Citat:
Ursprungligen postat av
Mindbusiness
Han kan hävda nödvärnsexcess.
” I vissa fall kan någon som använt sig av uppenbart oförsvarligt våld ändå gå fri från straff, förutsatt att omständigheterna var sådana att han eller hon svårligen kunde besinna sig, vilket framgår av 24 kap. 6 § BrB. Detta kallas nödvärnsexcess, och tar sikte på den angripnes förmåga att i den konkreta situationen anpassa sitt handlande efter vad som kan anses tillåtet enligt bestämmelsen om nödvärn (NJA 2009 s. 241).”
https://lawline.se/answers/nodvarnsexcess
Nödvärnsexcess tar främst sikte på övervåld i stridens hetta och funkar nog bara om det är en nödvärnssituation. Alltså om nån slår dig och du slår tillbaka två ggr så var kanske det första slaget proportionerligt, alltså inte uppenbart oförsvarligt men det andra slaget var inte försvarbart men det var nödvärnsexcess eftersom du fortfarande hade svårt att besinna dig.
Om en snubbe jagar rätt på en av två snubbar som varit hemma hos honom rånat honom för fem minuter sen och spöar honom har nödvärnssituationen upphört och han borde ha kunnat besinna sig. Nödvärnsexcess är då svårt att hävda.
Om man ger igen måste man alltså alltid tänka på att handla snabbt, man har ett kort tidsfönster där man använda ett visst mått av övervåld och sen säga att det bara hände instinktivt. Förutsättningarna att klara sig ökar om skadorna har "olycksfallsinslag" att de ramlar ner för trappor eller avsatser, ut på en trafikerad väg eller slår huvudet i hårda ytor. Användning av olika vapen är nästan alltid sådant som kommer leda till ansvar så vid användning av tillhygge ökar förutsättningarna för att gå fri från ansvar om man använder ett föremål som inte enbart är ett vapen.
Låter man det gå för lång tid och attackerar en tid efter att det brottsliga angreppet har avslutats är det nog i regel omöjligt att gå fri från ansvar om Polisen kallas dit och utreder händelsen. Förutsättningarna för brottsoffret att gå fri i dessa slags situationer är nog bäst om kropparna försvinner för gott och Polisen aldrig kallas dit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Livsmissbrukare
Nästa inbrottstjuv som fångas upp av mitt numera tysta larm kommer jag att vara tvungen att försvara mig mot med ett icke oansenligt mått av våld då denne kommer att göra mycket hotfulla utfall mot mig med ett ganska stort och vasst inbrottsverktyg. Just det verktyget köpte jag på loppis för flera år sedan...
Hur menar du här? har du nåt tillhygge som du tänker plantera på inbrottstjuven? Det kan i så fall vara bra att tänka på att det inte finns något av din DNA på den grejen. Jag tycker det är väldigt positivt du tänker i dessa banor och är medveten om att det kan krävas vissa efterarrangemang eftersom du kommer befria skattebetalare från en onödig kostnad.