Citat:
Ursprungligen postat av
Anthony100
Jag tror att mina föräldrar har ca. 47 miljoner. Min bror har fått 2 lägenheter för sammanlagt 9 miljoner. Han fick det för 3 år sen. För några dagar sen sa mamma att han fått det. Jag trodde alltid att han köpt det själv och har en massa skulder.
Hon sa att han fått det som förskott på arv. Jag frågade om jag kan få ett dokument på det. Hon sa att det kan jag inte få för hon har skickat in det till Skatteverket. Är det inte väldigt konstigt och tyder på att de vill ge min bror mer?
Jag sa även att det är orättvist att han ska bli miljonär när han är 22 medan jag måste vänta tills jag blir 70. Vi är båda runt 20–25. Jag tror mamma och pappa dör ungefär år 2050 så då förlorar jag även 6,3 miljoner i inflation. Även om jag skulle få hälften då.
Då sa hon att jag är girig för jag ville ha 50/50. Jag frågade om jag kan få något nu men det kunde jag inte få. Jag frågade om jag kunde få en ny dator men det kunde jag inte få.
Är inte det orättvist också att min bror ska bli miljonär när han är runt 22 men jag ska inte ha råd att hacka en banan i havregrynsgröten i slutet av månaden?
Skatteverket? Din mor verkar inte ha koll på detta! Skatteverket har inget med gåvor mellan privatpersoner att göra! Det vore som sagt bra om det fanns papper på detta inför framtida arvsskifte! Kom ihåg att det trots inflation och värdeutveckling är beloppet i kronor vid gåvotillfället som ska avräknas från din brors arv, inte värdet av din brors lägenheter vid tidpunkten för arvsskiftet.
Spekulera aldrig i arv! Det blir vad det blir!
Rättvist? Vad är rättvist i livet?