2007-01-28, 18:35
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enhörning
Haha. Ja jävlar vad vidrigt det är. Man kan ju inte heller säga att du inte blev förvarnad

Nej, det är sant. Å andra sidan brukar jag gilla lite märkligare mat, som många har svårt för, som surströmming och Gamle Ole. Men här blev det för mycket, även för mig ...
Citera
2007-01-28, 21:27
Medlem
som det ser ut nu så får jag helt enkelt åka till göteborg och handla marmite då jag är lite av en gam och äter allt i stort sett. bara messmör och sånt där sött tjockt mjölk som turkar använder till kaffe klarade jag inte av att svälja.
Citera
2013-05-02, 00:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Så ... nu har jag köpt en burk Marmite och idag provade jag det på smörgås. Fy för helvete.

Jag köpte burken från den engelska butiken i Göteborg, där jag även inhandlade marmitechips - dessa var däremot goda, och passade bra till en mörk öl.

Så ... nu sitter jag på en stor burk besk, svart skokräm och vet inte vad jag ska göra av den. Blir nog till att prova ett recept eller två, från sidan jag länkade till tidigare. Håll tummarna!
Bump!

Jag köpte Marmite-chipsen från The English Shop och gillade de verkligen, men frågan är om jag tycker om Marmite som pålägg? Vågar jag testa?
Citera
2013-05-02, 01:15
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Bump!

Jag köpte Marmite-chipsen från The English Shop och gillade de verkligen, men frågan är om jag tycker om Marmite som pålägg? Vågar jag testa?

Klart du vågar, men var väldigt sparsam med mängden du brer på brödet. Det är väldigt smakrikt, tänk tabasco/sriracha/liknande, fast salt/jästsmak/umami. På vitt rostat formbröd såklart.
Citera
2013-08-29, 12:38
Medlem
kottrichs avatar
Jättegott på knäckemacka! Och suverän som smakförstärkare när man gör sjömansbiff! Mmmhmm.
Citera
2013-08-29, 14:07
Medlem
Quorthons avatar
Längesen jag åt nu, men minns att jag tyckte det var ganska gott. Kan tänka mig att det har sina användningsområden. Varför inte som ingrediens i nåt hamburgartillbehör. Späckat med umami.
Citera
2013-08-29, 19:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Längesen jag åt nu, men minns att jag tyckte det var ganska gott. Kan tänka mig att det har sina användningsområden. Varför inte som ingrediens i nåt hamburgartillbehör. Späckat med umami.
Nog för att jag vet att det finns folk som gillar det.
Men smaken av sur jäst, nej tack.

Har en bekant från England som äter det som om det vore sylt på rostat bröd.
Citera
2014-02-24, 00:14
Moderator
Allaballawallas avatar
Finns det någon här på Flashback som har provat Marmite XO och som vill vara vänlig och dela med sig av sina erfarenheter?

Ett seriöst utlåtande skulle verkligen uppskattas...
Citera
2014-02-24, 09:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Finns det någon här på Flashback som har provat Marmite XO och som vill vara vänlig och dela med sig av sina erfarenheter?

Ett seriöst utlåtande skulle verkligen uppskattas...
Har inte personligen smakat denna variant av Marmite men det finns en artikel som är kul att läsa:

http://www.dailymail.co.uk/femail/fo...read-like.html

Det står bl a:

"He hands me a tiny beaker, containing hot water and a tiny amount of XO. 'Drinking it is the best way to get at the pure taste,' he explains.

I sip cautiously. It doesn't taste too bad at first, a beefy flavour which belies the fact that Marmite is 100 per cent vegetarian. But then I get the aftertaste, a foul and bitter explosion on my tongue which makes me want to spit it out.

The only way I will ever like Marmite is if they produce a version which is less, well, Marmitey. But that's unlikely to happen anytime soon.

'We could try to appeal to the mass market by making a blander version but that would be unthinkable,' says Martin Beckford, himself a lover of the spread. 'After all, if everyone liked it, it just wouldn't be Marmite."

~Paul~
Citera
2014-02-24, 11:52
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har inte personligen smakat denna variant av Marmite men det finns en artikel som är kul att läsa:

http://www.dailymail.co.uk/femail/fo...read-like.html

Det står bl a:

"He hands me a tiny beaker, containing hot water and a tiny amount of XO. 'Drinking it is the best way to get at the pure taste,' he explains.

I sip cautiously. It doesn't taste too bad at first, a beefy flavour which belies the fact that Marmite is 100 per cent vegetarian. But then I get the aftertaste, a foul and bitter explosion on my tongue which makes me want to spit it out.

The only way I will ever like Marmite is if they produce a version which is less, well, Marmitey. But that's unlikely to happen anytime soon.

'We could try to appeal to the mass market by making a blander version but that would be unthinkable,' says Martin Beckford, himself a lover of the spread. 'After all, if everyone liked it, it just wouldn't be Marmite."

~Paul~

Tack för länken.

Jo nog var det kul och underhållande läsning alltid. Det verkar som om vissa tar nördat in sig lite extra hårt på Marmite om man säger så. Att tatuera in något för att visa sin dyrkan är kanske lite väl mycket överkurs för min del trots att jag tycker att Marmite är gott.

Funderar på om man skulle ta och styra upp en burk XO så man får se what the fuss is all about...
Citera
2014-02-24, 12:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla

Funderar på om man skulle ta och styra upp en burk XO så man får se what the fuss is all about...
Gör så och återkom gärna med en recension!

~Paul~
Citera
2014-02-24, 14:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Gör så och återkom gärna med en recension!

~Paul~

Ja, det får nog bli så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in