utan kommer bestå. För att hålla oss till TS.
Citera
2019-12-26, 12:25
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
"Ger"? Du menar "ger tillbaka"?
Människans frihet upphör i samma stund då någon, istället för att skapa något själv, använder våld för att ta det någon annan skapat.
Jag utgår ifrån det du skrev:

Citat:
Svaret finns redan.

Eliminera fattigdom; ge människor frihet och kapitalism.

Det är så enkelt.

Citat:
Att leva under någon annans våld är dock relativt nytt i människans historia, 4000-5000 år av hundratusentals år som vi levt så?
Jag är mycket väl medveten om att denna längtan efter frihet är mer eller mindre en omöjlighet eftersom ingen/väldigt få ens kan tänka tanken att leva i ett samhälle utan våldsmonopol. Det har dock funnits samhällen med mer som mer eller mindre fungerat så.

Denna ovilja att söka ett fritt samhälle utan våldsmonopol är också anledningen till att fattigdom inte kan bekämpas, utan kommer bestå. För att hålla oss till TS.
Jag tycker inte du verkar så medveten om att denna frihet är mer eller mindre en omöjlighet när du går från att i ena inlägget skriva att det är enkelt till att det är mer eller mindre en omöjlighet.

Du förvirrar mig min vän.
Citera
2019-12-26, 12:28
Medlem
Citat:
Jag utgår ifrån det du skrev:

Jag tycker inte du verkar så medveten om att denna frihet är mer eller mindre en omöjlighet när du går från att i ena inlägget skriva att det är enkelt till att det är mer eller mindre en omöjlighet.

Du förvirrar mig min vän.
På pappret är det enkelt. I verkligheten mer eller mindre en omöjlighet pga människors ovilja.
Jag är ingen mästare på ord. Fortsätt fråga, så ska jag svara.
Citera
2019-12-26, 12:34
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
På pappret är det enkelt. I verkligheten mer eller mindre en omöjlighet pga människors ovilja.
Jag är ingen mästare på ord. Fortsätt fråga, så ska jag svara.

Har inga mer frågor, jag ville bara knyta upp denna knut där du förväxla pappret med verkligheten.
Citera
2019-12-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Du tar en person för att motivera din tes?
Det finns 9 miljarder människor.

Mitt svar: Fördela de pengar som de 1% utav de rikaste har, de som äger 99% av allting till resten av befolkningen och inför hårda barnbegränsningar.

Tyvärr har jag inte tid att räkna upp alla rika som skaffar väldigt många barn, men att rikedom gör att färre barn skaffas stämmer ej.

Dina siffror i övrigt stämmer inte.

"Just nu äger de rikaste 10 procenten av världens befolkning 82 procent av den totala globala förmögenheten och de 1 procent rikaste 45 procent."

https://www.va.se/nyheter/2019/12/12...6-miljardarer/

Ingen ide ge pengar till de som inte kan sköta pengar. Om man gör det, så kommer pengarna snart ha hamnat hos fåtalet igen, som blir superrika. Att ge pengar till folk som direkt kommer konsumera upp dom, lär dessutom förvärra miljöproblemen tusenfalt.
Senast redigerad av FastFreezer 2019-12-26 kl. 12:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in