2019-12-19, 18:39
Medlem
Har precis kollat in en video om denne rolige figur och jag fick en riktig tankestllare nr jag sg den hr videon
https://www.youtube.com/watch?v=yR0B8Y31CIk
Fr att sammanfatta videon s handlar den om hur statens system i det lnga loppet gr det mindre lnsamt att spara pengar d pengar egentligen inte har ngot vrde och det r bttre att investera i guld och silver d det r saker som egentligen har ett materiellt vrde d det inte r ngot som mnniskan sjlv kan skapa.
S lter detta vettigt? eller r det bara nnting som Mr kyosaki har hittat p fr att krnga bcker till lttlurade mnniskor som bland annat jag
Citera
2019-12-19, 18:42
Avstngd
Sverige har en stor guldreserv
Citera
2019-12-19, 18:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Sverige har en stor guldreserv

Ja, men den r inte direkt kopplad till vra fiat-pengar.

Eller stor... I jmfrelse med vad?

https://www.riksbank.se/sv/om-riksba.../guldreserven/

Det r rtt mycket guld, men det r inte ens nra det pstdda vrdet av alla vra fiat-kronor som finns. Typ 1% av BNP har riksbanken lagrat i guld.
Senast redigerad av Trollfeeder 2019-12-19 kl. 18:52.
Citera
2019-12-19, 19:31
Medlem
mats_lindqvists avatar
Fr lngsiktigt sparande med lg risk s har guld historiskt sett fungerat bra.
Citera
2019-12-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Har precis kollat in en video om denne rolige figur och jag fick en riktig tankestllare nr jag sg den hr videon
Fr att sammanfatta videon s handlar den om hur statens system i det lnga loppet gr det mindre lnsamt att spara pengar d pengar egentligen inte har ngot vrde och det r bttre att investera i guld och silver d det r saker som egentligen har ett materiellt vrde d det inte r ngot som mnniskan sjlv kan skapa.
S lter detta vettigt? eller r det bara nnting som Mr kyosaki har hittat p fr att krnga bcker till lttlurade mnniskor som bland annat jag

Han r en bluffmakare som lever p att slja sk doom and gloom. Mnga av dessa sljartyper fr provision frn fretag som sljer fysiskt guld pga det har en stor spread och drmed genererar stora pengar.

Drmed inte sagt att han kan ha rtt i delar av sitt resonemang. Generellt r det vldigt svrt att f en korrekt redogrelse fr hur komplexa institutioner inom finansvrlden fungerar. De enda tv personer jag kan rekommandera efter ratal av studier r Richard A Werner samt Mike Stathis. Men det de sger r inte helt lttillgngligt och frutstter en del frkunskaper.

/Johan
Citera
2019-12-19, 20:44
Medlem
CelenoIIs avatar
Robert Kiyosaki r frvisso en mytoman med mnga stlliga argument men det hindrar inte att det var till stor del hans bok Rich Dad som gav mig grunden till den resa som gjorde mig ekonomiskt oberoende.

Orkar inte titta p videon men man ska spara i reala vrden, ja. Fretag/aktier r reala. Guld r realt. Ja, i princip allt utom just pengar, som bara r det nominella instrumentet.
Citera
2019-12-19, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Han r en bluffmakare som lever p att slja sk doom and gloom. Mnga av dessa sljartyper fr provision frn fretag som sljer fysiskt guld pga det har en stor spread och drmed genererar stora pengar.

Drmed inte sagt att han kan ha rtt i delar av sitt resonemang. Generellt r det vldigt svrt att f en korrekt redogrelse fr hur komplexa institutioner inom finansvrlden fungerar. De enda tv personer jag kan rekommandera efter ratal av studier r Richard A Werner samt Mike Stathis. Men det de sger r inte helt lttillgngligt och frutstter en del frkunskaper.

/Johan
Jag litar ocks p Richard Werner. Jag ska kolla upp ditt andra namn, Mike Stathis.
Citera
2019-12-19, 20:53
Medlem
Citat:

Nej, d mnniskans framgng baseras precis p vran frmga att tro p fiktiva saker som bolag, pengar, nationer, Gud och ekonomi.

Apor kan lra sig att byta en banan mot guld. Att tro p pengar krver intelligens. Mr Kyosaki vill att du ska tnka som apor.
Citera
2019-12-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag litar ocks p Richard Werner. Jag ska kolla upp ditt andra namn, Mike Stathis.

Richard A Werners bok Mammoms furstar r en av de bsta och minst bristflliga av bcker om vrt ekonomiska system.

Sedan har vi en dokumentr som heter Princes of the Yen - men den r kanske lite mer spekulativ.

Han finns ven p en del klipp och frelsningar p youtube som ger bra information.

Mike Stathis budskap r lite mer extremt men som jag funnit korrekt till 95 %. Hans bok Americas Financial Apocalypse utgavs FRE finanskrisen 2009 och r ett msterverk.

Mnga har gett ut bcker dr de pstr sig ha frutsagt crashen 2009. Men evidensen r ofta svaga. Det rr sig ofta om perma-bears som ALLTID frutspr finansiell undergng.

Stathis gav dremot detaljerade rd hur lsaren skulle agera nr bolneinstituten gick i graven. Rd som jag tror kan vara tillmpbara p vr egen nra framtid.

/Johan
Citera
2019-12-19, 21:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Guld har ett frhllandevis stabilt "vrde" men ven det vrdet r naturligtvis helt phittat av mnskligheten! Som du sger, han vill frmst krnga sina bcker! Att ha pengarna p brsen r inflationsslyddat och har ver tid bttre vrdeutveckling n guld. Men nr brsen str som lgst kan guldet vara en trygg hamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in