Tid till annan flimrar det förbi förföljda och förtryckta ryska medborgarrättsgrupper och andra samhälls-engagerade sammanslutningar. Så fort dom tar emot sin första $ eller € eller SEK så klassas dom som "utländska agenter". Senast i veckan ställdes flera ledare inför rätta; de tar sina två-treåriga fängelsestraff medan andra tar över. Ryssarna är tåliga!
Trots den massiva förföljelsen tar dom inte till vapen; de går ut med sina plakat och väcker opinion, sniffar tårgas och smakar på batongen. Nästa helg är det där igen och gör samma sak. Inget våld, ingen som använder vapen.
Att det skulle vara någon form av folklig/nationalistisk aktion finner jag helt osannolikt. Ryssar är inte sådana. Inte svenskar heller, för den delen. Extremvänstern är ofta av en annan etnisk och kulturell bakgrund, det är därför dom försöker stoppa demonstrationer med våld, har upplopp och kastar sten.
Att det skulle vara någon form av folklig/nationalistisk aktion finner jag helt osannolikt. Ryssar är inte sådana. Inte svenskar heller, för den delen. Extremvänstern är ofta av en annan etnisk och kulturell bakgrund, det är därför dom försöker stoppa demonstrationer med våld, har upplopp och kastar sten.
Med nationalistisk menade jag inte typ nån Zjirinovskij-figur eller nationalbolsjevik, utan exempelvis tjetjensk nationalist. Separatistisk hade nog varit tydligare begrepp.
Nja knappast statskupp. Det krävs mer. Någon som var förbannad på FSB kanske?
3 i så fall.
SVT:
Citat:
– Tre män beväpnade med kalasjnikovs har tagit sig in i byggnaden och börjat skjuta. Skotten ska ha besvarats av polisen. Två av de tre som angrep byggnaden ska vara döda. Ytterligare en person ska vara död, förmodligen en polis, säger hon.
Ok möjligen litet försök till kupp. Eller tamligt försök. Vi får hoppas Putin klarar biffen. För alternativet till han skulle vara en extremt osäkerhetsfaktor. Inget bra bra. Putin må vara en diktator men han håller ryssarna i schack.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!