• 1
  • 2
2006-03-19, 22:18
Medlem
jokers avatar
Hej!
Vad kan man göra med den konstiga brittiska smeten Marmite förutom att bre den på mackan?

Vad är Marmite kommer nu någon att fråga?
Här är svaret: http://www.marmite.co.uk
Citera
2006-03-19, 22:48
Medlem
Squalos avatar
Det är ett pålägg, varför ska du göra annat än att ha det på macka?

Det ska vara på macka. Precis som kaviar.
Citera
2006-03-19, 23:26
Medlem
Chrille Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Hej!
Vad kan man göra med den konstiga brittiska smeten Marmite förutom att bre den på mackan?

Vad är Marmite kommer nu någon att fråga?
Här är svaret: http://www.marmite.co.uk

Tjära båten, Laga däck, Trolla bort ditt socialliv för all framtid.

Marmite har många användningsområden
Citera
2006-03-19, 23:47
Medlem
Går att använda i bakning. Min gamle köksmästare tvingade mig jämt ha det i muffins. Inte speciellt gott men sen är dom ju inte helt rätt funtade i storbritannien.
Citera
2006-03-19, 23:51
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Hej!
Den Australiska motsvarigheten Vege Mite används ibland till att sätta lite piff på brunsås. Det fungerar ungefär som att stoppa mysk i parfym. Något som är otroligt vidrigt blir pikant och angenämt i liten dos och uppblandat med annat.

Australierna jag pratat med saken om menar att Marmite smakar skit men frågar du mig verkar det vara ganska likt Vege Mite.

I övrigt kan man kanske kleta lite i ett kuvert och skicka till någon man inte gillar...
Citera
2006-03-20, 18:40
Medlem
Minimonstrets avatar
Det smakar inte allt för gott.... Tror det är som surströmming, antingen diggar man det eller har man svårt att äta det?!?
Citera
2006-03-21, 16:30
Medlem
felstavadds avatar
Mmmm, mitt favvis-pålägg.

Rostat bröd med smör, tunt lager av Marmite samt ost på. Kanske en skiva skinka oxå.

Men som nån annan nämde så går det att använda som alternativ eller istället för buljongtäning.

Annars inget annat vad jag vet, är lite stark smak att bara slafsa i sig med en sked, luktar lite, hmmm, hur ska jag säga, -märkligt, kanske.

Innehåller väldigt mkt B-vitaminer och är även vegetariskt då det baseras på jäst.
Citera
2006-03-22, 00:41
Medlem
von Schmerzs avatar
Vad är marmite, och vad smakar det som? Att det är en biprodukt från öltillverkning baserad på koncentrerat jäst-rens och innehåller mycket b-vitamin fick jag ut av hemsidan, men mer än så..?
Citera
2006-03-22, 02:17
Medlem
Marmite smakar köttbuljong och jäst.

Det är en styggelse. Bara engelsmän kan älska en sådan sorglig idé.

Vill slå ett slag för den klassiska cucumber sandwichen, som serveras i cricketens många pauser. Till spelarna alltså. Man lägger skivad och skalad gurka på en vit orostad toast, som man naturligtvis har skurit bort kanterna på. Denna gurkmacka skär man sedan i två diagonaler, så att fyra triangulära bitar uppstår. Lovely.
Citera
2007-01-12, 01:39
Medlem
snapcases avatar
Bumpar den här då en hel del av oss tycks ha nån sorts relation till denna styggelse. Personligen fick jag den som pålägg på en språkresa och trodde seriöst at värdmamman var arg på mig. Varför annars servera nåt så vidrigt till en gäst?
Det verkar dock spm pm engelska gener hjälper då en halvengelsk kompis anser att den bruna asfalten är smaskens.
Citera
2007-01-12, 09:42
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalbagge
Marmite smakar köttbuljong och jäst.

Det är en styggelse. Bara engelsmän kan älska en sådan sorglig idé.

Vill slå ett slag för den klassiska cucumber sandwichen, som serveras i cricketens många pauser. Till spelarna alltså. Man lägger skivad och skalad gurka på en vit orostad toast, som man naturligtvis har skurit bort kanterna på. Denna gurkmacka skär man sedan i två diagonaler, så att fyra triangulära bitar uppstår. Lovely.

Gurka och rostbröd? Vilken lyxmacka. Inte ens smör? Ost då? Någon bit av ett djur? Inte det heller? I så fall, nej tack...
Citera
2007-01-12, 18:19
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Bumpar den här då en hel del av oss tycks ha nån sorts relation till denna styggelse. Personligen fick jag den som pålägg på en språkresa och trodde seriöst at värdmamman var arg på mig. Varför annars servera nåt så vidrigt till en gäst?
Det verkar dock spm pm engelska gener hjälper då en halvengelsk kompis anser att den bruna asfalten är smaskens.
Det är väl uppenbart att det inte finns något intresse för tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in