2019-12-22, 13:52
Söker jag på 40-åringar på gångbrogatan på Ratsit dyker endast ett namn upp. Svenskt namn.
Kan den misstänkta 40-åringen vara någon som inte är skriven på adressen?
Citera
2019-12-22, 14:14
Medlem
Mindbusinesss avatar
Han kan hävda nödvärnsexcess.
” I vissa fall kan någon som använt sig av uppenbart oförsvarligt våld ändå gå fri från straff, förutsatt att omständigheterna var sådana att han eller hon svårligen kunde besinna sig, vilket framgår av 24 kap. 6 § BrB. Detta kallas nödvärnsexcess, och tar sikte på den angripnes förmåga att i den konkreta situationen anpassa sitt handlande efter vad som kan anses tillåtet enligt bestämmelsen om nödvärn (NJA 2009 s. 241).”
https://lawline.se/answers/nodvarnsexcess
Senast redigerad av Mindbusiness 2019-12-22 kl. 14:16.
Citera
2019-12-22, 14:25
Medlem
Svantevits avatar
Om det blir så att rånoffret döms att betala böter och skadestånd är jag beredd att bidra. Rånaren skulle ha stannat hemma, så hade varken rånet eller misshandeln ägt rum!
Senast redigerad av Svantevit 2019-12-22 kl. 14:27.
Citera
2019-12-22, 14:35
Medlem
Måste väl ändå finnas poliser som kan se mellan fingrarna och fiffla lite med anmälan dom tar emot för fan.

Hur kan man som snut gå vidare med sån här skit när speciellt snutar vet om hur det brukar sluta i rätten och att chansen är större att offret blir straffat hårdare än rånarna.

Annars brukar ju snutarna i Sverige vara väldigt måna om att skydda sina egna och följa sin egna moralkompass snarare än lagboken...

Hade jag knegat som snut hade jag totalt ställt mig på offrets sida och aktivt försökt förminska rånoffrets självförsvar.

Men men. Blott Sverige svenska snutar har.
Citera
2019-12-22, 14:38
Medlem
Har ett exempel på liknande där en kille i tyresö upptäckte inbrott in bil.

O han rusade ut o fick tag i en av två - o bankade på honom utav helvete - sen kom polisen

O det slutade med att poliserna sa - du skall vara glad för att han blev medvetslös o inte fattar
vad som hände för i så fall hade du kunnat bli åtalad
Citera
2019-12-22, 14:47
Medlem
Otroligt uppfriskande att läsa om rånare som åkt på spö! En ljusglimt i ett land fyllt av tragiska misshandelsfall, våldtäkter, knivskärningar och mord.
Citera
2019-12-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop
Måste väl ändå finnas poliser som kan se mellan fingrarna och fiffla lite med anmälan dom tar emot för fan.

Hur kan man som snut gå vidare med sån här skit när speciellt snutar vet om hur det brukar sluta i rätten och att chansen är större att offret blir straffat hårdare än rånarna.

Annars brukar ju snutarna i Sverige vara väldigt måna om att skydda sina egna och följa sin egna moralkompass snarare än lagboken...

Hade jag knegat som snut hade jag totalt ställt mig på offrets sida och aktivt försökt förminska rånoffrets självförsvar.

Men men. Blott Sverige svenska snutar har.
Nästa inbrottstjuv som fångas upp av mitt numera tysta larm kommer jag att vara tvungen att försvara mig mot med ett icke oansenligt mått av våld då denne kommer att göra mycket hotfulla utfall mot mig med ett ganska stort och vasst inbrottsverktyg. Just det verktyget köpte jag på loppis för flera år sedan...
Citera
2019-12-22, 14:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Om det blir så att rånoffret döms att betala böter och skadestånd är jag beredd att bidra. Rånaren skulle ha stannat hemma, så hade varken rånet eller misshandeln ägt rum!
Om rånoffret får betala böter/skadestånd så hoppas jag att en insamling organiseras. Jag lovar också att bidra med en slant.

Om rånoffret blir dömd så kan jag bara se det som ett incitament för att slå ihjäl & gräva ner alla som försöker råna en i det egna hemmet.
Citera
2019-12-22, 15:25
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Söker jag på 40-åringar på gångbrogatan på Ratsit dyker endast ett namn upp. Svenskt namn.
Kan den misstänkta 40-åringen vara någon som inte är skriven på adressen?

När jag söker på Mrkoll får jag upp flera som är prick 40 på gångbrogatan i Ronneby, varav en har varit åtalad i domstol.

Dessutom finns flera andra som ligger runt 40 också.
Citera
2019-12-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Hoppas verkligen att 40åringen går fri men tyvärr lutar det åt att han får hårdare straff än rånaren/rånarna.

Misshandel är grövre än rån utan inslag av våld. Mannen lät genom sitt agerande situationen eskalera, tvärtom mot polisens rekommendationer. Och finns det ovanpå det en rasistisk dimension blir det extra allvarligt.
Citera
2019-12-22, 16:17
Medlem
senhackarens avatar
Jag skulle göra samma sak om jag fick en mista lilla chans. Missar man den chansen så kan det vara kört för en.
Citera
2019-12-22, 16:27
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Misshandel är grövre än rån utan inslag av våld. Mannen lät genom sitt agerande situationen eskalera, tvärtom mot polisens rekommendationer. Och finns det ovanpå det en rasistisk dimension blir det extra allvarligt.
Rån utan inslag av våld.....hur tänkte du nu?
Skulle t.ex. hot om våld inte räknas som "inslag av våld"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in