• 1
  • 2
2019-12-22, 18:30
Medlem
ArthurFlecks avatar
Så om jag går och kör ett av de där färdiginställda alternativen som finns inprogrammerade på diverse crosstrainers som finns på gymmen och kör det i låt säga en 30 minuter eller 45 minuter på morgonen innan varje arbetsdag, fem dagar i veckan, hur effektivt är det för att framgångsrikt främja en viktminskning? Hur många kcal kan man förbränna på ett sånt pass? 500 kcal?

Det har väl också så klart med kosten att göra, så hur mycket kalorier bör jag i så fall max ligga på i anslutning till detta per dag, 1000 kcal, 1500 kcal? Vad är rimligt i sammanhanget?

Och hur mycket viktminskning skulle man kunna anta att man potentiellt skulle kunna gå ned med ett sådant här upplägg? 0,5 kg/vecka? 1 kg/vecka? 1,5 kg/vecka? Vad är rimligt/orimligt? Tack för svar!
Senast redigerad av ArthurFleck 2019-12-22 kl. 18:35.
Citera
2019-12-22, 18:39
Medlem
Enzymes avatar
Kosten är typ 90%! Räkna kalorier är det som gäller. Det är mycket svårt att träna bort en övervikt. Också svårt att veta exakt hur mycket man bränner under ett pass men det är oftast mindre än vad folk tror.
Citera
2019-12-22, 18:42
Medlem
ArthurFlecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Kosten är typ 90%! Räkna kalorier är det som gäller. Det är mycket svårt att träna bort en övervikt. Också svårt att veta exakt hur mycket man bränner under ett pass men det är oftast mindre än vad folk tror.

Så det är med andra ord bara slöseri med tid och pengar att hålla på med crosstrainern, kan man lika gärna vara utan det och bara äta rätt, eller påverkar den då 10 % i så fall menar du?
Citera
2019-12-22, 18:46
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Så om jag går och kör ett av de där färdiginställda alternativen som finns inprogrammerade på diverse crosstrainers som finns på gymmen och kör det i låt säga en 30 minuter eller 45 minuter på morgonen innan varje arbetsdag, fem dagar i veckan, hur effektivt är det för att framgångsrikt främja en viktminskning? Hur många kcal kan man förbränna på ett sånt pass? 500 kcal?

Det har väl också så klart med kosten att göra, så hur mycket kalorier bör jag i så fall max ligga på i anslutning till detta per dag, 1000 kcal, 1500 kcal? Vad är rimligt i sammanhanget?

Och hur mycket viktminskning skulle man kunna anta att man potentiellt skulle kunna gå ned med ett sådant här upplägg? 0,5 kg/vecka? 1 kg/vecka? 1,5 kg/vecka? Vad är rimligt/orimligt? Tack för svar!

Allt du söker finns redan hundratals trådar om här på Flashback.

När det kommer till viktminskning så är det kosten du måste begripa dig på, du kan träna flera timmar per dag utan resultat ifall du missköter kosten.

Hur du räknar ut ditt kaloriintag, vilken kost som är bäst etc får du lista ut själv genom att pröva dig fram efter att ha gjort läxan om att läsa trådarna på Flashback.
Citera
2019-12-22, 18:47
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Så det är med andra ord bara slöseri med tid och pengar att hålla på med crosstrainern, kan man lika gärna vara utan det och bara äta rätt, eller påverkar den då 10 % i så fall menar du?

Träning är aldrig fel. Finns många anledningar till att träna men man ska inte förvänta sig att det kommer vara effektivt för viktminskning. Ha koll på kosten och ha disciplin så kommer det ge resultat.
Citera
2019-12-22, 19:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Träna gör man inte för viktminskning, det gör man för hälsan överlag. Kosten är det man ska kika på för viktnedgång.
Citera
2019-12-22, 19:14
Bannlyst
Citat:
Träning är bra för hjärta och lungor, hjärnan, motverkar depression, du klarar psykisk press bättre och studerar du so kommer du klara/orka öka dina betyg.
Kost och träning är bra om man vill gå ned i vikt.
Citera
2019-12-22, 19:32
Medlem
ArthurFlecks avatar
Sorry då att jag inte kollade de trådarna som tydligen skall finnas, sökte lite på crosstrainer, men hittade inget specifikt som svarade på frågan om hur mycket man kan förbränna genom att använda en crosstrainer i 30 min/45 min om dagen. Ingen som vet på ett ungefär? Hur lång tid måste man hålla på för att förbränna 500 kcal?

Men om det inte fungerar för viktminskning, varför står det då specifikt "weight loss" som ett av alternativen man kan välja i menyn på displayen på programvalen i själva crosstrainern?

Så ni menar att jag helt enkelt kan strunta i att gå på gym och använda en crosstrainer i 45 min varje dag, fem dagar i veckan, att det helt enkelt är bortkastade pengar?

Eller kan jag kombinera crosstrainer så som jag precis beskrev och samtidigt ligga på kaloriunderskott och bara äta 1500 kcal om dagen och då gå ner i vikt?
Citera
2019-12-22, 19:39
Medlem
Sam.Boyds avatar
Ibland är det roligt att vara dyslektisk. Först läste jag: Effektiv viktminskning med hjälp av Croissanter.

Det är väldigt enkel mattematik.

Äta alltid lika med plus.
Röra på sig alltid lika med minus.

När det kommer till att äta så behöver man bara minska mängd i volym o energi innehåll.

Likaså när det kommer till att röra på sig så kommer man långt med att stå istället för att sitta o jobba delar av dagen o gå 20-30 minuter ena vägen till jobbet.

Alla viktminsknings projekt som havererar beror på att folk inte klarar av dessa minimala krav.

Avsaknad av vilja o karaktär.

Sedan har det sällan skadat att gå på gym.
Citera
2019-12-22, 20:08
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Så ni menar att jag helt enkelt kan strunta i att gå på gym och använda en crosstrainer i 45 min varje dag, fem dagar i veckan, att det helt enkelt är bortkastade pengar?

Eller kan jag kombinera crosstrainer så som jag precis beskrev och samtidigt ligga på kaloriunderskott och bara äta 1500 kcal om dagen och då gå ner i vikt?

Träning har en massa positiva effekter. Är väl självklart att det är positivt att få lite muskler, kondition och stärka kroppen? Även om kosten är absoluta huvuddelen vid viktminskning så betyder det ju inte att träning är värdelöst.

Sen om du tränar skulle jag tro det är lättare anamma och hålla fast vid en hälsosammare livsstil. Blir ju en drivkraft i sig att vilja förbättra och se resultat av sin träning vilket innebär sköta kosten.

Även om vi inte snackar enormt antal kalorier brända via träning så är det ju ändå inte helt försumbart heller. Säg att du kör crosstrainer 5 ggr per vecka, bränner 300 kalorier per pass. Det blir 1500 kalorier på en vecka plus alla andra hälsoeffekter. Är bara bestämma sig för att ge järnet och köra hårt.
Citera
2019-12-22, 21:16
Medlem
Citat:
Sorry då att jag inte kollade de trådarna som tydligen skall finnas, sökte lite på crosstrainer, men hittade inget specifikt som svarade på frågan om hur mycket man kan förbränna genom att använda en crosstrainer i 30 min/45 min om dagen. Ingen som vet på ett ungefär? Hur lång tid måste man hålla på för att förbränna 500 kcal?

Jag har börjat cykla en del inomhus med cyklar med effektmätare. På ett pass på 30 min har jag snittar 270 watt vilket ger enligt cykeln 1000 kcal per timme dvs 500 kcal på 30 min. Men då är det ett hårt pass, inte att man tittar på tv under tiden liksom. Har man inte hyfsad kondition kan man nog räkna med mindre. Jag väger 79 kg.

Edit. Vad man kan förbränna på cykel, crosstrainer, roddmaskin, löpning, skidåkning osv är ju iaf hyfsat i närheten av varandra för samma individ. Kan ju skilja en hel del såklart men är i samma storleksordning. Sen va exakt du kan bränna vet ju ingen.
Senast redigerad av ensam87a 2019-12-22 kl. 21:34.
Citera
2019-12-22, 21:18
Medlem
Jag skulle för övrigt säga att man måste vara vältränad från början eller ha mycket tid om man ska kunna bränna några större mängder med träning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in