2019-12-27, 00:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Så jag hade rätt? En avdragsrätt är inte nödvändig för att skattesystemet ska gå ihop? Vilka andra länder har avdragsrätt för lån? Har de ingen kapitalskatt? Det sista du säger är att man tar pengar från de rika med lån och lön till de fattiga utan varken lån eller län? Robin Hood fast baklänges? Låter rätt o-sossigt.

Men jisses du blandar högt och lågt, inkomstlag och allt.

Fokus på skatteslaget inkomst av kapital nu, ingenting annat:

Räntekostnad på 21 000 kr ger avdragsrätt 30% = 7000 kr. Utdelning på aktier 21000 kr ger skatt på 30% = 7000 kr. Dessa tar ut varandra.

Tar man bort avdragsrätten för lånet och vill ha ett skattesystem i balans (vilket alla andra än kommunister vill) så innebär detta att inkomst av kapital blir skattefritt!
Citera
2019-12-27, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
https://samnytt.se/finansministern-v...kra-valfarden/

Nu vill juntan i Sverige höja skatterna ännu mer. Jag tycker det är rätt. Välfärden måste bibehållas, och folk har ju röstat på partier som tagit in invandrarna. Dessa behöver också någonstans att bo och välfärd, precis som du och jag.
Svenska medborgare sitter på 1000-tals miljarder, vi måste komma åt dem på något sätt, nyanlända och andra fattiga länder måste få rännilar riktade till sig från svenska medborgares förmögenhet.
Nätverken som vakar över varandras axlar vet hur extremt kraftfullt nätverkskonsumtionen är, dvs köp allt du kan av dina fränder sälj dyrt till och köp inget från fienden, kapitalet ackumuleras till oss, metoden har marknadsförts som konsumentmakt, då låter det riktat mot affärsmännen.
Nätverken som vakar över varandras axlar har hotat, förtalat, mobbat och jagat bor de de hittat på vara fienden, nu sitter nätverken i alla beslutande skikt (manifesteras bla med sossarnas"bästa tjejgänget").
Nätverkskonsumtion blir ett sätt att dränera svenskarnas förmögenhet och möjlighet att ackumulera mer förmögenhet, de som är rika klarar sig men den största massan blir fattigare, nyanlända kan skapa en förmögenhet på några år med bidrag och svartjobb. Biståndet till andra länder forsar ut ur sverige, välfärden dräneras genom nedskärningar, permiteringar, nedläggningar och det smartaste av allt man undlåter att reparera, underhålla och nyinvestera i välfärden - det blir som en gigantisk sparbössa, välfärden kostar x kronor varje år i underhåll, x är en del av välfärdskostnaden, halverar du x förstör du välfärden och underhållspengarna (halva x)kan gå till bistånd, bidrag, ekonomiskt stöd till nyanlända så de biter sig fast i myllan och integrationsprojekt.
Jag tycker det är en fantastiskt bra och välfungerande metod, alla ska med, vi har fått för mycket nu ska vi dela med oss - det går ju kanon. Sov gott!
Citera
2019-12-27, 00:07
Medlem
StillaHavets avatar
Sverige har haft 100 år på sig att bygga ett rikt land sedan industrialiseringen tog fart. Varför har vi nu inte världens bästa välfärd, världens lägsta skattetryck och kortaste arbetstid? Istället förfaller välfärden för varje dag, skatter och avgifter höjs och måste bli ännu högre och många stressar sönder sig på sina arbeten p.g.a. färre anställda och uppskruvat tempo. Någonting är riktigt ruttet med dagens system. Det förefaller som att det inte gynnar oss.
Citera
2019-12-27, 00:08
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Men jisses du blandar högt och lågt, inkomstlag och allt.

Fokus på skatteslaget inkomst av kapital nu, ingenting annat:

Räntekostnad på 21 000 kr ger avdragsrätt 30% = 7000 kr. Utdelning på aktier 21000 kr ger skatt på 30% = 7000 kr. Dessa tar ut varandra.

Tar man bort avdragsrätten för lånet och vill ha ett skattesystem i balans (vilket alla andra än kommunister vill) så innebär detta att inkomst av kapital blir skattefritt!

Men det är ju det som är grejen, ränteavdraget är en skattereduktion på HELA din beskattningsbara inkomst dvs oavsett om du har aktier eller andra kapitalinkomster. Ränteavdraget skiter i inkomstslag.

Tar man bort ränteavdraget innebär det väl inte alls per automatik att inkomst av kapital inte längre beskattas? Ränteavdraget är ju som RUT och ROT och grundavdrag och jobbskatteavdrag bara lite ost på mackan. Inget man måste ha.
Citera
2019-12-27, 00:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Men det är ju det som är grejen, ränteavdraget är en skattereduktion på HELA din beskattningsbara inkomst dvs oavsett om du har aktier eller andra kapitalinkomster. Ränteavdraget skiter i inkomstslag.

Tar man bort ränteavdraget innebär det väl inte alls per automatik att inkomst av kapital inte längre beskattas? Ränteavdraget är ju som RUT och ROT och grundavdrag och jobbskatteavdrag bara lite ost på mackan. Inget man måste ha.

Du tänker helt enkelt bakvänt.

Inkomst av kapital och utgift av kapital tar ut varandra, kapitalvinst och kapitalförlust tar på samma sätt ut varandra. Endast en kommunist anser att inkomst skall beskattas men motsvarande utgift skall inte vara avdragsgill. Skall ränteavdraget bort så SKALL skatten på kapital bort.

Inkomst av tjänst beskattas, utgifter för inkomstens förvärvande är på motsvarande sätt avdragsgilla (reseavdrag, litteratur, verktyg etc etc)
Citera
2019-12-27, 00:23
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Du tänker helt enkelt bakvänt.

Inkomst av kapital och utgift av kapital tar ut varandra, kapitalvinst och kapitalförlust tar på samma sätt ut varandra. Endast en kommunist anser att inkomst skall beskattas men motsvarande utgift skall inte vara avdragsgill. Skall ränteavdraget bort så SKALL skatten på kapital bort.

Inkomst av tjänst beskattas, utgifter för inkomstens förvärvande är på motsvarande sätt avdragsgilla (reseavdrag, litteratur, verktyg etc etc)

Du har fel! Ränteavdraget dras av mot din totala skatt du ska betala, må den komma av tjänst, kapital eller näringsverksamhet. Ränteavdrag borde kanske heta som det ibland kallas, nämligen räntebidrag.
Citera
2019-12-27, 00:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du har fel! Ränteavdraget dras av mot din totala skatt du ska betala, må den komma av tjänst, kapital eller näringsverksamhet. Ränteavdrag borde kanske heta som det ibland kallas, nämligen räntebidrag.

Nej det har jag inte, du verkar dock inte ha kollat upp detta ordentligt innan du du började gasta.

Inkomst och utgift av kapital är fullt kvittningsbara mot varandra. har man inte inkomst av kapital att kvitta ränteutgifter mot så är dessa istället kvittningsbara mot inkomst av tjänst, dock endast upp till 100 000, därefter sjunker "värdet" till 21% istället för 30%.

Anledningen till att utgifterna är kvittningsbara mot tjänst är just att många fattiglappar endast har utgifter och inga kapitalinkomster. Det skulle man iof kunna se över och ta bort men skulle troligen orsaka ramaskri i centrala Stockholm.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4nteavdrag
Citera
2019-12-27, 00:34
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Nej det har jag inte, du verkar dock inte ha kollat upp detta ordentligt innan du du började gasta.

Inkomst och utgift av kapital är fullt kvittningsbara mot varandra. har man inte inkomst av kapital att kvitta ränteutgifter mot så är dessa istället kvittningsbara mot inkomst av tjänst, dock endast upp till 100 000, därefter sjunker "värdet" till 21% istället för 30%.

Anledningen till att utgifterna är kvittningsbara mot tjänst är just att många fattiglappar endast har utgifter och inga kapitalinkomster. Det skulle man iof kunna se över och ta bort men skulle troligen orsaka ramaskri i centrala Stockholm.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4nteavdrag

LOL du ändrar ju din story nu. Det du skrev och hänvisar till wiki är ju det jag har sagt. Det krävs med andra ord inga kapitalinkomster för att kvitta räntan mot. Man får skattereduktion ändå, så länge man har nåt att skatta på. Men skönt att du fattar nu då!

Fattiglappar för att man inte har inkomst av kapital? Ok...
Citera
2019-12-27, 00:36
Medlem
Skillys avatar
Helt rätt, höj skatterna. Det leder till höjda timdebiteringar och högre inkomster för mig som inte skattar i Sverige.
Citera
2019-12-27, 00:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
LOL du ändrar ju din story nu. Det du skrev och hänvisar till wiki är ju det jag har sagt. Det krävs med andra ord inga kapitalinkomster för att kvitta räntan mot. Man får skattereduktion ändå, så länge man har nåt att skatta på. Men skönt att du fattar nu då!

Fattiglappar för att man inte har inkomst av kapital? Ok...

Jag har aldrig hävdat att man inte får göra avdrag mot inkomst av tjänst. Det jag HAR hävdat är att skattesystemet måste vara i balans och att endast en kommunist är av annan åsikt...

Jepp, endast fattiglappar har enbart skulder men inga tillgångar.
Citera
2019-12-27, 00:40
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat att man inte får göra avdrag mot inkomst av tjänst. Det jag HAR hävdat är att skattesystemet måste vara i balans och att endast en kommunist är av annan åsikt...

Jepp, endast fattiglappar har enbart skulder men inga tillgångar.

Tillgångar och skulder har inget att göra med beskattning av kapital (bortsett från fastighetsskatten). Inkomster och utgifter däremot är kopplat till eventuell beskattning. Du menar att fattiglappar har inga inkomster av kapital. Ok. Jag har ingen aning men det låter väl lite som en tautologi, hade de haft inkomster hade de ju inte varit fattiglappar.
Senast redigerad av Clay79 2019-12-27 kl. 00:41. Anledning: Fel ord
Citera
2019-12-27, 00:42
Medlem
Det går inte att höja mycket mer för företag, då flyttar dom definitivt från Sverige. I England där var det stop från storföretag som sa ifrån på skarpen att höjer ni skatten så flyttar vi. Samma kommer ske här. Högutbildade kommer inte vara attraherade att få se enorma summor dras i skatt på deras lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in