• 1
  • 2
2019-12-18, 12:53
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Ja pundare kan väl bedra men inte för uppmärksamhet väl? Oftast dras ju historier för att man ska tjäna nånting på det, ljuger man om att man blivit utnyttjad som barn tjänar man väl inga pengar på eller?

Jag har då hört allsköns förklaringar från missbrukare om hur de faktiskt inte missbrukar och om de mot förmodan ändå gör det trots att de inte gör det så är det någon annans fel. För att inte tala om alla fantastiska stories om varför och hur akut de behöver pengar.

För den som pundar bekräftelse är uppmärksamheten knarket.
Citera
2019-12-18, 13:01
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Jag har då hört allsköns förklaringar från missbrukare om hur de faktiskt inte missbrukar och om de mot förmodan ändå gör det trots att de inte gör det så är det någon annans fel. För att inte tala om alla fantastiska stories om varför och hur akut de behöver pengar.

För den som pundar bekräftelse är uppmärksamheten knarket.

Hahah ja så är det väl, sinnessjukt egentligen, hade jag blivit utnyttjad som barn så hade väl psykologen varit den som jag hade berättat för typ. Knappast förstasidorna på landets tidningar, men som du säger bekräftelsetorskar.
Citera
2019-12-18, 14:12
Medlem
sfrges avatar
Varför skulle nån ljuga om nått sånt här? Jag tror att mörkertalet för övergrepp är riktigt stor.
Många barn som blir utnyttjade känner mig skuld och skam. Man gömmer det inom sig och pratar inte om det.
Citera
2019-12-18, 14:45
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Varför skulle nån ljuga om nått sånt här? Jag tror att mörkertalet för övergrepp är riktigt stor.

Ja, jävla idioti att tro att det skulle vara vanligt att hitta på om något sånt. Tvärtom brukar många offer hålla tyst i det längsta.
Det är väldigt mycket vanligare än vad folk tror. Jag har känt iaf 4 män som blivit sexuellt utnyttjade som barn och en jävla massa kvinnor som blivit utsatta för sexuellt våld.
Citera
2019-12-18, 15:17
Medlem
Soterns avatar
Det ingår i konceptet ”tyck synd om mig”, jag är ett offer. Sedan är du oantastbar då ingen kan kritisera dig för någonting för du är ju ett stackars offer och den som ändå har fräckheten att göra det är per definition ond.
Senast redigerad av Sotern 2019-12-18 kl. 15:23.
Citera
2019-12-18, 15:26
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Ja, jävla idioti att tro att det skulle vara vanligt att hitta på om något sånt. Tvärtom brukar många offer hålla tyst i det längsta.
Det är väldigt mycket vanligare än vad folk tror. Jag har känt iaf 4 män som blivit sexuellt utnyttjade som barn och en jävla massa kvinnor som blivit utsatta för sexuellt våld.

Detta är den största ironin. De som verkligen lever med traumat av att ha blivit utnyttjade som barn brukar verkligen inte vara benägna att basunera ut det.

Det brukar anföras att sådana trauman är för stora och besvärliga för att det ska finnas någon reell risk att den utsatte som faktiskt berättar ljuger.

Det kanske är så, jag tycker inte alls det verkar osannolikt. Inte heller säger jag att alla/de flesta som berättar ljuger. Det vet jag inget om.

De som faktiskt ljuger ihop sånt här bär däremot INTE på ett sådant trauma. Alltså kan det inte heller hindra dem från all ljuga.
Citera
2019-12-18, 17:38
Medlem
Kanske möjligt att hålla två tankar i huvudet på en gång?
Självklart är mörkertalet stort, men samtidigt är det inte speciellt märkligt att viss skepsis uppstår när fullblodscharlataner à la Magnus Hedman offentliggör påstådda övergrepp.
Citera
2019-12-18, 17:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det verkar vara rätt vanligt.

Men det märkliga, om det gäller den avdankade fotbollsspelaren.
Varför komma ut nu? Han har ju haft decennier på sig, eller börjar det bli dåligt med pengar.
och lagom till jul och allt, när folk har annat att pyssla med.
Var nog förknippat mycket med skam tidigare, i alla fall för män, men det är lyckligtvis andra tider nu som började med att Patrik Sjöberg berättade om sina upplevelser. Knappast lätt att berätta om sådana här upplevelser, så all heder till Hedman.
Citera
2019-12-18, 18:25
Medlem
Mangelinas avatar
Har dom inte blivit sexuellt utnyttjade har dom åtminstone ADHD....
Citera
2019-12-18, 18:30
Medlem
CalGustf vore väl en höjdare....
Citera
2019-12-18, 20:34
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Har dom inte blivit sexuellt utnyttjade har dom åtminstone ADHD....

Eller alkoholiserade föräldrar eller mobbade i skolan. Offerkoftan är varm och skön som ger sympatier till deras sköra egon.

Ett talande klipp
https://www.youtube.com/watch?v=ue7wM0QC5LE
Citera
2019-12-18, 23:15
Medlem
Trött på dessa kändisar som ska va smetiga och geggiga just för att dom är kända.
Låt era problem stanna hos terapeutern istället alla måste veta om eran traumatiska barndom i media.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in