2019-12-21, 11:52
Medlem
I ett antal artiklar i Borås Tidning den senaste månaden framstår det som något är väldigt galet på det statliga bolaget Rise eller som det egentligen heter RI.SE.
RI.SE betyder Research Institute of Sweden och är i grunden f.d. SP Statens Provningsanstalt.
I dagsläget är det ca 2800 anställda på Rise.
De senaste åren har man arbetat med att baka in ett antal dotterbolag under ett och samma paraply Rise.
Rise är alltså ett Statligt bolag direkt underställd Näringslivsdepartementet och Regeringen.
Till stor del är Rise finansierad med skattepengar så givetvis är det intressant för varje Svensk skattebetalare att få ta del av hur det går till på denna institution.

Det har under tiden varit turbulent och det som nu går att läsa i länkarna är kulmen på en lång slitsam process.
För ganska precis ett år sedan sa Rise ledning helt sonika upp samtliga chefer med motiveringen att man vill göra en omorganisation och de chefer som önskade kunde söka sitt jobb på nytt.
Det blev väldigt irriterat i samband med detta då HR skickade ut uppsägningen en Fredag klocka 17.00. Detta var alltså förra årets Black Friday. Tänk dig själv att bli uppsagd via mejl en fredag och inte ha en kollega att prata med. Ett fruktansvärt besked och ett huvudlöst agerande av HR och HR-Chefen Joh*nn* Fl*nke *a. Ni kommer få läsa mer om denna person i denna tråd, HR-Chefen finns också omnämnd i artiklarna.
Det hette då att det var bara cheferna som skulle sägas upp, men efter några månader kom även beskedet att all administrativ supportpersonal skulle sägas upp och att de skulle få söka om sina jobb. Man såg en övertalighet i den nya organisationen hette det.

Först nu alltså drygt ett år senare början man skönja början på slutet av omorganisationen.
Många kompetenta medarbetare har under denna tid lämnat Rise, tyvärr är antalet preskriberat av Ledningen. Det vi vet är att utfallet av denna omorganisation på 2800 anställda resulterade i att man fann en övertalighet på endast ca 25 personer! Utöver detta finns fortfarande ett 50-tal tomma Chefstjänster som man inte kunnat tillsätta. Snacka om katastrofal omorganisation.
Ett företag som Rise som håller på med forskning och provning m.m. finns ett antal ackrediteringar som ställer höga krav på kompetensen i de delar som verkar under ackrediteringen. Personaltappet är så markant att Rise riskerar att tappa dessa ackrediteringar om det blir en kontroll från Swedac, det är alltså en stor risk att konkurrerande företag kommer lägga anonyma orosanmälningar på Rise till Swedac. Att denna risk finns förstår inte den inkompetenta Ledningen på Rise.

Det Rise ledning sysslar med är en enorm navelskådning utan dess like, de har inte en susning om vad de ställt till med. VD P*a Sandv*k *î (omnämnd i reportagen) är en mycket svag VD och klarar inte av kritik öht.

HR-Chefen Joh*ann* Fl*nke är en katastrof för bolaget och sparkar personer med åsikter som går emot henne. Vidare delas det ut omotiverade skriftliga varningar, ett antal medarbetare som på något sätt uttalar sig kritiskt blir kontaktade och utan fackligt medverkande blir tystade med orden "tänk på hur du uttrycker dig". Detta är intressant i.o.m att HR-Chefen själv skrivit en del uppmärksammade inlägg via Rise nätverk på Yammer.
Det har gått så långt att HR-Chefen är ett arbetsmiljöproblem för hela koncernen.
De fackliga företrädarna har vid mer än ett tillfälle framfört stark kritik direkt till VD gällande HR-Chefens arbetsmetoder, dock utan åtgärd från VD.

Till en början ville Rise ledning inte svara på frågor till Borås Tidning, sedan ville man ha frågorna skriftligen och även besvara dem skriftligt. Kritiken fortsatte och ökade, till sist möte Rise Presschef upp Borås Tidning som kan läsas nedan. Läs gärna intervjuer och kommentarer av ett antal anställda i länkarna.

Länkar, vet ej om jag fått med alla, tyvärr låsta:
http://www.bt.se/boras/oroligt-pa-ri...havet-stormar/
http://www.bt.se/boras/efter-kritike...-prata-med-bt/
http://www.bt.se/boras/missnojet-pa-...bar-situation/
http://www.bt.se/boras/rises-pressch...-forandringen/
http://www.bt.se/debatt/respektlos-behandling-pa-rise/
http://www.bt.se/boras/forre-sp-dire...-kunde-befara/

Slutar det första inlägget här.
Jag hoppas fler Rise-anställda kan bidra i tråden, jag har en hel del att tillägga men det vore bra med mer röster.
/Diana

Ja, det är mitt första inlägg med detta användarkonto, jag har ett annat, men tyvärr så har jag glömt lösenordet.
Senast redigerad av Diana-GBG 2019-12-21 kl. 11:54.
Citera
2019-12-21, 12:00
Medlem
Amazon-mannens avatar
Har inte så mycket med "kontorspersonalen" på RISE, men i mitt förra jobb hade jag som uppgift att fixa anmärkningar som RISE gav.
RISE besiktigar produkter i fält ( pumpar,vågar e.t.c) och vi hade en viss tidsrymd att fixa problemen på.
Dock hände det ofta att produkter gått över tiden för besiktning, RISE hade alltså inte besiktigat i tid ( och produkten därmed egentligen inte får användas) men när vi påpekade detta, kontrade RISE med att de inte haft tid..
Bra jobbat av en statlig kontrollmyndighet.
Citera
2019-12-21, 12:29
Medlem
SmokeOns avatar
Brukar bli smärtsamt när man ska byta kultur i en organisation. Gissar att det var mycket gamla strukturer som satt i väggarna på RISE som ledningen upplevde att man behövde bryta upp?

Vet för övrigt att RISE har certifierat en mycket stor organisation som inte lever upp till de krav som certifieringen kräver. Tycker sådant är förjävligt men också symptomatiskt för ett land där man gärna berömmer det undermåliga för att uppmuntra till förbättring.
Citera
2019-12-22, 23:53
Medlem
zurfarns avatar
För det första, hur kan man döpa om ett bolag som förut hette Korrosionsinstitutet till något som barockt som RISE. (kan vi engelska?)

Min kontakt där vrider sig i stolen varje gång jag frågar.

Men det var en alldeles förtjusande yngre kvinna i receptionen som vägledde mig rätt senaste gången.
Citera
2022-03-01, 20:40
Medlem
Händer saker på RISE. Mer skriverier och nu har HR direktören slutat abrupt. Någon som vet vad som pågår?
Citera
2022-03-07, 19:33
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellepluttpluttutt
Händer saker på RISE. Mer skriverier och nu har HR direktören slutat abrupt. Någon som vet vad som pågår?

Arbetsmiljöproblem och ett skitklimat med intriger och ett vidrigt sätt från omnämnda direktör är något som jag fått till mig via personer som har arbetat på RISE (jävla dumt namn för övrigt).

Artiklar bakom betalvägg så det är svårt att få en mer nyanserad bild.
Senast redigerad av Panzeradler 2022-03-07 kl. 19:52.
Citera
2024-03-11, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Arbetsmiljöproblem och ett skitklimat med intriger och ett vidrigt sätt från omnämnda direktör är något som jag fått till mig via personer som har arbetat på RISE (jävla dumt namn för övrigt).

Artiklar bakom betalvägg så det är svårt att få en mer nyanserad bild.

Är det någon som vet hur det är på RISE nu? Har funderat på att söka jobb där men är orolig då jag läst så mycket skit om stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in