2019-12-24, 16:32
Medlem
RickRozays avatar
Hej, jag har sparat ihop en peng och vill vänta med att sätta dom i sparande, eftersom jag planerar att börja studera och kan behöva leva på den summan.

Någon sa: "om du har pengarna på lönekontot kan du få en skattesmäll pga bla bla bla" och jag måste nu fråga om det verkligen är så? Kan man få mer skatt om pengarna ligger på lönekonto istället för nån form av sparande?
Citera
2019-12-24, 16:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Kan man få mer skatt om pengarna ligger på lönekonto istället för nån form av sparande?

Nej.
Citera
2019-12-24, 16:34
Medlem
lfhs avatar
Nej
Citera
2019-12-24, 16:35
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Hej, jag har sparat ihop en peng och vill vänta med att sätta dom i sparande, eftersom jag planerar att börja studera och kan behöva leva på den summan.

Någon sa: "om du har pengarna på lönekontot kan du få en skattesmäll pga bla bla bla" och jag måste nu fråga om det verkligen är så? Kan man få mer skatt om pengarna ligger på lönekonto istället för nån form av sparande?
Nej.

Skulle vara intressant att höra hela förklaringen.. Du får skatta på eventuell ränta men man får ju knappt någon ränta från banken längre.
Citera
2019-12-24, 16:36
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Nej

Bra, tack så mycket, då kan jag ha kvar dom i min virtuella spargris... Skönt.
Senast redigerad av RickRozay 2019-12-24 kl. 16:43.
Citera
2019-12-24, 16:39
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Nej.

Skulle vara intressant att höra hela förklaringen.. Du får skatta på eventuell ränta men man får ju knappt någon ränta från banken längre.
Jag vet inte riktigt, det var en friend-of-a-friend som i.o.m svaren på frågan visar sig vara en jävla foliehatt och nämnde något om att ta ut pengarna, men det är det dummaste man kan göra, om man nu jobbat ihop slanten själv.
Citera
2019-12-24, 18:35
Medlem
Det finns inget särskilt "lönekonto". Det är bara ett vanligt bankkonto som lönen sätts in på.
Citera
2019-12-24, 19:05
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

"om du har pengarna på lönekontot kan du få en skattesmäll" kan stämma då skattemyndigheten ser dessa pengar i årsbeskedet - årssaldot. Är det svarta pengar kan det vara bättre att ta ut dem och ha dem i kontanter. Man kan annars bli skönstaxerad om man inte har ngn lön som motsvarar det innestående beloppet - t ex låg vit lön på lönekontot och hög svart inkomst från t ex knark
"Kan man få mer skatt om pengarna ligger på lönekonto istället för nån form av sparande?" - ja svaret är ja om myndigheten inte ser pengarna i det alternativa sparandet i ovanstående exempel
Citera
2019-12-24, 19:18
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
"om du har pengarna på lönekontot kan du få en skattesmäll" kan stämma då skattemyndigheten ser dessa pengar i årsbeskedet - årssaldot. Är det svarta pengar kan det vara bättre att ta ut dem och ha dem i kontanter. Man kan annars bli skönstaxerad om man inte har ngn lön som motsvarar det innestående beloppet - t ex låg vit lön på lönekontot och hög svart inkomst från t ex knark
"Kan man få mer skatt om pengarna ligger på lönekonto istället för nån form av sparande?" - ja svaret är ja om myndigheten inte ser pengarna i det alternativa sparandet i ovanstående exempel
Det var precis det jag hörde; nånting om årsbesked fast jag glömde bort.
Det är *inte* svarta pengar, jag har sparat hela året.
Pengarna jag har är lön minus utgifter dvs allting är redovisat.
Senast redigerad av RickRozay 2019-12-24 kl. 19:23.
Citera
2019-12-24, 19:27
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Pengarna jag har är lön
minus utgifter dvs allting är redovisat.
Då behöver du inte vara orolig. Om alla pengar in på kontot är redovisade så kommer du inte få någon skattesmäll.
Citera
2019-12-24, 19:30
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Då behöver du inte vara orolig. Om alla pengar in på kontot är redovisade så kommer du inte få någon skattesmäll.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Då är det inga problem.

Okej, tack igen. God fortsättning.
Senast redigerad av RickRozay 2019-12-24 kl. 19:37.
Citera
2019-12-24, 19:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Pengarna jag har är lön minus utgifter dvs allting är redovisat.
Då är det inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in