Nått år äldre än alla inblandade i denna soppan, men var ytligt bekant med JB och kanske framförallt hans övriga umgängeskrets som var mest lite äldre killar i min ålder, som mer eller mindre allihopa tycket att livet gick ut på att festa och "skita i allt". Hela det kompisgänget (som var stort, säkert 25 grabbar) var mer eller mindre förlorare allihopa, skulle bli förvånad om dom tillsammans ens skulle uppnå en högskolebebörighe. Tittar man igenom sociala medier ser man att minst tre verkar knarkat ihjäl sig, osäker på en fjärde men kan vara knark där också. Ett fåtal verkar flyttat ifrån rövhålet köping och faktiskt "blivit" nått och ett fåtal bor kvar och verkar leva (men vi kan anta att knarket tar dom snart också)
Jag flyttade för universtetsstudier på annan ort mer eller mindre samma dag som studentmössan åkte på. Men åkte hem över lov och storhelger på bla hemvändarfester. JB och hans kompisar hade knappast betyg för att ens fundera på att göra något annat än att stanna hemma i köping och festa, och med lite flax kanske kunna få "jobba volvo" eller "jobba strängbetong" som fungerar som samhall i bygden. Att festa i Köping innebär också att man knarkar; tabletter, kokain, heroin, fentanyl, morfin, amfetamin, gräs, allting finns i överflöd. "grabbarna från nygård" fixar fram precis vadsomhelst på fem minuter. Ironiskt nog verkar även MGM#2 bo nere på nygård på kihlmansgatan, som iaf på min tid var den slöddrigaste gatan i hela bygden och själva epicentrumet för knarknhadeln. Redan på första hemvändarfesten kunde man notera att framförallt JBs gäng festade lite annorlunda än oss andra, dom var påtända så det dånade om det.
När jag växte upp och gick i plugget med JB och hans looserpolare så var snacket på stan att polisen (i singular) gladeligen hejjade på knarkhandeln och blöjgangstrarna Hasan J och Sheikobröderna kunde bedriva sin verksamhet helt fritt med öppen försäljning på hantis och lunkans, det talades om att polisen var betald av Hasan, men mycket skrönor såklart. Vad som var klart däremot var att knark var en allmän del av ungdomslivet i Köping och det fanns nog inte en enda fest jag var på iaf där nån inte började vifta med små plastpåsar, JB och hans lilla gäng av WT-slödder var alltid ute på stan, ons-tors-fre-lör. Vad jag vill minnas hade han en hel handfull syskon också, alla av samma odugliga kvalitet.
Om man nu vill grotta sig ner i andras olycka så kan jag rekkomendera att läsa det Tomas Öberg har skrivit. Han tillhörde samma gäng som JB, och har skrivit mycket bloggar och böcker om hur det var att växa upp.Och hur jävla pissigt Köping är.
https://tomas-oberg.se/julafton-knark-och-alkohol/
https://tomas-oberg.se/varstingen-blev-basting/
Alla hans vänner han beskriver här är ju såklart pseudonymer, jag vet inte vem som är vem, men jag skulle bli mycket förvånad om nån inte är JB som omnämns, finns gott om publika bilder på internet med JB och Thomas på samma bild även efter skoltiden.
Om det nu är så att JB varit skyldig pengar åt MGM (vilket verkar 100% rimligt), så är jag nästan mer intresserad åt vilken gangsterklan MGM#1 jobbade åt, för ingen säljer knark i köping utan att gangstrarna vet.