Citat:
Ursprungligen postat av
MarkofTheBeast
Vad händer i Kristianstad? Känns som att det varit väldigt mycket grova brott där senaste tiden.
Det hänger inte samman med Emilia/Tollarp-mordet ? Eller knark är iofs min första gissning.
Ingen som vet någon vem den döda är?
Löfvén & Mållgan kommer nu att kalla in extraförstärkningar av ett 100-tal specialtränade dialogpoliser, och de har kört ett dussin Fika-Piketer ner till Kristianstad nu.
Gissar att det blir hårda bullar nu när det vankas fikadags för brottslingarna

Brottslingarna darrar av skräck och pinkar på sig när det sägs att det bjuds på fika..
Löfvén & Mållgan kommer att förbereda sig för det kommande skyttegravskriget med bombsäkra och skottsäkra kaffetermosar. Men varken Löfvén & Mållgan hittar nere i skyttegravarna för den som ritat kartan över gångarna var samma person som ritade åsiktskorridoren. Varken kompassen eller kartan fungerar längre och Värdegrunden blivit till en kvävande dynga som håller på att fylla skyttegravarna till brädden...
Citat:
Ursprungligen postat av
MarkofTheBeast
Vad händer i Kristianstad? Känns som att det varit väldigt mycket grova brott där senaste tiden.
Ifrån
http://www.kristianstadsbladet.se/
(och tyvärr bakom betalvägg) :
Citat:
Tre dygn efter att en man skjutits ihjäl på Gamlegården arbetar polisen ännu aktivt med att lösa fallet. Men under...
* Skottlossningarna som skakat Kristianstad – detta har hänt
* Dämpad stämning i bostadsområdet
* Polisen i stort behov av tips efter dödsskjutning
* Tumult på akuten efter skjutning: ”Hotfull situation för personalen”
* Man död efter skottlossning
Sydsvenskan skriver dock lite längre:
https://www.sydsvenskan.se/2019-12-1...i-kristianstad
Citat:
Ursprungligen postat av Sydsvenskan
Polisen fick flera samtal om höga smällar i området Gamlegården vid elvatiden. När patruller var på väg kom informationen att en person är skjuten.
En 25-årig man anträffades på Bataljonsvägen och fördes till sjukhus med ambulans. Region Skåne och polisen meddelade senare att mannen är avliden. Anhöriga är underrättade.
Ett större område på Bataljonsvägen spärrades av och bland annat har vittnen förhörts på plats.
– Vi vidtar de åtgärderna av en anledning. Det är inte stökigt där nu och vi vill inte att det ska bli det, så därför är vi på plats där tidigt. Verksamheten måste få fördrivas utan störningar, sa under natten till fredag Rickard Lundqvist, presstalesperson på polisens ledningscentral.
Vid 07.30 på fredagen pågår aktivt polisarbete.
– Utredningen är i ett intensivt skede. Vi söker alla iakttagelser, säger Katarina Rusin vid polisens ledningscentral.
Och
Citat:
Ursprungligen postat av Sydsvenskan
Polis uppgav runt midnatt att ni aktivt sökte minst två gärningspersoner. Har ni hittat de två ni söker?
– Jag kan inte kommentera det närmare. De uppgifter jag har är att ett antal personer har kontrollerats. Vi har inga gripna i nuläget, säger Katarina Rusin på fredagsmorgonen.
Vad gör ni nu?
– Vi söker alla iakttagelser och låser oss inte vid två personer. Det har gjorts flera olika iakttagelser på platsen. Vi ska genomföra dörrknackning i flerfamiljshusen vid Gamlegården.
Finns det någon misstänkt?
– Jag kan inte uttala mig om det, med hänsyn till utredningen.
Vad vet ni om brottsoffret?
– Det är en man född 1995. Vad det är som gör att just den här personen är utsatt är något utredningen får visa, säger Katarina Rusin.
Fotnot: Gamlegården (eller Näsby) är Kristianstads "miljonprogramsområde" som byggdes omkring 1970-talet, men numera är det bitvis nedslitet. Och ja numera ett sk "mångkulturområde".
Kristianstad var förut Sveriges mest miltärt dominerade stad, med inte mindre än två regementen, Wendes artilleriregemente A3, och Norra skånska regementet (P 6/Fo 14). Dessa regementen är idag Kristianstads Högskola.