2020-01-07, 13:23
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Det har jag gjort och det är bara ett svar på din egen ormfråga och inte på min fråga. Min fråga löd (för 13:e gången):

Tycker du att vi bör slopa hela rättssystemet eftersom man ändå får skylla sig själv, vad man än råkar ut för?

Simpel ja/nej-fråga. Den ingenting med ormar att göra så dem kan du utelämna i ditt svar.

Det är en fråga om ansvar. Varför är du så rädd för att prata om det?
Jag har en fråga till dig med alla världens variabler och möjliga utfall. Är det rätt eller fel att kräva att du ska svara med bara ett ja eller nej på den?
Ansvarslöst om du frågar mig.
Världen är lite mer komplex än svart och vit.
Citera
2020-01-07, 13:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Jag har en fråga till dig med alla världens variabler och möjliga utfall. Är det rätt eller fel att kräva att du ska svara med bara ett ja eller nej på den?
Ansvarslöst om du frågar mig.
Världen är lite mer komplex än svart och vit.

Rätt. Jag frågade inte dig.
Citera
2020-01-07, 13:24
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ok. Då borde vi kunna lägga ner polismyndigheten helt och hållet.

Kan du nämna någonting som man kan råka ut för där man inte kan hävda att offret på något sätt har bidragit till det som hände?
Du bör nog sätta dig i en skolbänk och få lite perspektiv.
Ute i den stora världen därute kommer du annars ligga väldigt risigt till.

Istapp i huvudet, kanske?
Eller nittiotvå tusen andra saker man skulle kunna lista om man hade gott om tid.
Man kan börja med vilka aktiva val man gjort och hur mycket man kunnat påverka situationen själv.
Citera
2020-01-07, 13:25
Avstängd
Citat:

Ska ha det i åtanke
Citera
2020-01-07, 13:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ok. Då borde vi kunna lägga ner polismyndigheten helt och hållet.

Kan du nämna någonting som man kan råka ut för där man inte kan hävda att offret på något sätt har bidragit till det som hände?

Det är nog där vi hamnar till slut. Brottsligheten ökar så extremt pga den politik du har röstat fram att rättsväsendet redan har kapitulerat.

Rimlig utveckling är att ge människor laglig rätt till att bära vapen för självförsvar när inte polisen klarar av att skapa trygghet. Inte optimalt på något sätt men när staten inte klarar av uppgiften måste människor få rätten till ordentligt självförsvar. Medborgargarden är också rimligt i detta läge, antingen av privatpersoner själva eller genom att de köper tjänsten av privata bolag.
Citera
2020-01-07, 13:31
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför undvek du återigen frågan som du fått:

Varför skulle någon sexsäljare i Sverige vara beroende?

Var har jag skrivit att någon i Sverige är i beroendeställning till torsken?
Jag kan isåfall komma och tänka på heroinister i behov av en sil eller vad det nu kallas. De är i en akut beroendesituation.
Citera
2020-01-07, 13:36
Avstängd
Citat:
Det är nog där vi hamnar till slut. Brottsligheten ökar så extremt pga den politik du har röstat fram att rättsväsendet redan har kapitulerat.

Rimlig utveckling är att ge människor laglig rätt till att bära vapen för självförsvar när inte polisen klarar av att skapa trygghet. Inte optimalt på något sätt men när staten inte klarar av uppgiften måste människor få rätten till ordentligt självförsvar. Medborgargarden är också rimligt i detta läge, antingen av privatpersoner själva eller genom att de köper tjänsten av privata bolag.

Nja, det handlar isf inte om utvecklingen utan om att det har varit fel tankegångar kring rättsväsende redan ifrån start. Om polis inte ska lägga resurser på något som offer har bidragit till själv och man samtidigt får skylla sig själv oavsett vad som händer, så borde vi inte ha haft ett rättsväsende från första början.

Vi borde isf ha din laglösa utopi där alla går beväpnade och misshandlar, mördar och våldtar varandra utan rättsliga påföljder. Vilda västern helt enkelt.
Senast redigerad av enhalvboj 2020-01-07 kl. 13:39.
Citera
2020-01-07, 13:38
Avstängd
Citat:

Istapp i huvudet, kanske?
Eller nittiotvå tusen andra saker man skulle kunna lista om man hade gott om tid.
Man kan börja med vilka aktiva val man gjort och hur mycket man kunnat påverka situationen själv.

Som det aktiva valet att gå utanför dörren och trafikolyckan/misshandeln det ledde till? Eller det aktiva valet att stanna hemma och köksolyckan det ledde till.
Citera
2020-01-07, 14:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Var har jag skrivit att någon i Sverige är i beroendeställning till torsken?
Jag kan isåfall komma och tänka på heroinister i behov av en sil eller vad det nu kallas. De är i en akut beroendesituation.

Du har skrivit att sexsäljare i Sverige inte alltid är i beroendeställning, det indikerar att det finns fall då de är i beroendeställning.

Hur kan du anse att en heroinist är i beroendeställning om någon är beroende av sex inte är det?
Citera
2020-01-07, 14:44
Avstängd
Citat:
Du har skrivit att sexsäljare i Sverige inte alltid är i beroendeställning, det indikerar att det finns fall då de är i beroendeställning.

Hur kan du anse att en heroinist är i beroendeställning om någon är beroende av sex inte är det?

Skillnaden mellan en heroinist som inte får sitt heroin och random människa som inte får ligga när den vill är att heroinisten får en massa akuta abstinenssymptom. https://www.netdoktor.se/psykiatri/missbruk-beroende/sjukdomar/opiatabstinens/

Precis som heroinisten kan använda sig av svagare opiater eller ex ibogain för att lindra/bli av med sitt beroende så kan sexberoende använda sig av handtrallor eller helt enkelt gå i celibat för att bli av med deras. Framförallt så kan de söka hjälp!
Senast redigerad av enhalvboj 2020-01-07 kl. 14:52.
Citera
2020-01-07, 14:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Skillnaden mellan en heroinist som inte får sitt heroin och random människa som inte får ligga när den vill är att heroinisten får en massa akuta abstinenssymptom. https://www.netdoktor.se/psykiatri/missbruk-beroende/sjukdomar/opiatabstinens/

Precis som heroinisten an använda sig av svagare opiater eller ex ibogain så kan sexberoende använda sig av handtrallor eller helt enkelt gå i celibat. Framförallt så kan de söka hjälp!

Ja det finns olika starka beroenden det har ingen sagt emot. Du kan vara beroende av cigaretter, snus eller socker också t.ex.
Citera
2020-01-07, 14:57
Avstängd
Citat:
Ja det finns olika starka beroenden det har ingen sagt emot. Du kan vara beroende av cigaretter, snus eller socker också t.ex.

Japp. Och på den skalan så ligger Heroin som ett extremt starkt beroende och sex som ett relativt svagt, om man ens kan kalla det beroende (sexberoende klassas väl som en missbrukssjukdom https://intiminformation.se/sexberoende/)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in