• 1
  • 2
2019-12-22, 16:05
Medlem
Gubbelisas avatar
Har inte använt datorn på över 2 år , men nu sen ett antal dagar sen har jag börjat använda den igen. Uppdaterat allting och så(kör windows 10).
Allting verkar fungera bra nu, förutom att när jag går in i ett spel, i det här fallet Sim city 3000, så hackar spelet och är segt som fan. Hänger inte alls med som förr. Hade inget problem med spel förr.
Grafikkortet är Geforce gtx 570. Så jag antar att det är en drivrutin eller nåt som jag måste ladda ner? fast det fungerade ju förut så det borde ju egentligen inte vara det, eller har jag fel? Vet inte var i datorn man går in för att se sånt, med grafikinställningar, har letat som fan, antingen är jag blind eller så finns det inte.
Har även gått in på Nvidias hemsida för att se efter drivrutiner, och den var från 2014 så det kan inte stämma, den måste jag ju redan ha installerat för flera år sen isåfall. Om det nu inte var nåt annat jag missade.

Fattar inte varför spelet inte fungerar som det gjorde förr, det är ju ett gammalt spel som inte borde kräva nånting, samt att allt annat på datorn fungerar ju utan problem så det är konstigt.

Edit:
https://www.geforce.com/drivers/results/132845

Är det den jag ska ladda ner? Isåfall, vad händer då när det gått flera år utan att jag laddat tidigare versioner? alltså, är det lugnt att jag bara laddar ner den där isåfall? ingenting kan bli fel eller?

Fan jag önskar jag hade mer koll på sånt här. skäms faktiskt
Senast redigerad av Gubbelisa 2019-12-22 kl. 16:20.
Citera
2019-12-22, 16:37
Medlem
Nochillss avatar
Prova med att defragmentera C:/ om det är mycket skräpfiler som har lagrats där.

Likaså kan Systemregistret sega ner sig om man inte underhåller det med typ CCleaner.
Citera
2019-12-22, 16:55
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Prova med att defragmentera C:/ om det är mycket skräpfiler som har lagrats där.

Likaså kan Systemregistret sega ner sig om man inte underhåller det med typ CCleaner.

Har kört en reparation av C:/ och även optimerat/defragmenterat, men det har inte blivit bättre i spelet. (startade givetvis om datorn efteråt)

Ska testa att ladda ner ccleaner också och se om det blir bättre.

Edit: nu har jag även gjort det, men det funkar inte, spelet är fortfarande segt som fan
Senast redigerad av Gubbelisa 2019-12-22 kl. 17:01.
Citera
2019-12-22, 17:02
Medlem
Nochillss avatar
Datorn kan också vara virusinfekterad, man kan aldrig veta säkert.
Citera
2019-12-22, 17:13
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Datorn kan också vara virusinfekterad, man kan aldrig veta säkert.

Borde inte datorn vara seg överlag då? är ju som sagt bara i spelet som den är seg.

Vilket antivirus-program rekommenderar du att jag laddar hem? gärna gratis
Citera
2019-12-22, 17:26
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Borde inte datorn vara seg överlag då? är ju som sagt bara i spelet som den är seg.

Vilket antivirus-program rekommenderar du att jag laddar hem? gärna gratis

Du, man får ingenting gratis i det här livet...

Jag rekommenderar Malwarebytes Anti-Malware iaf.

Prova gärna en licenserad rensar version, typ Ashampoo Registry som går på djupet.
Citera
2019-12-22, 22:24
Medlem
TinFoilHats avatar
Har du kollat efter ev överhettningsproblem? Det är i första hand på grafikkortet men även processorn som är mest intressanta att få veta hur varma dom blir.

Finns en mängd program som kan visa temperaturer i burken, en gratisvariant är Cam från NZXT.

Skulle det vara värmeproblem så räcker det ibland att man blåser rent alla fläktar och kylflänsar men ibland så får ta till skruvmejslarna, plocka isär, rengöra och sen sätta på ny kylpasta.
Citera
2019-12-23, 21:42
Medlem
Gubbelisas avatar
Det konstiga är att när jag spelar ett annat nyare spel(som dessutom kräver mer prestanda) så funkar det utan problem.
Kanske måste installera om det andra spelet, men tycker inte det ska behövas. Borde ju funka ändå.
Citera
2019-12-23, 22:00
Medlem
Plaguetongue1s avatar
Citat:
Har inte använt datorn på över 2 år , men nu sen ett antal dagar sen har jag börjat använda den igen. Uppdaterat allting och så(kör windows 10).
Allting verkar fungera bra nu, förutom att när jag går in i ett spel, i det här fallet Sim city 3000, så hackar spelet och är segt som fan. Hänger inte alls med som förr. Hade inget problem med spel förr.
Grafikkortet är Geforce gtx 570. Så jag antar att det är en drivrutin eller nåt som jag måste ladda ner? fast det fungerade ju förut så det borde ju egentligen inte vara det, eller har jag fel? Vet inte var i datorn man går in för att se sånt, med grafikinställningar, har letat som fan, antingen är jag blind eller så finns det inte.
Har även gått in på Nvidias hemsida för att se efter drivrutiner, och den var från 2014 så det kan inte stämma, den måste jag ju redan ha installerat för flera år sen isåfall. Om det nu inte var nåt annat jag missade.

Fattar inte varför spelet inte fungerar som det gjorde förr, det är ju ett gammalt spel som inte borde kräva nånting, samt att allt annat på datorn fungerar ju utan problem så det är konstigt.

Edit:
https://www.geforce.com/drivers/results/132845

Är det den jag ska ladda ner? Isåfall, vad händer då när det gått flera år utan att jag laddat tidigare versioner? alltså, är det lugnt att jag bara laddar ner den där isåfall? ingenting kan bli fel eller?

Fan jag önskar jag hade mer koll på sånt här. skäms faktiskt

formatera
Citera
2019-12-26, 20:30
Medlem
Skattebrotts avatar
Det som kännetecknar spel är två saker - dels att processoranvändningen är 100%, och dels att grafikkortet används. Den mest sannolika förklaringen är att det är damm i processorfläkten, damm i grafikkortets fläkt, eller att kylflänsen lossnat från grafikkortet (händer på vissa där tejp används för att fästa den på grafikchippet).

Om du orkar testa mer innan du skruvar isär datorn, så kan du ladda ner ett burn-in-program och kolla om samma fel uppstår när du bara belastar processorn men inte grafikkortet, och vice versa. SANDRA heter ett som är bra och gratis.

Det har inget med defragmentering, formattering, drivrutiner eller CCleaner att göra.
Citera
2019-12-26, 21:07
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Det konstiga är att när jag spelar ett annat nyare spel(som dessutom kräver mer prestanda) så funkar det utan problem.
Kanske måste installera om det andra spelet, men tycker inte det ska behövas. Borde ju funka ändå.

Datorn fungerar som vanligt över lag, du kan spela ett mer krävande spel utan problem. Ett specifikt spel krånglar.

Det låter ju onekligen inte som att problemet ligger hos datorn?
Citera
2019-12-26, 23:35
Medlem
Gubbelisas avatar
Tack för era svar!

Då är det antagligen just SimCity 3000 som det är nåt fel på. För jag spelar ett mycket nyare och mycket mer prestandakrävande spel än det just nu, och det spelet fungerar helt utan problem. Konstigt iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in