2019-12-22, 21:09
Medlem
SvartPolkagriss avatar
Tjena,

Jag behöver höja min deklarera inkomst för att ligga över en viss gräns, det handlar om ett belopp under 10 tusen. Jag tänker att det bara finns två alternativ för att göra detta, antigen så deklarera jag högre kapitalinkomst än vad jag har haft vid aktieförsäljningar alternativt en inkomst från utlandet.

Vad kan jag få för konsekvenser förutom typ skattebrott? Jag ska alltså ljuga att jag har haft en större inkomst än vad jag har haft för att ligga över en viss gräns och måste då skatta mer på pengar jag egentligen aldrig tjänat. Tänker ju att skatteverket bara blir glada att få in mer pengar men är de samtidigt så proffsiga att om de skulle märka något skulle de klaga på att jag gjort fel och då betala tillbaka skatteskillnaden eller? Handlar dessutom om ett belopp på under 10 tusen som sagt så gissar även att ingen vidare större kontroll sker på det.

Är det någon som gjort detta förut, alltså deklarerat mer än vad de tjänat och betalat mer skatt då? Alla trådar man hittar handlar ju för det mesta om hur man kan minska för att kunna skatta mindre jag vill alltså göra tvärtom och hittar absolut ingen information på detta.
Citera
2019-12-22, 21:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartPolkagris
Tjena,

Jag behöver höja min deklarera inkomst för att ligga över en viss gräns, det handlar om ett belopp under 10 tusen. Jag tänker att det bara finns två alternativ för att göra detta, antigen så deklarera jag högre kapitalinkomst än vad jag har haft vid aktieförsäljningar alternativt en inkomst från utlandet.

Vad kan jag få för konsekvenser förutom typ skattebrott? Jag ska alltså ljuga att jag har haft en större inkomst än vad jag har haft för att ligga över en viss gräns och måste då skatta mer på pengar jag egentligen aldrig tjänat. Tänker ju att skatteverket bara blir glada att få in mer pengar men är de samtidigt så proffsiga att om de skulle märka något skulle de klaga på att jag gjort fel och då betala tillbaka skatteskillnaden eller? Handlar dessutom om ett belopp på under 10 tusen som sagt så gissar även att ingen vidare större kontroll sker på det.

Är det någon som gjort detta förut, alltså deklarerat mer än vad de tjänat och betalat mer skatt då? Alla trådar man hittar handlar ju för det mesta om hur man kan minska för att kunna skatta mindre jag vill alltså göra tvärtom och hittar absolut ingen information på detta.

Eller så deklarerar du att du har sålt något av högre värde, exempelvis en klocka.

https://www.blocket.se/tips-och-guider/skatteregler
Citera
2019-12-22, 21:46
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Tjena,

Är det ens brottsligt att feldeklarera åt det hållet?

Varför vill du göra det? Är du så sugen på att betala mer skatt?
Citera
2019-12-22, 21:48
Medlem
lemonzhellos avatar
Inte ovanligt förr i tiden, när folk ville komma med i taxeringskalendern...

Bara att ta upp en fiktiv hobbyinkomst, exempelvis. Inte olagligt. Inga konsekvenser alls. Men det kostar naturligtvis.
Citera
2019-12-22, 22:31
Medlem
SvartPolkagriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Eller så deklarerar du att du har sålt något av högre värde, exempelvis en klocka.

https://www.blocket.se/tips-och-guider/skatteregler

Tackar ska kika mer på detta, verkar vara det enklaste

Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello

Bara att ta upp en fiktiv hobbyinkomst, exempelvis. Inte olagligt. Inga konsekvenser alls. Men det kostar naturligtvis.

Se där då lärde man sig något nytt idag med!

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är det ens brottsligt att feldeklarera åt det hållet?

Varför vill du göra det? Är du så sugen på att betala mer skatt?

Behöver ha en viss inkomst gräns för olika anledningar och ligger just nu precis under den. Hade jag kunnat göra det och samtidigt slippa skatten hade jag självklart gjort det.
Citera
2019-12-22, 23:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Behöver ha en viss inkomst gräns för olika anledningar och ligger just nu precis under den.
Är otroligt nyfiken på mer precist på vad anledningen kan vara.

Och som någon/några redan skrivit: Deklarera för någon random hobbyinkomst.
Citera
2019-12-22, 23:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello

Men sedan kan man ju begära självrättelse och få tillbaka pengarna! Easy piece!
Citera
2019-12-22, 23:39
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är otroligt nyfiken på mer precist på vad anledningen kan vara.

Och som någon/några redan skrivit: Deklarera för någon random hobbyinkomst.
Troligtvis för att få bättre villkor/tjänster hos någok bank eller nätmäklare.
Citera
2019-12-22, 23:40
Medlem
Om du lägger på några miljoner o betalar skatten kommer ingen att ifrågasätta detta-
eftersom det blivit ett straff att betala skatt - de skrattar istället bakom din rygg -
dumjävel som deklarerar så jävla högt
Citera
2019-12-23, 00:21
Medlem
Är du säker på att de tar hänsyn till din kapitalinkomst?

De flesta kollar väl bara på förvärvsinkomst dvs. inkomst av tjänst eller näringsverksamhet och då hjälper det inte om du har betalat kapitalskatt för t.ex. en aktieaffär eller en försäljning.
Citera
2019-12-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Men sedan kan man ju begära självrättelse och få tillbaka pengarna! Easy piece!

Detta..innan du ens behövt betala kvarskatten kan du göra självrättelse , så söker du naturligtvis lån precis när skatteverket fastställt din "höga" inkomst.
men var beredd på att bli ifrågasatt av skatteverket...men ett stort underskott av kapital kan man ju råka missa och deklarera 0.. osv
Citera
2019-12-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Är du säker på att de tar hänsyn till din kapitalinkomst?

De flesta kollar väl bara på förvärvsinkomst dvs. inkomst av tjänst eller näringsverksamhet och då hjälper det inte om du har betalat kapitalskatt för t.ex. en aktieaffär eller en försäljning.

UC, Creditsafe med flera tar detta i beaktande när de sätter kreditbetyg , om du har högt underskott av kapital då räknar de med att man haft höga lån/räntor och jämför mot inkomst av tjänst.
Senast redigerad av LDRLDR 2019-12-23 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in