Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-18, 20:28
Medlem
IngenApotekares avatar
Seriöst, dem som inte har ananas på pizza är fjantar
Citera
2019-12-18, 21:13
Medlem
Beethovanias avatar
Debatten om ananas på pizza känns väldigt amerikansk. I Sverige bör vi snarare diskutera om banan ska vara på pizza. Min åsikt är att banan givetvis ska vara på pizza, gärna med kyckling, curry, jordnötter och bernaisesås.
Citera
2019-12-18, 21:38
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Lustigt nog var ju Hawaii (som den till 99% heter överallt?) en utav de första pizzorna i Sverige när pizzan började bli populär. I och för sig var det väl inte mer än 5 olika pizzor säkert. Så undrar varför just ananasen användes.
Citera
2019-12-18, 21:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Ananas på pizza. Fy fan vad gott! Fattar inte knäppisar som har probs med det. Såg precis ett avsnitt där man bjöd på italiensk pizza. Det var ananas och bacon. Såg jävligt gott ut. Så detta med ananas är inte ett ens problem i pizzans hemland.
Senast redigerad av Zaedrews 2019-12-18 kl. 21:47.
Citera
2019-12-18, 21:46
Medlem
funktioners avatar
Ja, ananas funkar ju på nästan vilken pizza som helst. Salt och söt, vad kan gå fel?
Citera
2019-12-18, 22:03
Medlem
Hur vill ni ha den, ringar eller i bitar???
Citera
2019-12-18, 22:07
Medlem
Svensk flottig pizza ska ha ananas. Pizza var som helst i resten av världen ska aldrig ha det.
Citera
2019-12-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Lustigt nog var ju Hawaii (som den till 99% heter överallt?) en utav de första pizzorna i Sverige när pizzan började bli populär. I och för sig var det väl inte mer än 5 olika pizzor säkert. Så undrar varför just ananasen användes.

Nej, Hawaii var inte en av de första pizzorna, långt ifrån. Hawaii kom på 80-talet dvs. nästan 20 år efter pizzan först dök upp i Sverige. Men Hawaii var den första helvilda pizzan som helt bröt i från det traditionella mönstret över vad som verkligen fungerade att lägga på pizzan, efter det så kom det oxfile, kebab och allt möjligt.
Citera
2019-12-18, 22:17
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Nej, Hawaii var inte en av de första pizzorna, långt ifrån. Hawaii kom på 80-talet dvs. nästan 20 år efter pizzan först dök upp i Sverige. Men Hawaii var den första helvilda pizzan som helt bröt i från det traditionella mönstret över vad som verkligen fungerade att lägga på pizzan, efter det så kom det oxfile, kebab och allt möjligt.

Du har helt fel här. Jag var tvungen att ringa farsan och uppdatera mig om ett foto vi har när jag läste ditt inlägg.

För det är en liten historia som cirkulerat kring detta. Nämligen att farsan köpte en pizza och så var det en Hawaii. Saken är den att det var ananas på den och han sa den inte gick att äta. Så han fick in en ny som heter Calzone. Det är sen dess den enda pizza han har ätit. Bilden är tagen 1974.
Citera
2019-12-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Hur vill ni ha den, ringar eller i bitar???

Omväxling förnöjer, med ringar så blir osten innanför ananasen mumsigare, med bitar så blir det fler bitar per tugga och så slipper man skära.
Citera
2019-12-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du har helt fel här. Jag var tvungen att ringa farsan och uppdatera mig om ett foto vi har när jag läste ditt inlägg.

För det är en liten historia som cirkulerat kring detta. Nämligen att farsan köpte en pizza och så var det en Hawaii. Saken är den att det var ananas på den och han sa den inte gick att äta. Så han fick in en ny som heter Calzone. Det är sen dess den enda pizza han har ätit. Bilden är tagen 1974.

1974? På den tiden så fanns det förhållandevis få pizzerior i landet och de som fanns körde med en ganska spartansk meny för de flesta hade så mycket att göra. 1981 är första gången jag känner till att den dök upp, så den där pizzerian kan nog vara de som är skyldiga till Hawaii. Italienarna och juggarna som mest sysslade med pizza på den tiden hatade lägga ananas på pizzan, speciellt italienarna, så frågan är om det inte kan ha varit en svensk som kom på den där pizzan.
Citera
2019-12-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Kanske fanns det billiga burkar med annanas där de köpte billiga burkar med konserverade champinjoner. Burkarna håller länge och behöver inte kylas eller liknande. Menyn kan utökas utan någon nämnvärd extra kostnad .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in