• 1
  • 2
2019-12-20, 13:44
Medlem
Jag har klurat på en grej och inte riktigt kommit fram till vad jag tror. Hoppas någon med bättre koll på kroppen än jag kan hjälpa till.

Tänk er ett scenario där man hamnar på en öde ö utan sötvatten. Det enda som finns att dricka är en massa starköl. Gör man då bäst i att dricka ölen eller låta bli? Eftersom alkoholen är uttorkande och ölen vätskedrivande kanske det är bäst att låta bli. Men den innehåller ju också en massa vatten.

Hur skulle man agera för att överleva längst?
Citera
2019-12-20, 13:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Öl innehåller även kolhydrater & B-vitamin, så jag hade nog kört 4-5 bärs per dygn, om jag inte hittade vatten.
Citera
2019-12-20, 13:52
Medlem
Silvernés avatar
Blir nog bäst att koka ölen innan man dricker dem
Citera
2019-12-20, 14:12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleclasse
Jag har klurat på en grej och inte riktigt kommit fram till vad jag tror. Hoppas någon med bättre koll på kroppen än jag kan hjälpa till.

Tänk er ett scenario där man hamnar på en öde ö utan sötvatten. Det enda som finns att dricka är en massa starköl. Gör man då bäst i att dricka ölen eller låta bli? Eftersom alkoholen är uttorkande och ölen vätskedrivande kanske det är bäst att låta bli. Men den innehåller ju också en massa vatten.

Alkohol är visserligen lätt vätskedrivande, men dricker du öl får du i dig så mycket vätska per alkoholenhet att öl är ungefär lika bra som vatten när det gäller vätskebalans: https://illvet.se/manniskan/ol-funge...s-vatskebalans

Svaret på din fråga är alltså ett tveklöst ja - drick öl.
Citera
2019-12-20, 14:16
Medlem
Hitta en artikel som säger att man kan överleva i ungefär ett halvår på bara öl:
https://www.sciencefocus.com/science...on-beer-alone/

Verkar vara bristen på C-vitamin som är det största problemet.
Citera
2019-12-20, 14:19
Medlem
tremades avatar
Dricka ölen eller garanterat dö av vätskebrist. Svårt val?
Citera
2019-12-20, 14:21
Medlem
MrBabyBoys avatar
Skulle det fungera att bara dricka kaffe?
Citera
2019-12-20, 14:25
Medlem
Ja, men då lär man ju få sjörbjugg efter ett tag.
Citera
2019-12-20, 14:26
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Skulle det fungera att bara dricka kaffe?
Jämfört med att inte dricka alls? Utan någon vätska klarar du dig 2-7 dagar grovt uppskattat. På en öde ö, antar att det är ett varmt ställe, så hamnar du i de nedre regionerna av det spannet.

https://www.businessinsider.com/will...ate-you-2018-4
Citera
2019-12-20, 14:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleclasse

Tror du på fullt allvar att en liter öl skulle driva ur typ 1,1 liter vätska ur din kropp?
Citera
2019-12-20, 14:49
Medlem
LagomLats avatar
Finns ingen seriös forskning som visar att öl är vätskedrivande jämfört med tex mjölk, sätt dig i en pub och dra fem pint mjölk så får du se!

LL
Senast redigerad av LagomLat 2019-12-20 kl. 14:50. Anledning: Stavfel
Citera
2019-12-20, 14:57
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Finns ingen seriös forskning som visar att öl är vätskedrivande jämfört med tex mjölk, sätt dig i en pub och dra fem pint mjölk så får du se!

LL
Eller vatten.. Det fungerar på samma sätt.

Dricker man mer så pissar man mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in