2006-03-20, 09:36
En kompis till mig har fått stora problem med transport. Han blev arbestslös till följd av att han sa ifrån till sin arbetsgivare som tvingade honom att köra 24h pass i långtradare utan någon vila. Samt att han inte fick lön för arbetad tid mm. När han tog upp detta med honon så sa chefen till honom att det bara var att sluta att han inte var önskvärd längre. Att det är på detta sätt det vet jag och åkeriägaren är en gris som ALLA som jobbat hos honom har haft liknande problem. Min kompis anmälde sig då arbetslös enligt dom bestämmelser som finns. Problemet var sen att åkeriägaren vägrade att skriva ut ett arbetsgivarintyg och efter ett par månader så skrev han ett där det stod att min polare hade sagt upp sig själv och enligt fackets regler så ska det ju då bli en karens. Nu visste facket hur denna åkeriägare fungerade och sa att det gick att lösa ändå genom att dom på facket skriver ett arbetsgivarintyg och har det till grund. Men detta tog transport 20 veckor eller lite mer. Min kompis har betalat fackavgifter mm och har alltid skött sitt. Nu har han inte haft någon inkomst på över 20 veckor och detta har lett till att han har fått skulder hos kronofogden. Detta är enligt mig transport ansvariga för som inte gjort sitt jobb och det som min polare betalat för med sin fackavgift varje månade under ett gäng med år. Min fråga är då vad har facket gjort dig skyldiga till? Har min polare rätt till skadestånd då detta har varit ett helvete för honom? Nu har ha ju skulder hos kronofogden och även om han nu får sin a-kassa retroaktivt för 20 veckor på Torsdag så dröjer det ju 3 år efter att han betalt sina skulder innan han är kreditvärdig. Var ska han vända sig?