2019-12-19, 18:39
Medlem
Har precis kollat in en video om denne rolige figur och jag fick en riktig tankeställare när jag såg den här videon
https://www.youtube.com/watch?v=yR0B8Y31CIk
För att sammanfatta videon så handlar den om hur statens system i det långa loppet gör det mindre lönsamt att spara pengar då pengar egentligen inte har något värde och det är bättre att investera i guld och silver då det är saker som egentligen har ett materiellt värde då det inte är något som människan själv kan skapa.
Så låter detta vettigt? eller är det bara nånting som Mr kyosaki har hittat på för att kränga böcker till lättlurade människor som bland annat jag
Citera
2019-12-19, 18:42
Medlem
Sverige har en stor guldreserv
Citera
2019-12-19, 18:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Sverige har en stor guldreserv

Ja, men den är inte direkt kopplad till våra fiat-pengar.

Eller stor... I jämförelse med vad?

https://www.riksbank.se/sv/om-riksba.../guldreserven/

Det är rätt mycket guld, men det är inte ens nära det påstådda värdet av alla våra fiat-kronor som finns. Typ 1% av BNP har riksbanken lagrat i guld.
Senast redigerad av Trollfeeder 2019-12-19 kl. 18:52.
Citera
2019-12-19, 19:31
Medlem
mats_lindqvists avatar
För långsiktigt sparande med låg risk så har guld historiskt sett fungerat bra.
Citera
2019-12-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Har precis kollat in en video om denne rolige figur och jag fick en riktig tankeställare när jag såg den här videon
För att sammanfatta videon så handlar den om hur statens system i det långa loppet gör det mindre lönsamt att spara pengar då pengar egentligen inte har något värde och det är bättre att investera i guld och silver då det är saker som egentligen har ett materiellt värde då det inte är något som människan själv kan skapa.
Så låter detta vettigt? eller är det bara nånting som Mr kyosaki har hittat på för att kränga böcker till lättlurade människor som bland annat jag

Han är en bluffmakare som lever på att sälja sk doom and gloom. Många av dessa säljartyper får provision från företag som säljer fysiskt guld pga det har en stor spread och därmed genererar stora pengar.

Därmed inte sagt att han kan ha rätt i delar av sitt resonemang. Generellt är det väldigt svårt att få en korrekt redogörelse för hur komplexa institutioner inom finansvärlden fungerar. De enda två personer jag kan rekommandera efter åratal av studier är Richard A Werner samt Mike Stathis. Men det de säger är inte helt lättillgängligt och förutsätter en del förkunskaper.

/Johan
Citera
2019-12-19, 20:44
Medlem
CelenoIIs avatar
Robert Kiyosaki är förvisso en mytoman med många stålliga argument men det hindrar inte att det var till stor del hans bok Rich Dad som gav mig grunden till den resa som gjorde mig ekonomiskt oberoende.

Orkar inte titta på videon men man ska spara i reala värden, ja. Företag/aktier är reala. Guld är realt. Ja, i princip allt utom just pengar, som bara är det nominella instrumentet.
Citera
2019-12-19, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Han är en bluffmakare som lever på att sälja sk doom and gloom. Många av dessa säljartyper får provision från företag som säljer fysiskt guld pga det har en stor spread och därmed genererar stora pengar.

Därmed inte sagt att han kan ha rätt i delar av sitt resonemang. Generellt är det väldigt svårt att få en korrekt redogörelse för hur komplexa institutioner inom finansvärlden fungerar. De enda två personer jag kan rekommandera efter åratal av studier är Richard A Werner samt Mike Stathis. Men det de säger är inte helt lättillgängligt och förutsätter en del förkunskaper.

/Johan
Jag litar också på Richard Werner. Jag ska kolla upp ditt andra namn, Mike Stathis.
Citera
2019-12-19, 20:53
Medlem
Citat:

Nej, då människans framgång baseras precis på våran förmåga att tro på fiktiva saker som bolag, pengar, nationer, Gud och ekonomi.

Apor kan lära sig att byta en banan mot guld. Att tro på pengar kräver intelligens. Mr Kyosaki vill att du ska tänka som apor.
Citera
2019-12-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag litar också på Richard Werner. Jag ska kolla upp ditt andra namn, Mike Stathis.

Richard A Werners bok Mammoms furstar är en av de bästa och minst bristfälliga av böcker om vårt ekonomiska system.

Sedan har vi en dokumentär som heter Princes of the Yen - men den är kanske lite mer spekulativ.

Han finns även på en del klipp och föreläsningar på youtube som ger bra information.

Mike Stathis budskap är lite mer extremt men som jag funnit korrekt till 95 %. Hans bok Americas Financial Apocalypse utgavs FÖRE finanskrisen 2009 och är ett mästerverk.

Många har gett ut böcker där de påstår sig ha förutsagt crashen 2009. Men evidensen är ofta svaga. Det rör sig ofta om perma-bears som ALLTID förutspår finansiell undergång.

Stathis gav däremot detaljerade råd hur läsaren skulle agera när bolåneinstituten gick i graven. Råd som jag tror kan vara tillämpbara på vår egen nära framtid.

/Johan
Citera
2019-12-19, 21:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Guld har ett förhållandevis stabilt "värde" men även det värdet är naturligtvis helt påhittat av mänskligheten! Som du säger, han vill främst kränga sina böcker! Att ha pengarna på börsen är inflationsslyddat och har över tid bättre värdeutveckling än guld. Men när börsen står som lägst kan guldet vara en trygg hamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in