2019-12-23, 23:51
Medlem
Jag har haft problem med klåda till och från hela hösten utan att fått märken eller sett spår av insekter av något slag. Under 2 månader tvättade jag mina kläder och sängkläder dagligen i 60 grader, dammsög sängen och runt sängen men det vägrade att sluta. Valde att börja sova på soffan istället men klådan följde med.

Har testat att byta ut schampo och duschkräm för känslig hud, likaså tvättmedel. Även testat att inte använda några produkter alls men det kvarstår. Har heller inga djur eller djur omkring mig.

Trodde först det kunde vara vägglöss eller skabb då loppor borde försvunnit med sådan intensiv rengöring men när jag åkte buss tillsammans med en vän och satt på café i några timmar så dagen efter fick hon svår klåda och även min eskalerade. Vi satt inte nära varandra och hennes klåda höll i sig i 1-2 veckor.

Bestämde mig för att snagga håret, raka benen, bringan och mellan benen vilket gjorde att det inte kliade på några dagar. Jag fick en stark kräm utskriven som jag hade på kroppen i 24 timmar förutom på huvudet då den inte ska användas där. Men jag hade i ett schampo mot löss i håret samtidigt över natten. Så någon timme innan jag skulle duscha satt jag i soffan och då känner jag hur något hoppar/kliar intensivt på huvudet...

Går till skolan dagen efter och är där med min studiegrupp 3 heldagar och så märker jag att de 3 kliar sig betydligt mer än vad som är vanligt. Vi satt i ett grupprum men aldrig tätt. Jag sa inget och dagen efter så ser jag att det inte kliar längre på 2 av dom med däremot på 1. Dagen efter det så ser jag inte att någon kliar sig.

Min klåda försvinner i några dagar och jag använder luskamm nästan dagligen. Men så kommer kliandet tillbaka iaf.

Innan jag fick krämen utskriven från vårdcentralen så hade jag med mig en tejpbit där jag klistrat fast något som såg misstänkt ut. Läkaren och jag tittar i ett förstoringsglad (de har inget mikroskop där) och vi båda tycker det ser ut som en pytteliten insekt. Tejpbiten tar jag med till Anticimex och de säger att de enbart tar hand om vägglöss men jag ber dom undersöka det som är på tejpen och de återkommer och säger att det inte är något djur överhuvudtaget...

Anticimex teori är att det kan vara fågelloppor som kommit in i lägenheten genom ventilationen efter de letar efter ny föda på ett eventuellt övergivet fågelbo kan finnas på taket. Det låter troligt om problemet återkommer trots behandlingar.

Men jag vet inte vad jag ska göra när Anticimex säger att de inte tar hand om annat än vägglöss (vilket det inte verkar vara då inga spår hittats och dom följer inte med i kläder, speciellt inte i kläder som tvättas i 60 grader och torktumlas) och försäkringsbolaget och hyresvärden hänvisar till varandra och Anticimex.

Jag har varit helt slut efter allt det här men ska ta ett ordentligt snack med hyresvärden och försäkringsbolaget igen efter jul. Tyvärr har jag inget att visa upp heller vilket gör det svårt...

Har ni erfarenhet eller hört om något liknande och vad man kan göra?
Citera
2019-12-24, 00:04
Medlem
revodnebs avatar
Det låter som skabb, men jag är ingen expert.
Citera
2019-12-24, 00:10
Medlem
Du kommer inte gilla det här svaret. Men jag tror att du är ett av följande alt båda:

1. Torr. Drick mer vatten, använd en luftfuktare, duscha mindre, använd skonsam och sparsamt med tvål och schampo.

2. Stressad.

Du har inte hittat några djur. Inte heller Anticimex. Naturligt att du letar svar i sådana teorier men det är så mycket mer troligare att du är något av de två ovanstående.

Jag talar av erfarenhet och har också gått igenom hela skabb-processen utan att ha det. Önskar jag hade tagit till mig tipsen om de två ovanstående tidigare än vad jag gjorde men sent ska man vakna.

Luftfuktare 399 kr på Kjell co. I övrigt inga andra utlägg än skonsamma schampoo och tvål på apoteket. Även smörja in kroppen vid behov.

Lycka till och god jul!
Citera
2019-12-24, 00:52
Medlem
jagnickars avatar
Det behöver inte vara något som biter dig, din hud kliar antagligen för att du är torr och nu har du använt en massa medel som antagligen påverkat den mer.

Varje år jag klåda som börjar under hösten och fortsätter vintern ut. Kliar i håret, på armarna, benen osv. Man ser inte torrheten förrän på vintern men den börjar mycket tidigare än så. Undvik att duscha varmt och smörj smörj smörj så lugnar det sig på kroppen. Om det kliar i huvudet så har jag tyvärr inga tips då det är svårt att smörja mellan hårstråna.

Har även för mig att man kan få besvär med klåda om man har dålig lever, även vid diabetes. Prata med din läkare eller träffa en hudläkare.
Citera
2019-12-24, 08:46
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Kvalster !
Citera
2019-12-24, 08:56
Medlem
NoMoreTears77s avatar
...... Eller Morgellons!
Citera
2019-12-24, 10:00
Medlem
Har du varit hos vårdcentralen utan större framgång så tycker jag att du kan gå dit igen.

Men jag tror nog problemet ligger i att du fått detta på huvudet och inte kan släppa det, att det är själva tankarna som triggar kliandet och att du reagerar extra så fort någon i din närhet kliar sig av ren paranoia.

Har med haft liknande hjärnspöken ibland.

Du beskriver att du t.om rakat hela kroppen inklusive skallen för att bli av med detta, det får mig att tro att du kanske tvättar dig överflödigt med. Dvs du blir torr och det kliar.
Citera
2019-12-24, 10:34
Medlem
Skulle också rekommendera att du mer smörjde in huden, tar bad med olja osv. Dessutom ska man väl tvätta sänglinne, handdukar och sånt på 90 grader?
Citera
2019-12-24, 13:38
Medlem
Om jag har torr hy så förklarar det inte varför jag smittade min vän som fick klådan under 1-2 veckors tid.

Ibland hoppar jag över duschar ifall jag inte är i skolan och det har inte varit någon skillnad.

Sedan har jag hår som blir fett så där blir det inte torrt. Men jag kan köpa ett annat schampo igen dock.

Det kliar inte på flera ställen samtidigt på mig, gjorde det det på er?

Favoritgame:
60 grader säger alla källor på Internet. 90 grader krymper typ vilket jag oxå har märkt ;-P

Citera
2019-12-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riccopicco
Om jag har torr hy så förklarar det inte varför jag smittade min vän som fick klådan under 1-2 veckors tid.

Nu kanske vi nosat upp något - varför gick hennes klåda över?

Mögel(sporer) i din bostad?
Citera
2019-12-24, 19:25
Medlem
Elvislever241s avatar
Skabb är väldigt svårt att bli av med.. Släng ut soffan
Köp tinotex på apoteket tvätta lakan allt tyg handdukar täcke kudde i 90 grader räkna med att upprepa tinotex kuren 2-3 gånger innan allt är borta.
Tvätta alla ytor och golv med klorin före du behandlar dig själv.
Det är väldigt smittsamt särskilt om den fått tid att bo in sig.
Senast redigerad av Elvislever241 2019-12-24 kl. 19:27.
Citera
2019-12-24, 19:45
Medlem
Skabb ger tydliga utslag dock, är min erfarenhet.

Men, nästan allt som orskar klåda brukar synas, har du inga utslag, bett liknande, eller något? Ser din hud kry ut över hela kroppen?

Även allergier ger utslag, även mögel brukar ge utslag/irriterad hud..

Börja leta på klådor utan något som syns. Frugan har klådbesvär på sommaren, hon kan tro att något bitit, men det är svettkörtlarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in