Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Tror du att hans mamma jobbat mer än 5 år i Sverige? Eller hur tänkte du?
Att tanten skulle ha jobbat för sin försörjning i Sverige kan man nog utesluta. Men efterlevandepension kanske?
Om det nu inte är så att garantipension
ändå har utgått, vilket skulle göra skandalen betydligt större.
Edit:
Jag ser nu att det hela är besvarat i det inlägg jag citerar nedan, så det behöver vi inte diskutera längre. Detta var väl den enda lösa tråden i denna farsartade historia. Nu har alla bitar fallit på plats & jag börjar få kramp i tummen att att trycka på min clowntuta.
Citat:
Ursprungligen postat av
-GG
Ahmadzais problem med Kronofogden kan förklara den upplysning till Skatteverket som polisens utredningsjour i Göteborg lämnat till folkbokförings*enheten på Skatteverket, där det framgår att hans mor hade utvandrat utan att någon informerat myndigheterna och att Ahmadzai disponerade hennes bankkonto. Polisen misstänkte att politikern lade beslag på hennes pension, och kvinnan är än idag registrerad som levande i folkbokföringen.
Uppgifter från Pensionsmyndigheten visar att kvinnan uppbar garantipension med bostadstillägg ända fram till sin död i Afghanistan 2017, trots att detta är förmåner som endast den som är bosatt i Sverige har rätt till. Ändå fortsatte kvinnan att få 12.205 kronor i månaden även efter flytten från Sverige. När utbetalningarna väl frystes året därpå ska det ha skett till följd av tips från utomstående, och inte till följd av en egen anmälan. Även Skatteverkets beslut att skriva ut kvinnan ur Sverige den 28 februari 2017 skedde till följd av en utredning som Skatteverket själva gjorde, och inte till följd av att kvinnan eller någon representant för henne skickade en flyttanmälan, uppger Skatteverket för Fria Tider.
Utredningen om kvinnans hemvist har dock ännu på måndagen inte lämnats ut av Skatteverket, som uppger att man har arbetat med att sekretessgranska innehållet i den sedan måndag i förra veckan.
https://www.friatider.se/kronofogden...ll-afghanistan