2019-12-31, 09:19
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nej det jag menar är att en så stark och mäktig arbetsmarknadspart som svenskt näringsliv borde veta bättre än att skapa en sådan site där avsändaren är lite halvdold och budskapet uppenbart syftar till att stödja deras sak.

Staten skulle kunna lagstifta mot lobbying på arbetsmarknaden exempelvis, detta skall då givetvis gälla båda parter, såväl fackförbunden som svenskt näringsliv.

Det jag mest vänder mig emot är att många likt dig glatt länkar dit troligen helt tanklöst och tar det som presenteras som objektiv sanning och fakta... Gemene man är tyvärr extremt dålig på källkritik och många har inte en aning om att ekonomifakta.se driftas av svenskt näringsliv.

https://www.ekonomifakta.se/mer/Om-Ekonomifakta/

Så Svenskt näringsliv borde veta bättre än att skapa en sida för att stödja deras sak, eftersom folk är för korkade för att ha något eget ansvar för källkritik?
Senast redigerad av scoremax 2019-12-31 kl. 09:21.
Citera
2019-12-31, 09:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
https://www.ekonomifakta.se/mer/Om-Ekonomifakta/

Japp, och hur många tror du går in och tittar där? Max 1 av 10 gissar jag, förmodligen mindre. Handen på hjärtan, visste du om det innan jag påpekade det?
Citera
2019-12-31, 09:21
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Japp, och hur många tror du går in och tittar där? Max 1 av 10 gissar jag, förmodligen mindre. Handen på hjärtan, visste du om det innan jag påpekade det?

Handen på Hjärtat, ja.
Citera
2019-12-31, 09:22
Medlem
scoremaxs avatar
Men om du nu anser det är skit.
SCB då alltså?

Citat:
Våra källor är offentlig svensk och internationell statistik, framför allt från SCB, OECD och Eurostat.
Citera
2019-12-31, 09:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Men om du nu anser det är skit.
SCB då alltså?

Problemet ligger inte i källorna, utan snarare i hur det presenteras. Hur man ljuger med statistik är ett ganska intressant ämne som får en att inse att statistik är totalt värdelöst om man inte vet vem som satt ihop den och presenterar den, och i vilket syfte.
Citera
2019-12-31, 09:36
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Problemet ligger inte i källorna, utan snarare i hur det presenteras. Hur man ljuger med statistik är ett ganska intressant ämne som får en att inse att statistik är totalt värdelöst om man inte vet vem som satt ihop den och presenterar den, och i vilket syfte.
Absolut.
Citera
2019-12-31, 09:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Absolut.

Du håller med mig, du visste vem som driftar siten och ändå länkade du - troll eller nyttig idiot?
Citera
2019-12-31, 09:54
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Du håller med mig, du visste vem som driftar siten och ändå länkade du - troll eller nyttig idiot?

Du får gärna börja med Ad hominem.
Det framstår klart och tydligt i inlägg efter inlägg i vår argumentation, att Informationen vem som driver sidan finns där, att informationen vilka källorna är finns där, att jag frågar efter vilka alternativ du tycker skall vara giltiga, osv.

Men det enda du kommer med är någon slags variant på "Låga förväntningarnas rasism" där tydligen man istället skall förbjuda lobbying, eftersom folk inte kan förväntas sålla själv.

Kom med vilka källor som skall godtas då.
Citera
2019-12-31, 09:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du får gärna börja med Ad hominem.
Det framstår klart och tydligt i inlägg efter inlägg i vår argumentation, att Informationen vem som driver sidan finns där, att informationen vilka källorna är finns där, att jag frågar efter vilka alternativ du tycker skall vara giltiga, osv.

Men det enda du kommer med är någon slags variant på "Låga förväntningarnas rasism" där tydligen man istället skall förbjuda lobbying, eftersom folk inte kan förväntas sålla själv.

Kom med vilka källor som skall godtas då.

Jag bara blev så perplex, jag lägger fram mina orsaker till varför jag refuserar källan, du håller med mig på punkt efter punkt men har ändå länkat. I dont know what to make of it.

Vi vet båda två att folk generellt är pissdåliga på källkritik, det märks om inte annat på hur ofta just ekonomifakta länkas till.
Citera
2019-12-31, 09:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Jag bara blev så perplex, jag lägger fram mina orsaker till varför jag refuserar källan, du håller med mig på punkt efter punkt men har ändå länkat. I dont know what to make of it.

Vi vet båda två att folk generellt är pissdåliga på källkritik, det märks om inte annat på hur ofta just ekonomifakta länkas till.

Då får vi väl börja länka till SCB då.
Citera
2019-12-31, 10:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Då får vi väl börja länka till SCB då.

Lite så, det hade givit betydligt mycket mer cred så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in