2019-12-21, 00:49
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Hej

Hur fungerar det rent praktiskt när jag äger utländska aktier? Då ska en källskatt betalas till USA vid utdelning. Sker det automatiskt? Eller Behöver jag göra något själv?

Nordea är min bank.
Citera
2019-12-21, 00:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Hej

Hur fungerar det rent praktiskt när jag äger utländska aktier? Då ska en källskatt betalas till USA vid utdelning. Sker det automatiskt? Eller Behöver jag göra något själv?

Nordea är min bank.

Funkar automatiskt på Nordnet iaf. Skulle tro att det är allmängiltigt.
Citera
2019-12-21, 00:57
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Funkar automatiskt på Nordnet iaf. Skulle tro att det är allmängiltigt.
Precis det jag misstänkte. Nu när jag googlat i fem minuter (vilket jag såklart borde gjort före jag startade tråden ) så är det ganska tydligt att det rapporteras automatiskt till Skatteverket och schablonbeskattas.

Dock:

"Innan du börjar handla amerikanska och kanadensiska värdepapper behöver du läsa igenom och godkänna några avtal. Anledningen till detta är att de amerikanska och kanadensiska myndigheterna kräver att du har ett sådant avtal för att kunna handla på dessa marknader."

https://www.avanza.se/aktier/handla-...sa-kanada.html

Jag lade min order i mitt isk som villken svensk aktie som helst utan att signerat nåt avtal i Nordea. Nu när jag tänkte kolla runt på min depå på Avanza kom detta upp hmm... Aja borde inte vara några problem om något avtal saknades i Nordea så borde det kommit upp?
Citera
2019-12-21, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Precis det jag misstänkte. Nu när jag googlat i fem minuter (vilket jag såklart borde gjort före jag startade tråden ) så är det ganska tydligt att det rapporteras automatiskt till Skatteverket och schablonbeskattas.

Dock:

"Innan du börjar handla amerikanska och kanadensiska värdepapper behöver du läsa igenom och godkänna några avtal. Anledningen till detta är att de amerikanska och kanadensiska myndigheterna kräver att du har ett sådant avtal för att kunna handla på dessa marknader."

https://www.avanza.se/aktier/handla-...sa-kanada.html

Jag lade min order i mitt isk som villken svensk aktie som helst utan att signerat nåt avtal i Nordea. Nu när jag tänkte kolla runt på min depå på Avanza kom detta upp hmm... Aja borde inte vara några problem om något avtal saknades i Nordea så borde det kommit upp?

Handlar du värdepappret på amerikansk eller kanadensisk börs? Bolag kan ha sina aktier listade på flera börser. Så bara för att bolaget är amerikanskt eller kanadensiskt behöver inte värdepappret du köpt vara det
Citera
2019-12-21, 10:34
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Handlar du värdepappret på amerikansk eller kanadensisk börs? Bolag kan ha sina aktier listade på flera börser. Så bara för att bolaget är amerikanskt eller kanadensiskt behöver inte värdepappret du köpt vara det
Handlar på NYSE så är direkt på amerikanska börsen.
Citera
2019-12-21, 18:47
Medlem
elbels avatar
Skattehemvist framgår av aktiens isin

Utländska köps med fördel i kf, googla
Citera
2021-12-17, 22:58
Medlem
Är det någon som har koll på vilken procentsats det är på källskatten om man köper aktier noterade i Belgien?
Citera
2021-12-18, 03:45
Medlem
HarryManbacks avatar
Handlar själv med aktier från USA. Det jag blev tipsad är att ha utländska aktier i en kapitalförsäkring för då får du tillbaka på källskatten. Det släpar med några år men det sköts automatiskt. Sen kan du ju såklart ha dina utländska aktier i en ISK men då måste du själv söka denna återbetalning i samband med deklarationen.

Sen kan jag varmt rekommendera att du byter till Avanza eller Nordnet. Bättre utbud och lägre priser på handel med värdepapper gentemot storbankerna.
Citera
2021-12-18, 04:20
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Handlar själv med aktier från USA. Det jag blev tipsad är att ha utländska aktier i en kapitalförsäkring för då får du tillbaka på källskatten. Det släpar med några år men det sköts automatiskt. Sen kan du ju såklart ha dina utländska aktier i en ISK men då måste du själv söka denna återbetalning i samband med deklarationen.

Sen kan jag varmt rekommendera att du byter till Avanza eller Nordnet. Bättre utbud och lägre priser på handel med värdepapper gentemot storbankerna.

Det där är en myt som Avanza och Nordnet varit duktiga på att odla. De är inte billiga. Tvärtom är de svindyra.

Nordea har betydligt lägre courtage än Avanza och Nordnet för de allra flesta affärer. Det är bara om man har ett väldigt litet sparande eller gör väldigt stora affärer de senare två har lägre courtage.

Savr har betydligt lägre fondavgifter än Avanza och Nordnet.

Avanza och Nordnet har man för att man gillar appen och hemsidan. Inte för att det är billigt. Det verkar som de flesta Avanzakunder inte gjort ens grundläggande hemläxa kring vad det kostar, vilket säger en hel del om vilken kvalitet de kommer ha i sina aktie och fondaffärer.
Citera
2021-12-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det där är en myt som Avanza och Nordnet varit duktiga på att odla. De är inte billiga. Tvärtom är de svindyra.

Nordea har betydligt lägre courtage än Avanza och Nordnet för de allra flesta affärer. Det är bara om man har ett väldigt litet sparande eller gör väldigt stora affärer de senare två har lägre courtage.

Savr har betydligt lägre fondavgifter än Avanza och Nordnet.

Avanza och Nordnet har man för att man gillar appen och hemsidan. Inte för att det är billigt. Det verkar som de flesta Avanzakunder inte gjort ens grundläggande hemläxa kring vad det kostar, vilket säger en hel del om vilken kvalitet de kommer ha i sina aktie och fondaffärer.
Nu är det ju ungefär lika mellan storbankerna och nätmäklarna men tidigare var det en stor skillnad.
Kommer ihåg för 20 år sedan när Handelsbanken skulle ha 900 kr i courtage gentemot Nordnets 99 kr vid USA handel. Stor skillnad i penningvärde för tjugo år sedan.

Sedan dess: Aldrig mer någon närig storbank vid aktiehandel.
Citera
2022-01-04, 11:44
Medlem
Har idag aktier endast i ISK men kanske borde jag ha flera av dem i KF i stället? Det gäller då de kanadensiska där 25 % gäller (Lundin Mining m.fl.) För det är väl så att källskatt också dras på vinst vid försäljning och inte enbart utdelning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in